hur..länge..kan..man..ha..en..tampong
hur..länge??
hur..länge??
4 timmar tror jag.........
Jaa, vad är det...6 timmar? Står det inte på paketet? ( Själv brukar jag slarva som fasen med det, så jag vet inte riktigt )
Ett par timmar... det är ju större infektionsrisk med tampong än binda.
hej tjejen
hmm jag skulle nog inte ha den längre än 2 timmar med tanke på infektionsrisken.
Max 5 timmar, så mellan 4-6 timmar.
från ob´s hemsida:
Under dagarna med mer mens kan du behöva byta ut tampongen 3-6 timme, men under dagar med mindre mens, kanske det räcker att byta var 6-8 timme.
Verkar inte vara något måste.
En kompis sa till mej att man skulle ha den inne MINST 4 timmar????
Låter lite merkligt men det var tydligen inte bra att byta FÖR ofta enligt henne.
Men man kan ju få tampongsjukan och dö, men då måste man ha glömt den inne i flera dygn eller??
tack!!!
emmye...-...OBE...FLEUR!!!
bluueee..hawaiii
*asg*
Har för mig att det står 6-8 (!!!) timmar nu på infolappen.
Men att man i början ska byta oftare pga mer blod.
Råkade läsa den häromdagen.
När jag började med tampong var det typ 4 timmar.
Nu får man t o m sova med dem (enligt lappen)...
sannis
ha du kommer ihåg!!!
var juh typ 5 år sen juh!!! *asg*
Mamma till Lovalo---Din kompis verkar ha missuppfattat liiiite... Av "tampongsjukan" blir du ju just sjuk. Du behöver inte få den för att du har den inne i flera dygn men du kan oxå få den av att ha den inne i 12 timmar.....
det e sant att man inte ska byta för ofta, då e de ju inte helt "blöta" än, o man torkar ut sig om man byter för ofta..
Mamma till LovaLo
Apropå att glömma den, det hade en kompis till mig gjort.
Gyn kunde inte se hur länge den varit där (hon visste inte heller).
Hon var inte sjuk men fick penicillin eller antibiotika ifall det var en infektion.
tack..för..era...svar
trollet..jo.minsann
emmye...klart!!!!!..
frulan - Ja det verkar vara rätt så lätt hänt... Min faster (som är läkare) glömde sin inne och fick åka in akut...
känner också en som glömde den i flera dagar! Kände lukten när hon satt och åt med familjen vid köksbordet. Hon fick infektion i en äggstock så den fick tas bort! Numera har hon mens varannan månad bara!
Om tampongen byts för ofta torkar slemhinnorna ut, om man inte har såpass riklig mens att det "flödar"
Innan när jag hade tampong bytte jag kanske var femte timme, byter man för ofta blir slemhinnorna s´å torra tycker jag....
Supermummy: Varannnan månad??? Varför då? Min mamma har oxå bara en äggstock (ett embryo fastnade i den ena och de var tvungen att ta bort den) och hon hade mens varje månad.