• Jensa1973

Vattnet går....

Kan man på något vis känna att det är på väg att gå?
    Typ mensvärk eller liknande?

Exakt HUR blött blir det. Ska man börja packa ner ombyte i väskan så man har med sig eller??
    Får man rent i ex soffa stol bilen osv??

Konstiga frågor men det är saker jag funderar på!

BF 4 mars 2009
  • Svar på tråden Vattnet går....
  • Krisselina

När mitt vatten gick var det som att det smällde till i magen, och sen började det rinna på ordentligt. Jag hann springa till toa och då var det som att jag kissade (fast det var fostervatten)
    Däremot tror inte man kan i förväg känna att vattnet är på väg att gå, det bara gör det *s* Men ofta kan det ju bli så att vattnet INTE går heller, utan de får ta hål på hinnorna på förlossningen.
    Det behöver inte forsa ur vatten heller, utan det kan sippra lite...

• Krisselina

Men ett tips är iaf att bindor hemma (eller med dig i väskan). Jag fick byta binda ofta när vattnet hade gått.

• varfördåför

det är olika hur mycke som kommer.. för endel sipprar det bara lite, och för andra kommer massor (jag fick pampers )

jag vet inet hur det kändes innan för jag sov, men jag antar att du ska ha någon typ av förvärkar..

det är ju bara vatten så det borde ju torka från möblerna

vet inte om du måste ha ombyte med dig, kan ingen statestik på hur många som får tidigvattenavgång

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • modestyonly

Jag har fött fem barn och inte varit med om att "vattnet går" en enda gång! Man kanske skulle starta en omröstning om det, för jag undrar om det inte är mest på film som förlossningar startar på det sättet!! Jag känner en som vattnet plötsligt gick för, när hon böjde sig ner för att ta ut en plåt från ugnen!!

För henne sa det "splasch" och det kom mycket, men för vissa sipprar det ut och för andra startar det på andra sätt, för mig har dom fått sticka hål på hinnan inne på förlossningen varje gång!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Lorelei

Mitt gick spontant på BB båda gångerna men då forsade det, ena gången klart fostervatten och andra ggn hade bebis bajsat i vattnet. Svärmor jobbar som usk på äldreboende så hon tog hem sådana fyrkantiga kisskydd som de har i sängar och t.ex rullstolar Var suveränt att ha liggandes i bilen.

• Mrscaro

mitt vatten gick i sängen o då var de verkligen splash, nästan varenda droppe kom ut, som tur va hade ja madrass skydd i sängen, fick ta en handduk mellan benen o gå in i duschen o ställa mig tills de slutat rinna. =)

• Hannah76

För mig har inte vattnet gått förrän jag varit på bb, med båda mina tjejer.

• månälva

Det är så olika hur mkt det kommer. Ibland sipprar det och ibland kommer det mer. Om ditt vatten går, kolla hur det ser ut och ring sen förlossningen. Fostervatten luktar och innehåller bla döda hudceller och bebiskiss (visserligen sterilt ). Det kan vara svårt att få väck lukten så lägg någon form av skydd i sängen för säkerhets skull!
    Hoppas du fått svar på dina frågor!

• Astrosmurfan

När min 3:e förlossning startade, började jag packa bb väskan. Jag vet att jag tänkte: Byxor har jag ju på mig och jag ska inte stanna så länge så jag packade inte ner några.
    Vattnet gick på parkeringen vid förlossningen...

Jag fick ha landstingets snygga rock på bb eftersom jag inte hade några byxor. Pappan fick ta med nya dagen efter, när jag skulle hem.

Så mitt tips är att ta med ett par extrabyxor:)

• LindaB78

Mitt vatten gick när jag satt i TV-soffan. Jag fattade inte vad som hånde. Jag trodde att jag kissade på mig, fast det gick inte att stoppa. Det var första barnet och det var drygt 2 veckor innan BF.
    Vattnet var klart så det var inget problem att tvätta bort det från möblerna. Slemproppen hittade jag sen på golvet på vägen till toa.

Det tog 1 ½ dygn för mig innan första värken kom och jag läkte väldigt mycket vatten. Förutom att det sa splash. Jag använde hoptvikta handdukar som "bindor" tills vi åkte in till förlossningen för kontroll då tog jag med mig ett lager av deras maxibindor hem.
    Är förundrad över hur fort kroppen kan bilda nytt fostervatten. Jag måste ha producerat litervis under min 3 dygn långa förlossning.

• Tina83

om vattnet verkligen "går" så kommer det bara! splosh typ

annars kan det sippra.

för mig var det så att jag satt i datastolen. helt plötsligt började det komma lite vatten, och jag idiot tänkte att jag kanske kissade på mig eller hade mycket flytningar..men efter ett par sekunder så kom det mer o när jag ställde mig så kom allt ut. sonen (4 år då) satt i soffan en meter bort o märkte ingenting!!
    jag gick o skurade fostervatten med en blöja mellan benen
    haha! vilka minnen

• AnniPanni

Med 3:an så gick vattnet på väg till bilen.

Jag hade värkar och så plötsligt så poffade det till i magen och jag kände hur det kom en del. Iom att jag hade starka värkar så pressades bebien huvud ner så det var inte mycket vatten som kom "förbi". Sen när vi kom in så sa bm att det sipprade klart fostervatten men det kände inte jag alls men sen när bebis väl kom ut så sa det splash och det bara sprutade ut *s*

• Pliran

Mina båda förlossningar har börjat med vattenavgång (mitt i natten). Första gången vaknade jag av att jag drömde att vattnet gick, men när jag kände var det helt torrt. En stund senare skulle jag gå på toa och då bara kom det! Mitt på golvet och det rann rejält. Andra gången kom det inte så mycket, men jag är söker på att det var fostervatten. Det har inte känts något särskilt innan (förutom att drömde då..).

• Jensa1973

Ja men det låter ändå som att jag kan lägga ett par trosor och tights + strumpor i väskan bara för att ev. ha i ombyte. Inte mycket att bära på om man så säger. Bindor, bra också

Ja jag har nog tänkt tanken med plastad frotte i sängen för den kommer ju till användning senare!

Tack, fortsätt gärna med egna erfarenheter...

BF 4 mars 2009
  • AishaYasmine

det är bara 10% av alla förlossningar som startar med vattenavgång.
    jag har 4 barn, väntar mitt 5.
    2 gånger har vattnet gått och 2 gånger har jag fått värkar.

Svar på tråden Vattnet går....