• Maia

När kan man sluta väcka bebis för mat på natten om han sover?

Min son är sex veckor och har börjat sova lite längre på natten. För ett par veckor sen när jag var på bvc sa hon att jag skulle väcka honom om han sover för länge över matningen men nu börjar jag känna att jag, iaf på natten, vill låta honom sova för att få in en bra nattrutin. Han vaknar väl om han är hungrig..?
    Vad säger ni, när slutade ni väcka era små? Kan tillägga att det bara är flaskmatning det gäller, jag ammar inte.

• Svar på tråden När kan man sluta väcka bebis för mat på natten om han sover?
  • lunkentuss

Varför väcka alls? Gick han upp dåligt i vikt?
    Om han gått upp bra så låt han sova o börja väcka igen annars isf :)

• Warspirit

Fråga bvc igen, de kan ge besked.

Jag tror nog att du kan lova honom sova, men jag är också känd för att inte vara särskilt orolig av mig, nästan för mycket åt andra hållet så att säga :)

Men säg såhär - Är barnet friskt och går upp bra i vikt, finns det ingen anledning att oroa sig, då kommer barnet också att vakna om det är hungrigt.

Men som sagt, fråga bvc först.

• evaviola

Min son började sova hela nätter när han var 3 veckor. Han gick upp jättefint i vikt och har alltid legat lite högre på kurvan. Jag satte uppe flera nätter till kl 3 för att jag väntade på att han skulle vakna för det var ju sååå viktigt att han åt 6 ggr/dygn. Men eftersom han inte vaknade så slutade jag och han har inte tagit skada av att inte äta på natten.

• petsod

Återigen god tips från BVC!!!!!!!

Jag skulle inte heller väcka om barnet ökar bra i vikt och verkar nöjd. Passa på och njut av nattsömnen istället.

• Maia

Han har gått upp i vikt som han ska. Får väl höra med bvc när jag ska dit nästa vecka. Tycker dock svaren från olika bvc varierar och den ss vi går hos verkar vara lite nojjig som en "kycklingmamma"

• petsod

Man ska inte stirra sig blind på vad BVC säger/tycker, de har gett många konstiga råd genom åren utan man måste gå på sin magkänsla och gå efter vad som låter rimligt, du känner ju ditt barn bäst och vet vad som funkar bra i er vardag.

• brünnhilde

På mitt bvc fick jag info om att inte väcka om barnet är över en månad gammalt och följer sin kurva någorlunda.

• TvåM

Men sluta väck honom om han går upp i vikt, strunta i bvc o lita på din magkänsla. Njut av att få sova själv!

• bipsiebop

Väckte aldrig min son på nätterna för att mata, inte ens på bb

• mia mamma

Jag har visserligen bara ammat men aldrig skulle jag väcka ett barn som sover för att ge mat inte på dagen heller.
    Sover de brukar det ju betyda ett de mår bra och är nörjda.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Kaydina
    petsod skrev 2009-01-08 11:06:47 följande:
    Man ska inte stirra sig blind på vad BVC säger/tycker, de har gett många konstiga råd genom åren utan man måste gå på sin magkänsla och gå efter vad som låter rimligt, du känner ju ditt barn bäst och vet vad som funkar bra i er vardag.
    Det enklaste är att tala om för dem vad de skall råda om. Då blir det bäst

Vår bvcsköterska tyckte att jag skulle väcka min minste eftersom han började sova långa perioder på nätterna när han var 2 veckor. Jag sa att jag inte alls tänkte det för det behövs inte.

"Jaså? Jaha, ja, nej det kanske inte behövs" sa sköterskan. Så man kan ju alltid se om de inte ändrar sig
  • Moonis

Vi slutade väcka när vi kom hem från BB. Dom vaknar ändå om dom är hungriga. Enda skulle vara om dom är för tidigt födda o behöver äta mer men är allt normalt så behövs det inte.

• Anna 73a

Mitt första barn har sovit hela nätter sen första natten på BB.
    Hon är idag 15 år
    När vi fick tvillingarna så va tösen liten  **1710g** så under 2 veckor fick vi väcka henne va 3dje timma på natten för mat.Inte pojken **2180g**
    Och den sista killen nu 10 månader har sovit så gott som hela nätter sen han va 3 månader.

Så länge dom går upp och följer sin kurva så ska det inte vara några problem.Som andra här säger..Dom vaknar när dom blir hungriga.

• Fraggelgirl

Jag väckte min dotter en dag när vi på bb, för hon hade lite gulsot och äter de bra så går det ur kroppen bättre. Men gjorde det bara en eftermiddag/kväll. För hon fick i sig mycket ändå så tilloch med sköterskan sa att det inte behövdes att väcka henne.

Sen säger de att man inte ska väcka en sovande bebis, om de inte har gulsot eller om de går upp dåligt. Ska ju helst inte byta blöja å styra för mycket på nätterna heller. Om det inte absolut måste förståss. Det är vad de sagt till mig, men min lilla måste ha minst en ny blöja på nätterna för när hon äter så mycket så kommer det ut mycket med

• Maia

känns alltid skönt att få lite medhåll. Ska låta liten sova så länge han vill och njuta av lite sömn själv.

• JeNnZz89

våran dotter börja sova hela nätter då hon vart 2veckor huvudsaken är att dom går upp i vikt.
    om han gör det.
    så låt han sova.
    han vaknar då han är hungrig.

Svar på tråden När kan man sluta väcka bebis för mat på natten om han sover?