Sjukskrivning efter missfall?
Någon som har blivit sjukskriven efter missfall? Har nyss fått i v. 10. Mår ganska bra fysiskt, men som skit psykiskt o vet faktiskt inte hur jag ska orka gå till jobbet på måndag.........
Någon som har blivit sjukskriven efter missfall? Har nyss fått i v. 10. Mår ganska bra fysiskt, men som skit psykiskt o vet faktiskt inte hur jag ska orka gå till jobbet på måndag.........
Du får ju vara hemma i en vecka själv... Tror inte FK godkänner en sjukskrivning pga missfall...
du har rätt till 1 veckas sjukskrivning
Jag blev sjukskriven två veckor efter mitt andra mf på två månader som slutat med skrapning. Jag var totalt slutkörd och läkaren tvekade inte en sekund att sjukskriva.
Det upptäktes ett MA på 11+6 och efterföljden blev ganska problematisk eftersom varken skrapning eller tabletter funkade. Hade ont i magen av alla behandlingar och mådde ganska psykiskt dåligt men blev inte sjukskriven för det.
"Turen" jag hade var att det upptäktes på julafton och jag var helgledig från jobbet och efter ledigheten var jag hemma en vecka själv och sedan lät jobbet mig vara hemma ytterligare utan vidare p.g.a. omständigheterna.
Tack för era svar! Har redan varit hemma denna veckan, o vet ju tyvärr hur fk fungerar, så det får väl bli jobbet på måndag då.....
Jag blev sjukskriven en månad. Inga problem med försäkringskassan. Det var dock ett sent missfall, alltså som en förlossning.
Men om du har läkarintyg (from 8:e dagen) så får man ju vara hemma 2 veckor utan att försäkringskassan blandar in sig.. det är ditt arbete som godtar å dom brukar väl ta det mesta om läkare rekommenderar det..
annars är det viktigt att läkaren skriver ett väldigt bra läkarintyg så kan det gå vägen också.. om denne påtalar att du har stora psykiska problem..
kanske blev lite otydligt, man får vara hemma 14 dagar sammanlagt menar jag utan att Försäkringskassan "kopplas in" (om man har arbete) men läkarintyg krävs from 8:e dagen..
Vet ju inte vad du jobbar med, men för mig var det till slut ganska skönt att gå till jobbet. Jag grät i en vecka innan jag gick tillbaka till jobbet, jag trodde aldrig att det skulle funka (speciellt som jag delade kontorsrum med en höggravid kollega), men jag kom snabbt in i jobbet och fick något annat att tänka på. Jag lyckades till och med skippa att berätta vad som hade hänt. Det var skönt att känna sig behövd och att gå in i en annan värld. Något att tänka på kanske?
Lycka till!!!
Det är skönt att komma tillbaka till jobbet. Men slippa berätta kan man ju bara göra när det är ett tidigt missfall. Är det sent så vet många redan...
Jag blev sjukskriven pga MA men inte för att det just var ett MA utan jag fick komplikationer och var inlagd på sjukhus i fyra dagar samt fick blod för att ersätta det jag förlorade. Sen var jag nog hemma en vecka för allt det där. Inte psykiskt så att säga. Men det är jag det.
Var hemma 6 veckor, sen jobbade jag halvtid i två till.
Mitt MA upptäcktes i samband med att jag fick blindtarmsinflammation, men för det får man normalt ingen sjukskrivning utan 1 vecka skall räcka.
Mitt första missfall var jag hemma 1 1/2 vecka. Det var en del komplikationer, jag fick ligga inne på sjukhus etc, hade väldigt ont efteråt. Fysiskt hade jag kunnat jobba efter en vecka säkert men jag arbetar med förlossningar hela dagarna och klarade inte att gå dit. Fick sjukskrivning av min gynläkare utan problem (blev väl intyg för 3 dagar tror jag)