• Sabrina

Norsk eller maincoon

Sitter och tittar runt på olika uppfödare till norsk skogkatt och maincoon men kan inte bestämma mig för vilken jag vill ha...

Några som kan tala om fördelar och nackdelar (inte för att jag tror det finns några ) med raserna.. Kanske har ni bilder på era kissar man kan få titta in på?? Tack!!

• Svar på tråden Norsk eller maincoon
  • Lejonet Elsa

Föder upp Maine Coon, fördel stor lugn och trygg katt, lagom med pälsvård. Nackdel äter en del inte så märkligt i sig
    www.feralcoons.se

• Veladis

Jag gillar maine coon-utseendet, de ser så härligt "lurkiga" ut. Skogisar är mer "näpna" till utseendet liksom.
    Jag har precis fått hem en blandning mellan Maine Coon och något annat från katthemmet här i stan, men hon ser inte ett dugg Maine Coon:ig ut. Men söt ändå!

• Pernilla75

Föder upp Norsk Skogkatt.

Båda raserna påminner mycket om varandra i temperament och sätt att vara. Maine Coonen är en större katt än skogisen men båda räknas som stora katter. Coonisen har oftast ett "tuffare" uttryck. Man ska tänka lokatt när man ser en maine coon och räv när man ser en norsk skogkatt.

Gå gärna in på min hemsida och ta dig en titt på mina luddbollar. (Jag pm:ar länken till dig då man inte får "marknadsföra" sig i forumet).

• Pernilla75

Lejonet Elsa skrev 2009-01-08 12:22:11 följande:

Föder upp Maine Coon, fördel stor lugn och trygg katt, lagom med pälsvård. Nackdel äter en del inte så märkligt i sigwww.feralcoons.se
    Under Pressure var helt ljuvlig. Om jag någon gång skaffar mig en ny ras inom samma kategori så blir det definitivt en maine coon.
  • Lorelei

Har 2 helgalna borrmän här hemma som försöker riva huset så fort de får chansen... men hade valt samma ras igen Otroligt keliga, mammiga ocg pratglada katter med noll koll på hur stora de eg är (därmed ryker en hel del blomkrukor och annat), bestämda i sin uppfattning om hur saker och ting ska vara.

• MajaLinnéa

Norsk skogkatt. Men det säger jag ju bara för att vi själva har två stycken

• Helena m Adrian Nov 02

tja, rätt svårt val, båda är mina favoraser, valde lite mellan dessa när vi köpte katt för ca ett år sen. Fördelen med MC är väl att den har lite mer lättskött päls har jag inbillat mig, men i gengäld tycker jag att en välskött skogis har finare päls som vuxen katt.. Som kattunge är de ju väldigt lika och söta båda två så googla lite på hur de ser ut som stora, både hanarna och honorna.. annars tror jag inte att det är så stor skillnad, men då har jag ju som sagt inte haft nån MC heller..

våran skogis är väldigt social och kelig, men det är ju vår skogskatt oxå, så det beror nog mer på hur uppfödaren har börjat "fostra" dem och hur man själv sen tar över.

• södertälje

Norsk skogkatt,underbar ras,min kille gillar att leka med barn och spinner så att han låter som en borrmaskin när han gosar.

• emmalisa

Båda är supertrevliga katter! Men eftersom jag alltid har haft skogis, så blir det skogis. De är lite, som någon beskrev dem här, "näpnare" i utseendet - lite mer räv än lo-katt.

• Sabrina

Åhhhhh Va svårt.. Jag kan inte bestämma mig.. Några fler som kan hjälpa..

• sophiie

Skogisar snackar non stop. vår tjej driver oss till vansinne på nätterna, men hon vill ju bara snacka lite...

Svar på tråden Norsk eller maincoon