• Anonym

Köpa bostad i Malmö

Hej!

Jag tänkte bara be om lite råd och tips. Jag och min sambo är studenter, bor för närvarande i Lund i en studentbostad. Ett krav för att bo där är att man studerar i Lund och tar ett visst antal poäng/termin.

Jag som tidigare studerat i Lund kommer att studera i Malmö, där sambon redan studerar.

Vi har sökt hyresrätter ett bra tag nu, och vi känner inte för att hyra i andra hand (har redan gjort det en gång)och har hittills inte fått något. Jag har gjort allt, ringt hyresvärdar, privatpersoner etc, det är bokstavligt talat omöjligt.

Nu funderar vi på att köpa en bostad istället, hur fungerar det med att låna på banken? Går det att låna med en förälder som borgensman? och hur fungerar det när man inte har någon kontantinsats? Får man låna hela beloppet?

Tips eller råd?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Köpa bostad i Malmö
  • TjorveniSkåne

Har ni borgensman eller säkerhet i t.ex förälders villa går det säkert att ordna lån till bostadsrätt efter en individuell kreditprövning - men då behöver ni prata med en personlig bankkontakt. Ingen såndär internetgrej.

De räknar även in i kalkylen vad ni läser (framtida arbetsmarknad) och hur långt ni har kvar. Just i Malmö är det rekordmånga lägenheter till salu just nu, så ni kan få mycket roligt för pengarna!

• hundpuss

jag o min sambo har sparbanken finn och vi är jättenöjda med dom, de är såå trevliga!
    vi har ett litet privatlån dock, men prova att kontakta olika banker.
    det kan kanske var svårt att i dessa finanskristider bli svårt att få ett lån, men fråga är ju gratis.

det är inte alla banker som lånar till kontantinsatsen harj ag hört, men det kan säkert också skilja sig.

sålänge man får en trevlig och "jordnära" bankman så går det mesta att lösa, vi har borgen på vår lägenhet vi har idag, även lånet vi har på banken.
    men vi har aldrig behövt "använda" borgensmannen. det är mest en säkerhet för banken.
    ta kontakt med banker o fråga dig runt,
    det kostar ju inget att försöka :)

lycka till! (har sj pluggat i lund o vet hur det är med lägenhetsjakter! )

Svar på tråden Köpa bostad i Malmö