• PixieApa

Hur länge kan ersättning stå i rumstemperatur?

Hur länge kan färdigblandad ersättning stå i rumstemperatur?
    Min dotter äter inte upp allt på en gång alltid utan vill ganska ofta pausa. Ibland vill hon ha mat jätteofta.

Tycker det är svårt att veta hur mycket man ska blanda till och det är lite tråkigt att ofta slänga hälften av maten men vill samtidigt inte riskera att ge henne mat som är dålig.

• Svar på tråden Hur länge kan ersättning stå i rumstemperatur?
  • PixieApa

Jesster skrev 2009-01-08 13:28:17 följande:

1-1½ timme ungefär.
    Tack!
  • Linsis

JAg skulle hellre göra en större sats och ställa i kylen och sedan värma eftersom. Ersättning är väldigt näringsrikt och finns det några elaka bakterier i flaskan, så är de väldigt många efter 1 timme. Jag skulle inte låta ersättningen stå mer än kanske 10-15 minuter.

• Ejin

Linsis skrev 2009-01-08 13:52:01 följande:

JAg skulle hellre göra en större sats och ställa i kylen och sedan värma eftersom. Ersättning är väldigt näringsrikt och finns det några elaka bakterier i flaskan, så är de väldigt många efter 1 timme. Jag skulle inte låta ersättningen stå mer än kanske 10-15 minuter.
    kan man blanda till innan och kyla o sen värma?? jag trodde man bara kunde blanda till så mkt man behövde....
  • Jesster

Blandar du pulvret med kallt vatten kan du förvara färdig ersättning i kylen i 8-10 timmar.

Den som söker han finner - www.google.se
  • PixieApa

Linsis skrev 2009-01-08 13:52:01 följande:

Kan jag i sådana fall micra ersättning från kylskåpskall till ät-temp direkt?
  • Jesster
    PixieApa skrev 2009-01-08 14:15:40 följande:
    Linsis skrev 2009-01-08 13:52:01 följande: Kan jag i sådana fall micra ersättning från kylskåpskall till ät-temp direkt?
    Jajamensan
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Snirkel

Beror på. När min yngsta var någon vecka bara så kräktes hon som en fontän om ersättningen var 20-30 minuter gammal men allt eftersom så började hennes mage tåla det bättre även om den stått ett tag.

• Linsis

Jag tror att det står på förpackningen hur länge man kan förvara färdigblandad ersättning i kylen. Om jag minns rätt så är det 8 timmar och då blandar man som sagt med kallt vatten. När man sen micrar så är det viktigt att skaka om ordenyligt innan man känner hur varm den är, eftersom micron värmer vätska så ojämt.

Svar på tråden Hur länge kan ersättning stå i rumstemperatur?