• Fru Wadell

Träna efter förkylning?

Är det någon som har koll på när man får träna efter en förkylning? Måste man vara helt symptomfri eller får man ha hosta eller snuva? Jag har lite hosta kvar bara men vill inte riskera hjärtmuskelinflamation heller. Någon som har koll??

• Svar på tråden Träna efter förkylning?
  • saran

Jag undrar det samma, efter två månaders "förkylning" men känner mig inte så dålig längre, mest snuvig småhostig fortfarande.....gymkortspengarna tickar iväg :)
    Hoppas nån vet!

• Fru Wadell
    saran skrev 2009-01-08 14:03:40 följande:
    Jag undrar det samma, efter två månaders "förkylning" men känner mig inte så dålig längre, mest snuvig småhostig fortfarande.....gymkortspengarna tickar iväg :)Hoppas nån vet!
    ja å kilona rasar på...
  • strojes

Lätt träning är ingen fara. Om man lyssnar på kroppen så går det bra. Att köra på som innan förkylningen direkt efter är dumt men att köra lätta pass med någon eller ett par dagars mellanrum (beroende på hur ofta man tränade innan) funkar nog.

• Warspirit

Jag är absolut ingen expert på träning, men du ska inte träna så länge viruset finns i kroppen. Dock är det ju så att när en förkylning släpper, kan ju näsan rinna och man kan hosta en tid efteråt (speciellt om det är RS), men det skulle jag inte oroa mig för. Jag brukar börja träna igen när jag känner att jag mår bättre och är piggare, det brukar vara ett par dagar efter själva utbrottet.

Om man då, när man börjar träna igen, känner att man håller på att rasa ihop av trötthet, tycker jag man ska avbryta träningen. Man lär sig inget av att inte testa.

Själv tänkte jag hjälpa till lite på gården när jag bodde hemma och hade influensa. Jag kände mig bättre och ville hjälpa mina föräldrar då de precis tagit ner en stor björk. Vanligen är det inte så kämpigt för en som arbetat med skiten i över 10 år, men då fick jag världens hjärtrusning, trodde faktiskt hjärtat skulle lägga av. Det var bara att gå hem och lägga sig igen.
    Kort sagt - man lär sig av sina misstag

• killenkott

Träning är INTE farligt vid förkylning,bara vid halsont enligt min tränare.
    Har alltid tränat vid lättare förkylningar,alltså UTAN feber och halsont.
    Du bör inte köra hårda pass bara .
    Ta det lugnt!

• Fru Wadell

TACK alla för svar! Då tar jag ett pass ikväll och ser hur kroppen mår Tack igen

• killenkott

Fru Wadell skrev 2009-01-08 14:14:26 följande:

TACK alla för svar! Då tar jag ett pass ikväll och ser hur kroppen mår Tack igen
    Gör det!!
  • Fru Wadell
    killenkott skrev 2009-01-08 14:15:28 följande:
    Fru Wadell skrev 2009-01-08 14:14:26 följande: Gör det!!
    wiihooo!!
Svar på tråden Träna efter förkylning?