• bimadrock

Fransgardin/tråddraperi i barnrum?

tänkte bara höra om vad ni tycker om fransgardin/tråddraperi (o allt vad det brukar kallas) i barnrum? Kan det vara farligt för barnet? Tänkte om det finns nån stryprisk eller så? Har ingen koll på hur trassligt sånt kan bli?
    Och om det är nån risk för det, hur tror ni det skulle se ut om man klipper av trådarna i höjd med fönsterbrädan?

• Svar på tråden Fransgardin/tråddraperi i barnrum?
  • LindaRebecka

Beror väl på hur gamla barnen är och hur "busiga" de är.
    Tror inte det ska vara någon fara.

Om man är väldigt orolig kan man väl sätta gardinstången såpass löst att om någon skulla dra mycket i trådarna så åker hela stången ner.

• bimadrock

min dotter är 10 månader nu... så hon kryper runt o undersöker allt nu =)

Iofs lämnar jag ju inte henne själv nånting. Men vill ju ändå att hennes rum ska vara säkert.

Oj, låter lite farligt att få en hel stång i huvudet =) Kanske går att fästa upp med kardborreband på nå vis.

• LindaRebecka

tanken med lös stång var ju att OM hon skulle trassla in sig så skulle den falla ner och minska risk för strypning.

Du kan ju test att ha den normallång först, och se hur mycket hon intresserar sig av den. Är hon där och pillar ofta så kan du ju klippa av den en bit.

• Esmiso

helt värdelöst enligt mig! Dels finns det som du säger stryprisk,, och sedan blir det väldigt lätt en enda stor trasselhög.

• bimadrock

Hihi, jo jag förstod det. Det är ju bättre med en stång i huvudet isf. =)

Jo, det är ju iofs sant. Inte tänkt så långt =)

• bimadrock
    Svar på #4
    Esmiso skrev 2009-01-08 15:48:13 följande:
    helt värdelöst enligt mig! Dels finns det som du säger stryprisk,, och sedan blir det väldigt lätt en enda stor trasselhög.
    Det är så alltså? Har aldrig ägt nån så jag vet ju inte. Bra att veta =)
  • Esmiso
    bimadrock skrev 2009-01-08 15:50:15 följande:
    Det är så alltså? Har aldrig ägt nån så jag vet ju inte. Bra att veta =)
    när vi flyttar i februari ska jag slänga skiten och ALDRIG mer köpa nåt sånt! Ser skitsnyggt ut..typ en dag innan trasslet börjar och man nojar för att barnen ska strypas!
  • bimadrock
    Svar på #7
    Esmiso skrev 2009-01-08 16:03:42 följande:
    när vi flyttar i februari ska jag slänga skiten och ALDRIG mer köpa nåt sånt! Ser skitsnyggt ut..typ en dag innan trasslet börjar och man nojar för att barnen ska strypas!Oj. Då ska jag nog försöka komma på nåt annat att ha i fönstret.
  • helenasthlm

Jag har en bild i mitt galleri på dotterns barnrum med trådpaneler...jätte fint tycker jag.

• bimadrock
    Svar på #9
    helenasthlm skrev 2009-01-08 19:23:45 följande:
    Jag har en bild i mitt galleri på dotterns barnrum med trådpaneler...jätte fint tycker jag.
    Jag ser inget galleri...

Men går det bra då? Hur gammal e din dotter? Det blir inte väldigt trassligt så som en skrev tidigare?
  • Manchester

bimadrock skrev 2009-01-08 15:49:15 följande:

Hihi, jo jag förstod det. Det är ju bättre med en stång i huvudet isf. =) Jo, det är ju iofs sant. Inte tänkt så långt =)
    Det mesta är förstås bättre än att strypas, men gardinstänger kan vara tillräckligt farliga. Min systerson hade lite otur när han var i tvåårsåldern. Han lyckades fastna på något sätt i ett draperi (vanligt, ej tråd) och när han skulle rycka sig loss så åkte gardinstången ned. Inte nog med det. Knoppen på stången ramlade av och stången, som är av metall, föll med ena änden rakt på hans stortå. Den gick igenom nageln och skadade hela tån rätt rejält. Det blev några stygn och bandage ett tag framåt. Tån läkte bra, men tänk om stången träffat i ögat istället? Jag skulle inte medvetet sätta upp en gardinstång som lätt lossnar. Hundra gånger bättre då att använda gardiner som barnet inte når, alternativt inte får så stor lust att dra i.
  • bimadrock
    Svar på #11
    Manchester skrev 2009-01-08 19:39:14 följande:
    bimadrock skrev 2009-01-08 15:49:15 följande:
    Det mesta är förstås bättre än att strypas, men gardinstänger kan vara tillräckligt farliga. Min systerson hade lite otur när han var i tvåårsåldern. Han lyckades fastna på något sätt i ett draperi (vanligt, ej tråd) och när han skulle rycka sig loss så åkte gardinstången ned. Inte nog med det. Knoppen på stången ramlade av och stången, som är av metall, föll med ena änden rakt på hans stortå. Den gick igenom nageln och skadade hela tån rätt rejält. Det blev några stygn och bandage ett tag framåt. Tån läkte bra, men tänk om stången träffat i ögat istället? Jag skulle inte medvetet sätta upp en gardinstång som lätt lossnar. Hundra gånger bättre då att använda gardiner som barnet inte når, alternativt inte får så stor lust att dra i.
    Uscha! Ja, gardinstänger är nog inte att leka med dem heller. De ska nog sitta som ingjutet i väggen. "Tur" att det träffade tån då o inte i ögonen som sagt. Usch.
    Nej, jag får nog ta o tänka om lite. Alternativt att jag fäster gardinen med kardborreband på gardinstången. Annars får det kanske bli nån kappa av nåt slag. Det är nog det mest säkra.
  • LindaRebecka

bimadrock skrev 2009-01-08 21:41:40 följande:

Svar på #11Manchester skrev 2009-01-08 19:39:14 följande: Uscha! Ja, gardinstänger är nog inte att leka med dem heller. De ska nog sitta som ingjutet i väggen. "Tur" att det träffade tån då o inte i ögonen som sagt. Usch. Nej, jag får nog ta o tänka om lite. Alternativt att jag fäster gardinen med kardborreband på gardinstången. Annars får det kanske bli nån kappa av nåt slag. Det är nog det mest säkra.
    haha, då är det antagligen bara jag som har fjäderlätta gardinstännger
    Ingen aning var de kommer ifrån, men mycket väger de inte.

Ja, detdär med kardborreband låter jättesmart!
  • Marre79

Jag fick ta bort mina fransgardiner i vardagsrummet p.g.a av sonen. Han lyckades vira in hela händerna jättehårt i dessa trådar. Bara tanken på att han skulle kunna vira trådarna runt halsen gör att jag ryser.

• helenasthlm

Min dotter har aldrig ens rört gardinerna...
    dom kan ju lika gärna linda in sig i vanliga längder el panel om man ska börja tänka så...

Hysteriskt tycker jag.

Svar på tråden Fransgardin/tråddraperi i barnrum?