• fruktsoda

Tips inför skidresan...

Vi skall åka till Idre om några veckor. Har ni några bra tips som underlättar för en barnfamilj på skidsemester??

• Svar på tråden Tips inför skidresan...
  • MBert

Hej!

Vi ska också till Idre om några veckor. Vad vill du ha för tips?

• fruktsoda

Hej MBert!
    Ja, lite goda råd om tex mat ,kläder, vad som är bra att ha med sig. Vår minsta är 1 1/2 år - behöver vi ha med oss barnvagn, eller räcker pulka? Har ni varit i Idre innan? MvH

• Miss Lau

Ska ni bo på Idre Fjäll? Vi har varit där många gånger både på sommar och vinter och alltid varit supernöjda.

Jag hade tagit med vagn till en så liten (antar att hen fortfarande sover middag). Andra tips är att inte ha byxblöjor, bra kläder och framförallt riktigt bra vantar och skor. Vi brukar laga endel mat hemma och ta med, typ köttfärssås, grytor och annat som enkelt går att kombinera med potatis, pasta och ris. Då behöver ingen bli fast vid spisen, plus att det blir dyrt om man ska köpa alla ingredienser på plats.

• fruktsoda

Tack för tipsen! Jag använder alltid blöjbyxor till dottern så det var ju bra att tänka på.
    Vi skall bo vid Västbacken, har förstått att det är väldigt nära till allt?!
    Kul att höra att ni är så nöjda med era semestrar i Idre!

• MBert

Jag ser att du redan hunnit få lite svar.

Ja vi har varit flera gånger i Idre tidigare och trivs så bra där. (Bor också nära västbacken).
    Jag hade också rekommenderat att ta med en vagn, men det beror ju lite på vad minstingen är van vid. Våra har alltid sovt middag i den utomhus. När vår minsting var i den åldern hade vi den stora vagnen med, året därpå bara sulkyn, men det gick att sova middag i den också . Det är dock lite svårt att ta sig runt med vagn p.g.a. all snö.
    Och så pulkan! Barn i den åldern brukar älska att sitta och åka runt i pulkan. Beroende på hur motorisk och på vilken sida om 1½ årsdagen det är så kan man även prova att åka lite skidor. Framförallt tyckte vår minsting (som är väldigt motorisk och var närmare 2 år) om att åka rullband (allra minsta liften) och fika på Dantes (en pizzarestaurang precis intill).

Och som sagt om man har vanliga blöjor så behöver man inte ta av hela overallen utan bara dra ner och byta stående.

Vi har också alltid med en del mat. Gärna sånt som man kan värma i ugnen (medan man själv värmer upp sig i bastun). Toppits har folieformar som man kan laga t.ex. lasagne eller fiskgratäng i, frysa in och sen ta med (lägg det i skidboxen på taket så håller det sig fryst).

Kläder.
    Tänk på att små barn lätt fryser om händer och fötter! Satsa på ullstumpor och ullsockor, samt bra vantar! Vi hade tyvärr bomullsstrumpor på vår minsting första gången och fick erfara detta. Trots varma ullsockor utanpå så var fötterna kalla. Så är det förstås inte för alla, utan extra frusna (det var därför misstaget gjordes, men kunde rättas till genom en tur till affären). Däremot har de haft bomullsställ närmast kroppen utan problem (+ plysch- eller fleeceställ och sen overall). Där har ull inte gått hem alls (vägrar ta det på sig=inte skönt säger de trots bra fin kvalitet). Men nu när de är lite äldre har vi satsat på polyesterunderställ (de svettas mer nu), och det har de accepterat.
    Bra fuskpolo är också tips. När hals och haka hålls varmt behålls värmen bättre. Har de hjälm behövs bara en tunn mössa under.

Annat? Tja, ta med en termos så ni kan fika i backen. Det finns elgrillar så man kan grilla korv eller värma en barnmatsburk.

Ska ni resa långt? Det brukar inte vara så mycket problem med underhållning i den åldern. Då sover de också stor del av resan. Värre när de blir äldre.

• AnnaSvea

Funderar på att köra till fjällen, men drar mig för bilresan. Barnen är 1 och 3,5 år. Frågan är om det är mest roligt eller mest jobbigt ... bor i Skåne och i så fall blir det nog Idre.

• MBert

Jag tycker inte ni ska dra er för bilresan. Det är absolut värt de extra milen att resa till Idre kontra Sälen.

Tänk positivt på bilresan. Ha framförallt inga höga krav utan ta er tid att stanna så att barnen får rasta av sig. Sen sover de en del av bilresan i den åldern. Låna sagoberättelser och barnmusik på CD/MP3 på biblioteket som de kan lyssna på (då kan man skaffa mycket utan kostnad), böcker att bläddra i, såna där ritbräden, roliga lekar som gör att man tittar ut, mm.

• MBert

Om inte ekonomin sätter käppar i hjulet (kan tänka mig att det kostar lite mer fast bensinpriset är högt...) finns möjligheten att från Skåne ta nattfärjan till Oslo och köra vidare därifrån utvilad på morgonen. Tål att tänka på om man är rädd för en lång bilresa?

• Balehead

Jag antar att ni ska åka skidor med den äldre. TRÄNA UPP LÅRMUSKLERNA INNAN! (Typ sitt på låtsasstol mot väggen) Det är jätteroligt att lära de små att åka, men det tar på låren!

• fruktsoda

Tack för alla toppentips! Jag har varit på InterSport och inhandlat underställ, handskar, sockar, rånarluvor mm och det gick på en hel förmögenhet. Rea, vad är det? Jag har även handlat aluminieformar och börjat planera middagar. Längtar.. Hoppas nu bara på fint väder och att de stora killarna tycker det är roligt att åka skidor.
    AnnaSvea - vi har fått tips på att köra om Norge. Vägarna är lite större och vi slipper all trafik som skall till Sälen. Har även införskaffat DVD till bilen.
    Nu skall jag bara träna upp lårmusklerna oxå.

• MBert

...fast det beror kanske på att jag tränar lårmusklerna mer än vaderna...

Svar på tråden Tips inför skidresan...