• mysmika

Järninjektion..... får ingen! :-(

Hej hopp!

Jag är i v.36 och har ett järnvärde runt 100. Har legat dåligt under hela graviditeten.
    Det är nästintill omöjligt för mig att äta järntabletter, blir totalt förstoppad och måste äta laxermedel istället.
    Har provat Niferex, Hemoplett, Fexim, Blutsaft, allt.
    Min BM skulle idag prata med en läkare ang järninjektion, hon ringde nu, och läkaren tyckte inte det var befogat. Alldeles för resurs/pengingakrävande hade hon sagt.
    Blev jättebesviken.
    Mitt värde för järnupptagningsförmåga var på 125, skulle ligga runt 80 tydligen, vilket tydde på att min kropp "skrek" efter järn enl. BM.
    Ni som fått injektioner, hur lågt hade ni?

• Svar på tråden Järninjektion..... får ingen! :-(
  • Diwa

och har legat runt 90-100 i järnvärde alla fyra grav men aldrig fått injektioner?

blutsaft funkar om man får ner den
    tog den och niferex bara
    och du är snart klar...bara några veckor kvar sen blir det lättare hålla värdet

http://www.hemofer.se/index.asp

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • zeemlan

Jag fick dropp 7 ggr nu i dec, pga dåligt järnvärde. Efter injektionerna hade värdet gått upp till 125. Kändes bra!

Tycker att du ska prata med din bm igen. Inte alls kul med låga värden.

• Idalinus

jag har fått en spruta i veckan i flera månader för lågt blodvärde. Min mage kan inte ta upp tabletterna så dom funkar inte för mej. Har haft runt 105 i hb. UTAN att vara gravid. Nu när jag är gravid i v10 hoppas jag att mitt hb inte skenar iväg neråt ännu mer. Sprutorna har jag fått utskrivet på recept, 5st per gång som kostat 808kr. jag har tagit med dom till vårdcentralen och där har dom gett mej dom. Så att det skulle vara för dyrt och resurskrävande är bara bullshit.. man betalar ju dom själv om man inte får dropp med järn på sjukhuset.

• Fisoa

Hej!

Jag har också jätte dåligt järnvärde efter graviditet och ammning. Och jag har surfat runt efter info och hamnade slutligen i den här tråden!

Det jag undrar "mysmika" är vad du har tagit för slags prover?
    "Stick i fingret" (HB) eller blodprov från armvecket?
    Och hur mäter de kroppens järnupptagningsförmåga?

Jag är nyfiken för att jag nyss fått veta att jag ligger på 12 i järnvärde och skalan går upp till 150 (sa de till mig).
    Det jag då undrar över är hur våra värden skiljer sig (och om de skiljer sig).
    För om du har 100 och det är lågt, så ligger ju jag jätte lågt....och ingen har erbjudit mig injektioner....

Min läkare säger att HB:et och det egentliga järnvärdet inte alltid hör ihop.
    Jag har ingen blodbrist men ett lågt järnvärde. Dvs att min brist syns inte när de tar ett "stick i fingret".

"Idalinus" jag visste inte att man kunde få järn i sprutform! Det ska jag höra med min läkare om!

• mysmika

På mig har de tagit i armvecket. Och det är sant att vanligt Hb inte alltid säger så mkt.
    På mitt prov från armen visade det sig att min järnmättnad låg på 70, normalt var tydligen runt 120. Vilet visade enl min BM att min krpp skrek efter järn, och kunde ta upp mkt mer än den gjorde.
    Men, BM hade pratat med ännu en läkare som sagt nej. Och hon bara försöker, ja men kan du kanske ta en Niferex i allafall då?
    Har lust att skrika NEJ, det kan jag inte!
    Jag dricker redan laktulos och kan ändå inte skita!!! *morr*

• Fisoa

Ja ok!
    Då vet jag att det är samma prov vi tagit i alla fall! (Min nyfikenhet är stillad!) =)

Stackars dig som får sådana problem med magen!
    Jag hade samma problem som du när jag var gravid. Tyvärr så resulterade det i att jag inte fick i mig något järn. Och nu nästan 3 år senare så mår jag riktigt risigt.....
    Jag mår inte bra av Niferexen nu heller, men i jämnförelse med hur jag mår för övrigt så är det en fis i universum.... ;)

Jag hoppas att du orkar stå på dig så du får hjälp med att få upp värdena!
    Det är faktiskt jätte viktigt att ha ork och att vara stark när man ska bli mamma. Det räcker med sömnlösa nätter! Man ska inte behöva ha dåligt järnvärde också!!!
    Det är ju bara så irriterande att man måste skrika sig till allting inom vården...

• Fisoa

Jag skulle ju fråga också:

Varför säger de nej?
    Är det stora risker med att få injektioner när man är gravid?

Svar på tråden Järninjektion..... får ingen! :-(