• Anonym (räddis)

glukostest

Hej! Jag e så orolig jag är gravid oh har varit på glukostest idag..läste lite om värden mm och läser olika gränser och väden hela tiden..! E det nån som vet va man kan ligga på om man gjort glukostest som högst eller va gränsen är vore så tacksam för svar..

• Svar på tråden glukostest
  • Anonym

Nu är det ett tag sen, men har för mig att det kan ligga på som högst 8 (eller var det t.o.m. 10)?

• mysmika

Varför anonym?
    Är det en glukosbelastning du varit på?
    Isåfall vet ju BM dina värden direkt, de tar ju prov medan du är där?

• Anonym (räddis)

jo hon sa att det var lite högt men att detn og itne varn ån fara men e ju aldrig kul om man ligger i riskzonen..! Sätts gränsen högre när man är gravid eller hur fungerar det?

• Anonym (räddis)

nån som vet nått om de här värderna....har man högre värde om man gjort ett glukostest än om man tar ett sånt där värde på fastade mage på morgonen?(som man kan köpa på apotetket) usch jag är så orolig....skulle bli så glad om nån kunde svara mig..

• Anonym
    Anonym (räddis) skrev 2009-01-08 16:35:24 följande:
    nån som vet nått om de här värderna....har man högre värde om man gjort ett glukostest än om man tar ett sånt där värde på fastade mage på morgonen?(som man kan köpa på apotetket) usch jag är så orolig....skulle bli så glad om nån kunde svara mig..
    Du kan ju få högre värde.
    Att testa på fastande mage är ju inte helt korrekt eftersom du inte har ätit på hela natten (dvs inte fått i dig något socker) och kroppen har kunnat "bearbeta" kvällsmaten i rätt många timmar.

Glukosbelastning går ju ut på att se HUR BRA kroppen tar hand om sockret. Man dricker ju en jädra massa sockervatten och sen tas ju ett test efteråt, för att se om kroppen hanterar det "tillräckligt fort".
  • Anonym (räddis)

är det olika värden på glukostest och ett sånt test då?? Vet du va gränserna går?

• Anonym
    Anonym (räddis) skrev 2009-01-08 16:39:10 följande:
    är det olika värden på glukostest och ett sånt test då?? Vet du va gränserna går?
    Jag tror det är följande som gäller (på fastande mage)!
    5,6l: "Frisk"
    5,6-6,9 : Nedsatt glukostolerans
    7,0 : Diabetes
  • Cinza

När vi gick igenom diabetes i skolan (läser till ssk) fick jag lära mig att en frisk person (utan diabetes)inte går över 7,8 oavsett hur mycket socker man ätit.

• Anonym (räddis)

ok jag veti nte va jag har på fastande mage..! Bara va jag har på glukostest..!Men jag kanske kan köpa test på apoteket??

Svar på tråden glukostest