syster yster80 skrev 2009-01-08 21:00:28 följande:
Lugg är en grej som gör att frisyren alltid ser välskött ut. Jag har klippt lugg och trivs jättebra. Förut hade jag luggen lika lång som övriga håret, men tyckte att frisyren blev intetsägande på det sättet. Det var liksom bara hår som hängde, ingen frisyr. Luggen i pannan gjorde direkt att det blev frisyr över
det.Nu vet ju inte jag HUR glest hår du har uppe på huvudet, men jag kan säga att jag har inte så mycket hår att hurra för uppe på huvudet heller. (Konstigt nog har jag gott om hår överallt på huvudet utom just längst upp, där det är ganska glest faktiskt.) Grejen med mitt hår är att det glesa syns tydligt om jag har håret i mittbena. Jag menar alltså först lugg i pannan och efter den en mittbena en bit bakåt över huvudet. Hänger du med hur jag menar? Då syns min hårbotten hur tydligt som helst på flera ställen. På vissa ställen täcker inte ens håret hårbotten överhuvudtaget.Men det skumma är om jag ändrar benan till sidbena. Alltså först lugg framåt i pannan och efter den sidbena längs med huvudet, så ser håret uppe på huvudet jättefylligt ut. Då ser det ut som om jag har världens kalufs mitt uppe på huvudet. Givetvis blir det mindre hår på ena sidan av huvudet, eftersom mer hår flyttas till en sida. Men poängen är att hårbotten inte lyser igenom då längre. Enda stället hårbotten syns på då är mitt i benan, precis som det ska vara.Så jag är nog dömd till att ha sidbena :)Men lugg trivs jag i. Fast det är ju klart, när jag hade lång lugg fäste jag den bakåt med hårspännen så den låg över huvudet och hängde ihop med håret bak. Då gömde ju luggen det glesa. Men nu har jag som sagt löst det på annat sätt. Bara litet tips till dig om du vill klippa lugg. Kör sidbena bakom luggen. då lyser alltså inte hårbotten igenom lika mycket.
Då verkar vi ha samma "problem".
Mitt hår mitt uppe huvudet är helt galet, lever sitt egna liv. Har nångång försökt tvinga det i bena. Hi hi.
Men det är nog bra för att jag, som du, tagit den långa luggen och satt upp med spänne.
Som du skriver så är det en rätt tråkig frisyr.
Föröker piffa upp den med att ibland locka håret och ibland platta. Men när man har luggen upptupperad och bakåtfäst så ser skiten likadan ut.
Tack för ditt svar.