• kids is my life

Hur blir man självsäker?

Hur blir man självsäker? Jag vet att jag redan har skapat såna här trådar, men det är nästan ingen som svarar. Osäkerheten tar knäcken av mig snart. vill ha tips och råd på hur man blir självsäker. ROP PÅ HJÄLP!

• Svar på tråden Hur blir man självsäker?
  • Grönögat

Öva, öva, öva i positivt tänkande så att de invanda hjärnmönstren ändrar väg (i början är det SVÅRT och det känns OMÖJLIGT men det är det inte för successivt så tar de positiva tankarna över), utmana sig själv åter och åter igen genom att göra det som skrämmer en mest. Tjata, tjata, taja på sig själv att man är vacker, smart, rolig, trygg.

• IsaW

Jag tror det kan finnas olika sätt att arbeta på sin självkänsla och självsäkerhet. Att ta sig själv på allvar och inte sätta sina egna behov bakom andras tror jag är ett sätt. Att bestämma sig för att inte älta vad människor sagt och gjort tror jag är ett annat. Men vad man behöver jobba på beror ju också på vad det är som skapar osäkerheten. Om osäkerheten hindrar en från att leva ett bra liv tror jag det kan vara värt att gå i samtalsterapi för att reda ut var osäkerheten kommer ifrån och hur man kan känna sig mera säker. Några tips i alla fall

• Frostizz

Det som hjälpte mig var att flytta. Först så varlde jag en skola som inte låg i närheten. Utan jag var tvungen o flytta hemifrån då för o börja gymnasiet.
    Jag var blyg, pratade inte så mycket.
    Det andra som jag gjorde fast inte direkt som jag tänkt mig. Men det blev verkligen vändpunkten för mig.
    Jag tog ett jobb utomlands. Visserligen som barnflicka i en svensk familj. Men det var för att jag verkligen inte ville att det skulle bli missuppfattningar iomed språket.
    Var i england i ca 8 månader. O där bestämde jag mig för vad jag ville göra med mitt liv. Vad jag skulle göra för o nå dit.
    Jag tog det lugnt när jag var där. Träffade lite kompisar på min fritid, men oftast satt jag barnvakt hos andra familjer för o tjäna så mycket pengar som möjligt. Barn är så mycket lättare att umgås med än vuxna.
    O det hjälpte mig. Iomed att jag passade mycket barn, så fick jag träffa många vuxna oxå. O lärde mig o lösa olika problem osv.
    Jag gick o simmade flera gånger i veckan ensam, var livrädd varje dgång. Men jag klarade av det. Gick till samma ställe o då träffade man samma människor som till slut började prata med en.
    Att flytta el resa bort ensam är det bästa. Våga göra saker, i små steg.
    Men ta d lugnt. Det kommer ta tid
    o tid tar tid..

• Tokmajja

äh, håll dig ödmjuk, och när du känner att bitarna börjar falla på plats inom dig, känner du dig mer och mer självsäker för varje dag.
    Alla har vi kamper mer eller mindre hela tiden om oss själva, men det komemr vi inte undan, men ta det i små steg och stå på dig i frågor som rör dig, och backa inte. Man måste faktiskt inte argumentera för åsikter alltid, det skall räcka med ett "så tycker jag"

Sen skall man ju inte glömma att detta med självsäkerhet är ett ganska så brett ord. Jag skulle nog kanske vilja dela in det i "självfötroende" och "självmedvetenhet"
    Självförtroende är den där kicken du känner när du inser vad du är duktig på någonting. och självmedvetenhet är att acceptera sig själv, och inse att JAG faktiskt duger PRECIS som JAG är!

ett tips är ju att umgås med folk du känner "stärker" dig, och ger dig energi, somdu kan vara dig själv med och inte behöver anstränga dig med. att du kan få tro på rosa elefanter om du vill, utan att någon hånskrattar åt dig.

Men om man skall vara lite optimist här så, tänk vad många det är som BORDE reflektera över sin självsäkerhet, men som inte gör det, och ter sig som om världen fanns till för dem! :)

Lycka till, och bara skriv om du tyckte det var till hjälp. jag gillar sånt här, jag är själv mycket upptagen av det! :)

• Kristin Lönnsjö
    Hej!
    Väldigt sent svar men om du läser det här så kan jag tipsa om min gratiskurs i Så blir du självsäker. 450 kvinnor har gått den och jag får mail dagligen om hur mycket den ändrat deras liv på kort tid. 

Som sagt helt gratis
    Här är länken:
    lonnsjocoaching.teachable.com/p/gratis-sa-blir-du-sjalvsaker/

(Jag är utbildad och diplomerad professionell coach och har skapat kursen då jag själv lidit i många år av låg självkänsla och vill nu hjälpa så många som möjligt)
    /Kristin
Svar på tråden Hur blir man självsäker?