• Isamia

Katt som fått motorolja på sig - hur få bort det?? Vad göra?

Vår ena katt råkade bli inlåst i garaget i ett par timmar och hade hoppat runt där och hamnat i en hink med gammal motorolja på botten och nu har han olja på ena framtassen ungefär halvvägs upp och lite på den andra framtassen också (udner trampdynan). Plus att det är skvättar lite udner halsen och han luktar olja hela han!

Vi har försökt att tvätta av det men han får panik och kämpar emot... Även om vi försöker torka av med fuktig trasa lugnt o sansat.

Han verkar orolig (går frma o tillbaks, in o ut, har inte ro nånstans riktigt osv), kan tänka mig attd et är pga stanken och att han inte blir ren (katters renlighets behov) men han äter och dricker och t o m busade lite...

Ska jag ringa veterinär?? är detta farligt för honom? (jag ska försöka ringa imorn bitti, nu är det väl mycket som är öppet)

Tips i övrigt på hur man ska få bort det på honom???

• Svar på tråden Katt som fått motorolja på sig - hur få bort det?? Vad göra?
  • 8Viola2

Diskmedel kanske?
    Låt katten inte tvätta sig bara.

• gaffsan

Jag har tagit bort olja med rapsolja. Fett löser fett

• kaksmulan

håll fast honom ordentligt. Linda in honom i en handduk så han sitter fast ordentligt och inte kan röra sig så mycket. Sen tvättar ni tassarna med vanligt yes-diskmedel och skölj med vatten. Då försvinner motoroljan som bäst.

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • SIN74

Vi tog alltid smör på våra katter när de trampat i spillolja. när vi var små.

• TBS

fett löser fett.
    tvätta med matolja eller likn. (diskmedel funkar nog, men löser upp hudens naturliga fettlager. Inte så bra om katten ska vara ute i minusgrader)

• BulanOchJag

våtservetter ska funka har jag hört, dom kan man ju ta bort det mesta med =)

• och

Jag hade satt på katten en krage omedelbart, så att han inte kommer åt att tvätta sig. Sen antingen någon slags avfettning eller helt enkelt vanligt diskmedel. Man får tvätta flera gånger för att det ska bli rent. Vanlig olja är inte så giftigt för katten, är det dieselolja kan katten dö.

• Isamia

Ringde jouren på Strömsholm o frågade vad vi skulle göra... Vi skulle shamponera honom och ge honom grädde så det är gjort nu! Fast vi fick ta YES diskmedel för att det verkligen skulle släppa...

Det gick bättre än jag trodde att duscha/shamponera honom... Visst kämpade han emot och försökte smita många ggr men mellan varven var han faktiskt stilla också. Efteråt när vi skulle torka av honom det värsta så var han helt apatisk och vi blev lite rädda (jag o sambon). Men sen reste han på sig o började slicka sig själv... Han verkar inte rädd/arg på oss eller nåt (som vi trodde), hoppade precis upp i soffan här intill oss och ser lugn ut nu (trött tror jag).

Puuuh... katter! Dom lyckas ju med det mesta...

• NovasMorsa

då jag var yngre och bodde hemma så hade vi en katt eller ja han lever ju ännu men han bor kvar hos mina föräldrar och den här katten är lite som har blev... nåväl då han var liten var han som många andra kattungar värsta klätterapan och for uti allt och det hände ibland att vi fick duscha honom för han råkade nåra gånger ut för desamma som TS katt.

och jag får för det första en stor blinkade varningslampa i bakhuvudet då ja hör yes diskmedel?? skulle ni tvätta ungarna med det?? det jag tvättade våran katt med var inte dyra special kattschampon utan helt vanlig galltvål den löser upp oljan men bevarar pälsens och hudens naturliga "fett" sen så tycker inte katten att det luktar konstingt för oavsett om du har oparfymerat schampo så luktar det för katten..

men det var skönt att höra att det gått bra för er katt iaf!
    handla hem galltvål om olyckan skulle vara framme igen.

• LindaRebecka

NovasMorsa skrev 2009-01-08 21:45:16 följande:

och jag får för det första en stor blinkade varningslampa i bakhuvudet då ja hör yes diskmedel?? skulle ni tvätta ungarna med det??
    Inför kattutställningar är det vanligt att tvätta katten med bla. yes diskmedel. Sedan andra "katt produkter".
    Så släck lampan du
Svar på tråden Katt som fått motorolja på sig - hur få bort det?? Vad göra?