• unless

värdering av hus, vad räknas?

Vi har köpt ett hus som håller en bra standard, alltså det är helt inflyttningsklart, men som har lite saker vi både behöver och vill fixa till.

Vi kommer inom en snart framtid renovera båda badrummen, med kakel/klinker istället för plastmatta och detsamma gäller i köket. Nya luckor kommer vi också sätta in.
    Det är ju sånt som höjer värdet rätt så bra.

Men hur är det med målning av fasad (har nu ett hus i riktig 70-talsfärg, gult och brunt :S), nya tapeter, byte av de tre sista 2-glas fönsterna samt nybyggd balkong?
    Dessutom ska vi sätta in en kassett i den öppna spisen, som kommer minska driftkostnaden och elförbrukningen rätt rejält..

Höjer sånt värdet mycket eller hur funkar det?

Har ni värderat om huset? Vad gjorde ni i så fall, och blev det någon större höjning?

• Svar på tråden värdering av hus, vad räknas?
  • blommanigbg

Det som räknas är läget...

• Kajsa kavat från götet ena

varför vill du höja värderingen? för att förhandla bättr elånevillkor eller vad?

• unless

vårt hus är värderat 200 000 under inköpspriset, och banken sa till oss att vi bör höja värdet för att låna upp mer.

är det så?

blommanigbg skrev 2009-01-08 21:06:07 följande:
    Det som räknas är läget...
    men vad räknas som bra läge? usch jag kan inget om sånt här :P
    huset ligger på "landet", helt fritt och med endast en granne som är någon äng bort. vi har 1 km in till centum och nära till bussen (finns inga tåg i vår by).
  • unless
    Svar på #3
    Lilla Mimsan skrev 2009-01-08 21:07:23 följande:
    Vi värderade om vårt när vi "bara" gjort vardagsrum och badrum. Det höjde direkt
    höjdes det med mer än vad ni lagt ut för renoveringen?
  • blommanigbg

Du frågade vad som räknas vid en värdering av hus. Och det viktigaste är förstås läget. Det är det som gör ett hus attraktivt på marknaden... Det är därför villor i större städer är dyrare.
    Varför ska ni låna upp mer?

• unless

blommanigbg skrev 2009-01-08 21:36:54 följande:

Du frågade vad som räknas vid en värdering av hus. Och det viktigaste är förstås läget. Det är det som gör ett hus attraktivt på marknaden... Det är därför villor i större städer är dyrare. Varför ska ni låna upp mer?
    jo, men jag menar. det läget är ju perfekt för oss, så det är ju skitsvårt att veta vad andra tycker ;P för eftersom vi bor i en superliten by mitt i småland så är det nog ett rätt så attraktivt för andra boende runt omkring..

vi ska låna upp till renovering av badrum och kök. därför undrade jag om sånt annat småfix som vi kan göra under tiden, typ fasadmålning och byggande av balkong, kan göra att vi får huset högre värderat och därför kan renovera mer..

eller är det bara att hålla hårt i slantarna och spara i några år? :P
  • Lilla Mimsan
    unless skrev 2009-01-08 21:30:13 följande:
    Svar på #3Lilla Mimsan skrev 2009-01-08 21:07:23 följande: höjdes det med mer än vad ni lagt ut för renoveringen?
    Japp. Och vi kunde då lägga om lånen dvs få bort topplån
Svar på tråden värdering av hus, vad räknas?