• Gnagarn

Recept på pleskaviska

Har letat med ljus och lykta efter det på nätet men inte hitta några svenska recept. Har testat lite olika stavningar då det på ursprungsspråket inte stavas som ovan.

Nån som har ett recept att dela med sig av? Skulle gärna vilja lära mig laga detta.

• Svar på tråden Recept på pleskaviska
  • Gnagarn

Som jag förstår det kommer det från Balkan nånstans, fd Jugoslavien. Det är vad jag hört iallafall från de som drev krogen där jag åt det nästan varje fredag (var dagens på fredagar). De ville tyvärr inte ge ut sitt recept...

• Maria40

Ungefär vad innehåller det? Köttfärs, fisk, kyckling, är det bullar, gratäng..eller vad?? Berätta lite mer.

• Älfva

Hittade ett här

Recept på pljeskavica, pleskavica, pleska. Variant på hamburgare med köttfärs.
    Rätten har sitt ursprung i forna Jugoslavien, Balkan, Serbien, Bosnien och Kroatien.

För 4 personer:

ca 500 gram Köttfärs (använd gärna 50/50 av fläsk och nötfärs)
    1 Ägg
    4 tsk Cayennepeppar
    2 tsk Vegeta (ett slags grönsakssalt ursprungligen från Kroatien, kan ersättas med bara salt)
    2 tsk Salt
    1/2 skiva Formbröd, alternativt några matskedar ströbröd
    1 dl Vatten
    100 gram Sallad av valfri sort

4 Pitabröd
    2 Tomater
    1 gul Lök
    2 dl Matlagningsyoghurt
    2 Vitlöksklyftor

Olja

1. Börja med att smula ner brödet, alternativt ströbrödet i 1 dl vatten. Låt svälla i ungefär 10 minuter. Finhacka löken och en av tomaterna.

2. Blanda färsen, ägget, halva den finhackade löken, det svällda brödet, vegeta, salt och 1 tsk cayennepeppar till en jämn smet.

3. Hetta upp olja i en panna eller kastrull, stek sedan resten av den gula löken samt vitlöksklyftan genomskinlig, tillsätt även den finhackade tomaten. Låt såsen koka ihop en aning innan du tillsätter ungefär tre teskedar cayennepeppar, 1 tsk yoghurt samt salt och en skvätt vatten. Låt såsen koka ihop ytterligare tills den tjocknar. Ställ av från värmen.

4. Blanda yogurten med lite finhackad vitlök och salt, ställ kallt. Forma stora tunna biffar av köttfärsblandningen, stek gyllenbruna i stekpanna och servera i pitabröden tillsammans med den röda såsen, vitlöksyoghurt, lökringar, sallad, skivad tomat och om man vill fefferoni.

• Gnagarn

Tack för hjälpen!

På krogen jag åt den var den alltid serverad med aivar, gräddfil och bearnessås (stavningsvarning) samt rösti. Kanongott, kan verkligen rekomenderas.

• Älfva

Ja eller ayvar är gott till

Svar på tråden Recept på pleskaviska