• jojjo113

    Vad tycker ni, som kallar er AP-föräldrar, om waldorff och montessori?

    Är bara intresserad av vad ni har för inställning till de olika filosofierna....

  • Svar på tråden Vad tycker ni, som kallar er AP-föräldrar, om waldorff och montessori?
  • Helene OSV

    Jag önskar verkligen att det fanns en waldorfskola här!
    Gruvar mig jättemycket för att Olivia ska behöva gå i kommunal skola!!
    Min lärare i lågstadiet var montessoriinriktad och det var jättebra men jag tror waldorf är mycket bättre.

  • Blåklocka

    Jag är förvisso inte förälder överhuvudtaget, men tycker att det här med pedagogik är intressant. Ligger det nära till hands att välja en alternativ pedagogik om man är AP? Själv är jag superskeptisk till Waldorf vars ideologi är antroposofisk, men finns det något i AP som är relaterat till de ideerna? Hoppas att ni fattar vad jag menar

  • Viran

    jag har gått waldorf, tycker att det är en underbar pedagogik....skulle vilja ha mina barn i waldorf om det fanns nåt sånt dagis här...
    det som är trist med att gå i waldorfskola är att man kanske inte lär känna så många från där man bor då eleverna ofta är utspridda från stora områden. det är en grej men överlag så är det jättebra...
    Fråga om det är nåt ni undrar!!

  • Thaleia

    Viran:
    Det här tycker jag är intressant! För det som jag läst/hört om Waldorf har nog mest varit negativt.

    Viran:
    Du som gått på Waldorf, känner du igen ngt utav det som skrivs i den här artikeln (om du orkar läsa )

    www.lararnastidning.net/LT_Output_2005.asp&CategoryID=3546&ArticleOutputTemplateID=92&ArticleStateID=2&FreeText=waldorfpedagogiken

  • Thaleia

    Oj, skrev visst Viran på båda ställena!
    Men det var meningen att det bara skulle stå på det sista...

  • supergladis

    Jag har vikarierat som fritidspedagog på en montessoriskola och skulla ALDRIG vilja ha mina barn på en montessoriskola. Eller så var just den skolan mycket sämre än alla andra. Jag föredrar den kommunala skolan. Där har man ett hop-plock från lite av varje. Passar mycket bättre enligt mig.

  • Josefins mamma

    supergladis: kan inte annat än att hålla med

  • Veladis

    Jag är ju lärare, fast "vanlig" lärare då, med inriktning förskola/grundskolans tidigare åldrar... Jag har vikarierat både här och där, och enligt min erfarenhet så skiljer det sig mer från skola till skola än specifikt mellan t ex montessori och vanlig förskola/skola. Waldorf är jag lite skeptisk till, men alla dessa pedagogiska inriktningar har ju den fördelen att man jobbar mot gemensamma, tydligt utsatta mål som pedagog, dvs alla drar åt samma håll. Det är skönt i ett arbetslag, så man inte vill jobba helt olika!

    Där jag jobbar nu arbetar man Reggio Emiliainspirerat. Det är en bra pedagogik tycker jag, den som mest utgår från barnet...

  • tintin2

    vågar man fråga vad som skiljer mellan kommunal skola och Waldorf och montessori ?

    där jag kommer ifrån finns bara kommunal därför är man inte så insatt..!

Svar på tråden Vad tycker ni, som kallar er AP-föräldrar, om waldorff och montessori?