• mj82

stl på slalompjäxor till barn

sitter och letar pjäxor till min dotter. hon ska få prova på att stå på skidor i år antagligen (alpint). men nu är jag tveksam till hur jag ska göra, hittat ett par pjäxor i stl 27-28 (17.5) men min dotter har i år stl 25 på skorna, men om jag köper dessa vet jag att hon kan ha dom nästa år med men de kanske är alldeles för stora i år, hon kommer kanske åka nån förmiddag i år bara.
    hur har ni gjort?
    vad har ni för längd på skidorna, min dotter är ca 95 cm lång. ska man satsa på 90 cm långa skidor som hon även kan ha nästa år och sen kan hennes lillasyster ta över dom.

• Svar på tråden stl på slalompjäxor till barn
  • Miss Lau

Ang. pjäxor får ni nog testa er fram till vilka som passar henne bäst. Lite för stora kan de ju vara men inte för mycket.

Men 90 skidor blir för långa, särskilt om hon inte åkt tidigare. Min 3 åring är ca 90 cm lång och hans skidor är 70 cm vilket är rätt lagomt i den åldern.

• mj82

ok. kanske ska köpa längden 80 cm då på skidorna. om hon bara kommer åka nån dag i år och en vecka nästa år, sen hoppas vi på att hon kan ha skidorna året därefter med. då hon precis fyllt 5 då alltså.

• Miss Lau

mj82 skrev 2009-01-09 09:56:09 följande:

ok. kanske ska köpa längden 80 cm då på skidorna. om hon bara kommer åka nån dag i år och en vecka nästa år, sen hoppas vi på att hon kan ha skidorna året därefter med. då hon precis fyllt 5 då alltså.
    Om ni bara ska åka nån dag rekomenderar jag er att hyra utrustning.
  • mj82

ok, men det känns som det blir dyrare i längden om vår dotter kan ha grejerna nu och lillasyster ta över sen. vi kommer ju vara iväg 1 v men inte i år utan nästa. eller du kanske menade att hyra endast i år?

• Miss Lau

mj82 skrev 2009-01-09 10:03:51 följande:

ok, men det känns som det blir dyrare i längden om vår dotter kan ha grejerna nu och lillasyster ta över sen. vi kommer ju vara iväg 1 v men inte i år utan nästa. eller du kanske menade att hyra endast i år?
    Ok, jag visste inte att det kommer fler

Men det är förvånandvärt billig att hyra och vi hyrde under flera år när sonen var liten. Fast nu med snart 4 barn har vi börjat köpa utrustning istället.

Ett tips är också att köpa beg. finns jättefina barngrejer som knappt är använda att få tag på.
  • mj82

ja, vi är ute och kollar på begagnat, men tänkte att vi kunde ha det i några år till först äldsta dottern som nästa år ska gå i skidskola och yngsta dottern som kommer börja åka om kanske 3 år.
    men det är ju pjäxorna som är krångligt tycker jag. nu har hon stl 25 på vanliga skor, så 27 kommer hon kunna ha nästa år på pjäxor, kanske med en sula och extra strumpa i. kanske funkar det i år med. svårt det där. men utbudet på beg är inte så stort runtom här har jag märkt. de enda jag hittat är ett par som är använda 4 dagar, men dock då i stl 27-28

• Micke54

Jag har jobbat på skiduthyrning och skidskola i åre i några vintrar så jag kanske kan ge några tips.
    Ska små barn lära sig och ha kul så är för långa skidor ett big no no. Sen är det ju helt upp till eran budget men det är väldigt billigt att hyra utrustning till barn, så åker ni en vecka om år så kostar det 470:- i Åre att hyra 7dagar komplett utrustning per barn.
    Och tänk på att köp aldrig gamla raka skidor även om det bara är till barnen. Även fast småttingarna plogar så är det mycket roligare och lättare att åka på carvingskidor.
    //M

PS knöla inte ner så mycket i pjäxorna har sett det mesta under mina dagar i åre barn med dubbla långkalsonger nerstoppade i dubbla sockar i pjäxorna sen undrar dom varför barnen klagar på att pjäxorna klämmer :)
    DS

• mj82

Micke54:
    ja, det är klart, det kostar inte så mycket att hyra. vi brukar åka till Söll, i alperna, vet inte vad kostnaden är där men säkert nåt sånt som du skriver. men vi tänkte köpa nya skidor till dottern som är 3 nu kanske och så kan vi ha dom till lillasyster med som är 3 mån nu, så kan man bara antingen hyra pjäxor eller köpa ojäxor från år till år som lillasystern kan ha sen med. känns som vi borde tjäna på det. ett paket med skida och bindning går på ca 800 här.

• Micke54

Absolut, verkade bara som du tyckte det var svårt att hitta grejjer och ville bara tipsa på ett lätt sätt att alltid ha grejjor i rätt strl och i bra skick Lycka till! :)

• mj82

jaa, absolut tar jag gärna emot tips, har funderat lite fram och tillbaka sen jag skrev tråden bara...men tack! hyra är ju alltid ett säkert kort egentligen...då vet man att man varje år ha grejer som passar.

Svar på tråden stl på slalompjäxor till barn