• Marge75

Växla mellan fönster i Mac?

Nybliven macanvändare undrar hur man växlar mellan fönster med snabbkommando. Växla mellan program kan man ju göra med kringla+tab. Men om jag har flera safarifönster öppna samtidigt - hur växlar jag mellan dem?

• Svar på tråden Växla mellan fönster i Mac?
  • Duncan

Vilken mac har du? Har du en ny macbook så kan du dra med fyra fingrar på styrplattan. Annars brukar det vara förinställt att du får upp alla fönster om du klickar på scrollknappen på musen eller F3

• Duncan

Grattis förresten till Macköpet - du har en kul värld att upptäcka

• Marge75

En ny - skitsnygg!
    Tack för svaret, jag testar! Och hoppas på att F3 kan funka också även på en ny - jag är en tangentbordsbrud. Tummarna ska inte behöva flyttas från mellanslag är min devis!

• Duncan

Gillar du snabbkommandon så lär inte macen göra dig besviken. De flesta kommandon finns beskrivna bredvid funktionen du vill åt i menylisten

• Marge75

Hmm, inte optimalt. Både fyra fingrar och F3 funkar, men inte riktigt som jag skulle vilja - man är ju tvungen att klicka på det fönster man vill välja. Eller? Om det skulle gå att ställa in någonstans så att det funkar som kringla+tab fast för fönster så vore det optimalt. Då väljer man ju med tabben, inte med klick. Möss är överskattat! (eller styrplatta)

Och nu tänkte jag lite till - funkar förstås att välja med piltangengerna. Sitter inte optimalt, men bör gå att vänja sig. F3 och pilar är lösningen!

Tack!

• Duncan

Prova att gå in i systeminställningar och utforska Exposé och spaces - inget jag använder men du kanske kan tycka att det är användbart. Jag vet inte riktigt vilken funktion kringla+tab hade (är ett tag sen PC)

• c0ol

det borde finnas något motsvarande alt-tab i windows tycker man, kan inte förstå hur man klarar sig utan det, men är inte så bra på den biten av mac.

• Trialanderror

Det FINNS motsvarande till alt+tab i OSX... nämligen kringla+tab den hoppar mellan program.

Om du använder flikar i Safari (vilket alla borde göra) så växlar du flik genom shift+kringla+ höger/vänster pil.

• Trialanderror

Som sagt... har du inte flikar aktiverat så aktivera det i "innehåll" menyn och sen visa flikfält.

För att öppna en ny sida i en flik så antingen dubbelklickar du i flikfältet eller öppnar en länk i en flik genom attklicka på länken när du håller ner kringla tangenten.

Denna lösning är ultimat och slår allt!

• c0ol

Äh såg ju nu att det var mellan safarifönster, och ja jag håller med flikar slår allt

Trialanderror skrev 2009-01-09 14:28:29 följande:
    Det FINNS motsvarande till alt+tab i OSX... nämligen kringla+tab den hoppar mellan program. Om du använder flikar i Safari (vilket alla borde göra) så växlar du flik genom shift+kringla+ höger/vänster pil.
  • appletalk

Exposé är väl det bästa som finns, vänj dig att använda det kommer allt bli så mkt roligare.
    Denna funktion kommer nog att finnas med i nästa win också, men då heter den väl nått annat. :)

Denna funktion finns på knappen F3 på tgb, håller du ned cmd när du trycker på den så åker alla fönster ut åt sidorna så du kommer åt skrivbordet.

Håller du ned ctrl så ser du alla fönster i det aktiva programmet, om du nu har tex 3 fönster öppna i Safari (men rekommenderar att använda "flikar").

O använder du enbart F3 så åker alla fönster i alla program du har öppna ut så du kan klicka på det fönster du vill skall bli aktivt.

Håller du ist ned shift, så händer något helt annat, gäller även om du klickar ner ett fönster i dockan (gula knappen eller dubbelklick på fönsterlisten) :D

• Anghammarad

Som sagt. Gå till systeminställningar och ställ in Exposé så kan di får precis vilket kortkommando du vill för att bläddra mellan fönster.

• Marge75

Perfekt - jag ska ta en kopp te, och sen ska jag testa vilken väg som funkar bäst för mina fingrar. Tack för alla tips!!

• Marge75

Hmm, nu har jag testat, och blir inte riktigt nöjd. (Envis som en gris, va?)
    Jag kan absolut byta till flikar istället för fönster, men jag vill helst inte behöva pila mig mellan de olika flikarna, utan - precis som man kan göra mellan program - trycka på en av två knappar.

Anghammarad skrev 2009-01-09 18:42:25 följande:
    Som sagt. Gå till systeminställningar och ställ in Exposé så kan di får precis vilket kortkommando du vill för att bläddra mellan fönster.
    Kollade, men förstår inte hur jag gör det? Vad heter funktionen som är att bläddra mellan fönster? Hittar bara funktionen där man får fram alla fönster samtidigt (förinställd som F10), men jag skulle vilja ha en motsvarighet till det som heter "Växla mellan program" (kringla+tab).

Tackar för ert tålamod!
  • Sciarlotta
    Marge75 skrev 2009-01-11 11:23:32 följande:
    Hmm, nu har jag testat, och blir inte riktigt nöjd. (Envis som en gris, va?) Jag kan absolut byta till flikar istället för fönster, men jag vill helst inte behöva pila mig mellan de olika flikarna, utan - precis som man kan göra mellan program - trycka på en av två knappar. Kollade, men förstår inte hur jag gör det? Vad heter funktionen som är att bläddra mellan fönster? Hittar bara funktionen där man får fram alla fönster samtidigt (förinställd som F10), men jag skulle vilja ha en motsvarighet till det som heter "Växla mellan program" (kringla+tab). Tackar för ert tålamod!
    Jag använder mest Firefox i macen och jag har installerat ett tillägg som gör att man kan ctrl+tab:a mellan flikarna. addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/5244
    Annars brukar jag använda "alla programfönster" i exposé. Efter att jag har vant mig med exposé så tycker jag att det är enklare än ctrl+tab i windows.
    Sisyfos Manade Ynkryggen Glatt: - Sök Lustfyllt Yrke Nära Amor
  • Marge75

Sciarlotta skrev 2009-01-11 15:34:50 följande:

Jag använder mest Firefox i macen och jag har installerat ett tillägg som gör att man kan ctrl+tab:a mellan flikarna. addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/5244
    Perfa! Det ska jag testa.

Hmm ... nästa fråga då, macnybörjare som man är. När jag laddat ner tillägget, hur gör jag för att det ska börja funka. Var ska jag lägga det?

• Sciarlotta
    Marge75 skrev 2009-01-11 15:39:23 följande:
    Sciarlotta skrev 2009-01-11 15:34:50 följande: Perfa! Det ska jag testa. Hmm ... nästa fråga då, macnybörjare som man är. När jag laddat ner tillägget, hur gör jag för att det ska börja funka. Var ska jag lägga det?
    Det fungerar bara i webbläsaren Firefox: sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/
    Det är en smaksak om man använder Firefox eller Safari. Jag tycker om Firefox eftersom det finns fler tillägg så man kan anpassa webbläsaren i större utsträckning.

Om du öppnar länken i Firefox så får du upp en installationsruta när du klickar på "Lägg till Firefox"
    Sisyfos Manade Ynkryggen Glatt: - Sök Lustfyllt Yrke Nära Amor
Svar på tråden Växla mellan fönster i Mac?