• anuya77

Vad gör din 5 månaders bebis på sin vakna tid?

Intressant och veta vad andra 5 månaders bebisar hittar på när de är vakna.

Min son orkar vara uppe 1,5-2 timmar per vakenpass med undantag för sista som blir 3-4 timmar innan natten. På den vakna tiden käkar vi smakisar (2/dag), ligger på mage & rygg, sitter i babysittern och bumboostolen. På kvällen badar/tvättar han sig och sedan får han lufta på golvet igen.

Detta är såklart om vi inte gör någon speciell aktivitet på dagen.

Vad gör du och din bebis?

• Svar på tråden Vad gör din 5 månaders bebis på sin vakna tid?
  • Sagalina

Jag och min son som blir 6mån på måndag gör i stort sett det ni gör..fast min pojke gillar inte ligga på golvet, vet inte varför så han ligger på soffan antingen på rygg elr mage..han har lärt sig vända sig från mage till rygg å nu lär han sig tvärtomt..han gillar sin bumbo stol ibland..så i den sitter han i några gånger per dag. Mat äter han antingen varannan gång elr bara mat(burk mat) på dagen å natt välling inför natten..

• Queen70

Han HÄRJAR så man blir alldeles matt *pust*...drar i allt han kommer åt och stoppar allt i mun, rullar runt på mattan och ligger på mage och drar sig runt då han ej kommit på hur man tar sig framåt ännu. Men mest av allt vill han HOPPA HOPPA HOPPA på mammas mage eller bli uppkastad i luften och fångad igen, då han skrattar så han kiknar. Tittutlekar har också blivit populärt. Det tydligaste med honom nu är att han är så oerhört frustrerad över att han inte klarar av att göra allt han VILL. Jag är tacksam så länge han låter bli att krypa och gå för sen lär det bli full jävla rulle härhemma. Min bebis är galen! Tur att han är söt i alla fall :)

• anuya77

Vad roligt o höra. Min pojke har inte kommit på hur man vänder sig ännu o därmed inte rullning heller. Kul!

• aquamarin

Min kille är fem månader och han älskar att gå i gåstol och att hoppa i sin hoppgunga.Ligger också på golvet och rullar runt och försöker ta sig fram. Sen älskar han att man busar med honom, kittlar honom, sjunger mm.Bada baljan är härligt och så älskar han ju att äta, främst på mamma...

• MajaMärta

Min kille är 6 månader och just nu inte alls nöjd. Kanske som Queen70 säger; frustration för han kan inte hasa eller krypa än. Har alltid gillat att ligga på golvet med leksaker i handen men nu bara grinar han missnöjt. Sitta med stöd funkar en stund, ibland gillar han matstolen.

• Joje

Min lilla tjej blir 6 månader på måndag. Hon sover ganska lite på dagarna, så hon är ju vaken större delen av dagen. Hon ligger i babygymmet, rullar runt, vi myser, busar, sjunger.... Hon äter lite gröt på förmiddagen, mat är INTE gott, men vi jobbar på det . Bad blir det också ibland (inte varje dag då hon är väldigt torr i huden). Storebror (21 månader) är jätterolig!

♥ Mamma till ♂ -07 & ♀ -08 ♥
  • Jiina

Min tjej är fem månader och en vecka och har de senaste veckorna utvecklat en otrolig vilja. Hon vill absolut leka med allt som hon inte får leka med, t.ex en telefon eller tvdosa. Hon kämpar för fullt för att nå saker och allt hon får tag på ska in i munnen. Hon gillar att ligga i babygymmet och sitta i babysittern. Vi har en cd med barnmusik som vi brukar lyssna på och så tycker hon om när jag läser för henne. Spegeln är en stor favorit och hon blir jätteglad när hon får syn på sig själv.
    Vi brukar bada tillsammans Tanja och jag. Hon sprattlar så mycket att det är svårt att hålla henne i badbaljan, därför får hon sitta i mitt knä i badkaret och leka lite med badleksaker som hon fick i julklapp.
    Än så länge ammar jag henne fullt, vi har provat smakisar men det var inte alls populärt så för tillfället har vi gett upp.

• Lilloscar

Min son blir 6 månader på tisdag.. Han vaknar för dagen runt 9 , då blir det amning och efter ett tag gröt och sen låter jag honom krypa runt i lägenheten men min uppsyn.. sen han började krypa så vill han sällan sitta still! Han är vaken max 3 timmar då det är dags för en tupplur.. när han vaknar så blir det mat igen, en promenad, komma hem och leka med sina leksaker, krypa sova.. kvällsrutiner är mat bada sova.. dock är han ingen som sover en hel natt.. han vaknar då och då och är orolig..

• vesö

Min dotter är 6 månader.. hon vaknar för dagen runt 8-9, då får hon välling och gröt, sen får hon krypa runt och leka med sina leksaker.. hon har även precis lärt sig att ställa sig upp mot allt så fort hon får chansen, så de blir mycke uppsyn på henne.. alltid efter 2-3 timmars busandet så sover hon i ca 1-2 h kommer upp får burk mat+välling+yogurt+vatten.. leker lite till eller så tar vi en promenad.. sover..får fruktpuré+välling..leker..får burkmat eller gröt+välling.. somnar för natten men innan jag går och lägger mig vid 23-24 så får hon välling och hon sover gott hela natten! hon är en super glad och nöjd liten tjej!

• Lilloscar

vesö skrev 2009-01-09 14:43:53 följande:

Min dotter är 6 månader.. hon vaknar för dagen runt 8-9, då får hon välling och gröt, sen får hon krypa runt och leka med sina leksaker.. hon har även precis lärt sig att ställa sig upp mot allt så fort hon får chansen, så de blir mycke uppsyn på henne.. alltid efter 2-3 timmars busandet så sover hon i ca 1-2 h kommer upp får burk mat+välling+yogurt+vatten.. leker lite till eller så tar vi en promenad.. sover..får fruktpuré+välling..leker..får burkmat eller gröt+välling.. somnar för natten men innan jag går och lägger mig vid 23-24 så får hon välling och hon sover gott hela natten! hon är en super glad och nöjd liten tjej!
    Gud va jag avundas dig som har ett barn som sover hela natten, måste jag säga!!! Min son får mkt mat på dagen, liksom din tös, och välling innan han lägger sig för natten, men han sover ändå orolig på nätterna, speciellt då han började krypa helt för en månad sen.. han ställer sig också mot alla möbler... bm säger att han "bearbetar" sina dagliga aktiviteter på nätterna, därav oroligheten... men jag tror bara att han är en sån.. jag menar din tös är också aktiv och kryper, men sover så gott... vilken lyx.. peppar peppar!!
Svar på tråden Vad gör din 5 månaders bebis på sin vakna tid?