• bananna

Kan bebisarna gå upp för mycket i vikt?

Jag har ju läst många trådar om bebisar som inte går upp ordentligt i vikt och det verkar jättejobbigt. Men nu undrar jag om de tvärtom kan gå upp för mycket i vikt?

Igår var vi på sjukhuset för att kolla vår lille killes förkylning och då vägdes han för första gången sedan fyra veckor tillbaks. Och han har på den tiden gått upp från 4,6 till 6,2 kg, alltså 400 gram i veckan i snitt. Dom frågade på sjukhuset om vi verkligen var säkra på att han vägde 4,6 sist, som att det verkade orimligt. Nu var vi ju där i annat ärende, så det blev inte av att jag frågade om det var en onormalt stor viktökning, kanske någon här vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-09 09:27
    Tillägg: Kanske skulle säga att jag helammar honom.

• Svar på tråden Kan bebisarna gå upp för mycket i vikt?
  • Carisma95

Första sonen ökade mycket i vikt (men nu vet ju inte hur mycket, relaterat till ditt barn).
    Det är nog sällan BVC säger något.

Om du ammar, så säger de ABSOLUT ingenting. Ammande barn har en tid upp till ca 4 mån när de kan gå upp riktigt fort.

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • malinisak

Våran kille gick upp från 3500 till 5300 på ca 4 veckor och det tyckte BM var jättebra, sa bara att jag skulle vara glad att jag hade bra med mat och att viktökningen kommer stanna upp så småningom så det var inget ovanligt!

Han har ökat med mellan 350-500 gr i veckan får se hur han har ökat sista 2,5 veckorna på tisdag då vi ska dit för vägning igen!

• trolltriss

Mina barn har ( alla tre ) ammats fullt 5 månader, haft en abnorm vikt ökning,,,, ,de två älsta har vägt 11800 och 12200 som sex månaders bebisar ( inga gulliga småbäbisar utan riktiga sumisar he he he )

båda två har tappat allt under de första två åren,,,

Barn kan inte gå upp för mycket men jag hävdar bestämt att en riktig tjockis sitter tidigt, och går sent.

och kanske behöver man storlek 80 redan i halv års present...

• annchar10

min dotter gick upp fort också, hon föddes 3560 gram och nu väger hon 8120 gram och hon är bara 3 månader gammal. BVC sade att det var jättebra och jag helammar. man går upp fort men sen lugnar det sig och går inte lika snabbt upp när bebisar börjar röra på sig mer, som att krypa, gå och så... =)

• TrasDockanLer

Min sensate kontroll jag va på (3 mån) då sa en BM inte min vanliga att han inte får sjuta så mycket i vikt nu mer. Han har gått upp 4435g sen han föddes....
    Han vägde 3420g när han föddes också så han va ju normal stor..

*~*Heike är mitt allt*~*
  • TrasDockanLer

Så ja dem kan gå upp förmycket...

*~*Heike är mitt allt*~*
  • andypandyy

Min tjej gick upp 900 gram på två veckor en gång! Hon var liten när hon föddes men har knappat in ordentligt! I genomsnitt gick hon upp ca 300 gram i veckan de två första månaderna.Det har planat ut lite nu men hon går fortfarande upp ca 200 gram i veckan! Min bvc sköterska sa att det var jättebra för henne men att jag skulle vara uppmärksam på min egen kropp så att jag orkade med det...Så du behöver inte oroa dig sålänge du också mår bra!!

• Basses mamma

Min son hade också ett sådant tillväxtryck en gång, gick upp 1100 gram på två veckor. Och det var ingen som anmärkte på det.

• Hallonpaj

Om barnet helammas så gör det inget med en snabb viktökning! Det planar ut längre fram. Helammade barn har en mer ryckvis viktökning än barn som är uppfödda på ersättning, och bvcs-kurvor pssar inte riktigt helammade barn.

Det normala för helammadebarn är att kurvan gör en puckel, en snabb viktuppgång i början, för att plana ut runt 4 månader.

WHO har nya kurvor som är konstruerade efter helammade barn, om du söker på deras sidor kan du hittade dem där.

• sweetyz

Min son har gått upp ca 300-500g per 2 veckor dom på bvc sa att dom inte kan gå upp för mycket om m an helammar vilket jag gör. Mår barnet bra så är det bara att ge den mat när den vill ha sa dom till mig

Svar på tråden Kan bebisarna gå upp för mycket i vikt?