• Anonym (jeanette)

interimistiskt beslut-vårdnad

HEJ!

Jag undrar en sak som jag hoppas någon härinne vill svara på.
    Om min dotters pappa vill stämma mig på gemensam vårdnad, jag har ensam vårdnad nu, hur lång tid tar det innan beslutet om det blir interimistiskt beslut?

Tacksam för svar

• Svar på tråden interimistiskt beslut-vårdnad
  • Anonym

interimistiskt innebär att det sker omedelbart - om han begär gemensam vårdnad interimistiskt medan utredningar pågår så har han i princip gemensam vårdnad när ni stiger utanför rättssalen...

ni får det på pappret efter någon vecka... men ungefär så gäller det.

• Anonym (jeanette)

kan alla få ett interimistiskt beslut?
    och hur lång tid tar det att få komma till rätten för detta om pappan ringer idag?

• Anonym
    Anonym (jeanette) skrev 2009-01-09 10:53:07 följande:
    kan alla få ett interimistiskt beslut?och hur lång tid tar det att få komma till rätten för detta om pappan ringer idag?
    om inga hinder ligger ivägen, dvs om pappan är den han utger sig för att vara och rätten inte har någon anledning att misstro hans uppgifter får man igenom interimistiskt ganska lätt.

Om han tar kontakt med advokat idag och lämnar en stämning på dig - bara den biten kan ta någon månad - sen ska det vidare till tingsrätten och det kan ta allt ifrån någon vecka till ett par månader. Beroende på vart ni bor i landet och hur hög belastning tingsrätten har.

Men mellan tummen och pekfingret kan han ha gemensam vårdnad om barnet inom 4-6 månader.
  • Anonym (jeanette)

ok

tack för svaren

• Arynelle

Beslutet gäller först när det meddelats av Tingsrätten, vilket sällan sker direkt i förhandlingen. Normal tid som Tingsrätten tar för att fundera kring vårdnad är 1-2 veckor (efter att ni haft den muntliga förberedelsen).
    Sedan är det olika hur lång tid det tar innan Tingsrätten i den stad du bor i kan avsätta tid för er muntliga förberedelse, i Halmstad är det ca 3-6 månaders väntetid.

Min mans f.d. fru stämde honom i augusti, de hade den muntliga förberedelsen 17e mars och beslutet meddelades 31e mars. Så det tog sin lilla tid från stämningen tills de fick ett beslut...

Min kusin stämde sitt ex i juni, de hade förhandling i september och beslutet en vecka senare.

Att beslutet är interimistiskt innebär att det är tillfälligt, inte att det gäller omedelbart.
    Däremot ser tingsrätten oftast till så att det interimistiska beslutet får gälla omedelbart, men det gör de genom att formulera det så.

Såhär var formuleringen i beslutet min man fick;

"För tiden från idag till dess frågan avgjorts genom dom eller beslut som vunnit laga kraft, tingsrätten bestämt på annat sätt eller föräldrarna har träffat avtal i frågan som godkänts av socialnämnden förordnar tingsrätten följande"

• Ezze

efter separationen  har jag begärt om interimistiskt beslut hos tingsrätten , den första oktober, tinget har begärt en utredning genom familjerätten,idag 1 november träffade jag en utredare , vad händer sen tror ni?

Svar på tråden interimistiskt beslut-vårdnad