• Hjukenia

Vilken mjölkfri ersättning smakar bäst?

Jag har en 6v kille som ända från början verkar haft problem med magknip och gaser som varken vill ut den ena eller andra vägen. Nu kör vi på med minifom och det verkar ge effekt till viss del. Blev även rekommenderad av läkare att äta mjölkfritt till att börja med i 2v för att se om det kunde vara komjölksrelaterat, vi blev även rekommenderade att ge Nutramigen ersättning istället för babysemp1. Nu har jag sett att han inte är särskillt förtjust i ersättningen, han äter men oftast med mycket lirkande, så var det inte med babysemp. Nu till saken, ngn som vet om profylac är ett populärare smakalternativ?

Lillkillen äter för tillfället urpumpad mjölk i mesta möjliga mängd pga såriga bröstvårtor som smärtar ngt grymt och som inte vill läka, dock har det tagits odling så vi väntar på svar och ev behandling. Hoppas så snart som möjligt kunna kämpa vidare med amningen och förhoppningsvis få upp produktionen. Amningen har strulat från dag 1, men skam den som ger sig. Frågan är väl bara hur länge man orkar vara envis. Jag vill så gärna amma, men förutsättningen är att både jag och min son får det att fungera tillsammans så vi båda kan vara nöjda och inte ha ångest runt allt vad matning heter. Tur att det finns bra alternativ om det verkligen visar sig att det inte fungerar.

• Svar på tråden Vilken mjölkfri ersättning smakar bäst?
  • Mammatilltretroll

Om du har mjölk är det ju det bästa alternativet - bröstmjölk är alltid godast

Jag hade också problem med ömma bröstvårtor ett par dagar när Meja var nyfödd och då mjölkade jag ur (för hand tycker jag var lättast) och sen gav mjölken på DrBrowns flaska.
    Det är en specialflaska där barnet inte kan få i sig luft när hon äter och på så vis undviker man magknip bra..

Prova att ta bort mjölkprodukter ur din kost under minst 3 veckor för att se om han blir bättre i magen..

Jag är själv mjölkallergisk och likaså Meja och tänk på att uteslut ALL mjölk annars är det ingen idé..

Undvik:

Se länken för jättebra info
    www.allergimat.com/page.asp

Massa bra ersättningar finns att ersätta mjölk/grädde med till dig:
    Oatly iMat = matlagnigsgrädde
    Oatly vaniljsås
    Havre/Rismjölk/Sojamjölk
    Oatly pannkakssmet
    Oatlyglass/Sojaglass

• Lindakaivi

Hjukenia:
    Låter som det är mig du beskriver...
    Jag började med Nutramigen igår (dom 2 första ggr hälften-hälften med Semper 1), hon äter utan protest...

Här är en tråd som jag starta igår om just samma problem som du!
    www.familjeliv.se/Forum-3-38/m4005342.html

• Sulfur76

Känner igen mig! Vi mistänkter att min dotter oxå är mjölkallergiker, min dotter på 4 år är ddet och vi känner igen symtomen. Jag försöker äte mjölkfritt men inte alltid lätt att göra det så när jag får i mig mjölk så spyr min dotter extremt mycket och då menar jag mycket, sen får hon gaser som luktar pyton. Jag funderar nu på att be att få börja med mjölkfri tillägg. Min äldre dotter har alltid ätit prosobee och funderar på att ge min minsta det oxå, smakar tydligen bättre än nutramigen så testa det kanske kan vara värt det, men blanda först 50/50 med det du gav din son innan för att sen trappa ner och tillslut bara äta tillägget så fick vi göra. Hoppas detta hjälpte dig lite och lycka till med Killen

• Hjukenia

Tack för tipset, ska prova blanda nutramigen med babysemp1 kanske går bättre då. Kan i och försig förstå att han är tveksam, för nutramigen luktar skunk.

Känns som om min världsbild har fått sig en knäck efter insikten att amning är en hel vetenskap. Hade väl aldrig anat att man skulle hamna mitt uppe i en cirkus av bröstpumpar, ersättning och mjölkallergier bara för att man fick barn. Det verkar ju så lätt. Men jag har inte gett upp hoppet ännu och lär väl inte göra det på bra länge heller...är man envis så är man

Svar på tråden Vilken mjölkfri ersättning smakar bäst?