• bbb

Ni som har Bumbo-stol! Ett bra köp?

Hur länge har man en Bumbostol, gillar er bebis den samt vad betalade ni för den? (och var köpte ni den) Är det ett bra köp?

• Svar på tråden Ni som har Bumbo-stol! Ett bra köp?
  • Adelinas mamma

jag tänkte också köpa den när Adelina var ca 3-4 månader men på bvc sa dom att den var inte bra man ska inte sätta babyn för 6 månader för deras rygg är inte stark nog så den kan bli sne.

• UBJ

Vi har haft jättemycket glädje av vår Bumbo! När lillskrutten inte kunde sitta var den ypperlig så att han kunde sitta med (ofta på bordet) och nu använder vi den i duschen. Det känns inte bra att ha lillkillen på det våta och hala golvet, så då sitter han i bumbon. Det är nog lite skönt också för vattnet stannar ju runt rumpan på honom = varmare!

Vet inte vad den kostade, den var en present!

• bbb

Det verkar ju perfekt att ha i duschen med! Men jag blir lite osäker på om hann kan ha den ännu med tanke på vad Adelinas mamma skrev. Min son är ter månader oh är rätt stadig i huvudet. Men ryggen!?
    Så här står det på deras hemsida:
    "3-18 månader (så snart baby kan stödja
    sitt huvud själv)" Men har man verkligen bumbon när de är så stor som 18 månader??

• J o E

Äsch det där tror jag inte på Bumbon är ju designad så att bebisen har fullt stöd. Den är testad och godkänd för barn från 3 månader och uppåt.

Vi köpte en när Elsa var 4 månader och jag är så himla glad att vi gjorde det!!!! Hon kunde vara med mig på ett helt annat sätt. HOn satt på diskbänken i bumbon och "diskade" med en liten borste när jag gjorde det, hon satt i den på skötbordet och borstade tänderna med mig när hon fick tänder, hon satt med när vi åt (på matbordet tronade hon i sin bumbo ) innan hon kunde sitta i vanlig barnstol, hon satt i den när jag var i tvättstugan och hjälpte till att sortera tvätt (rolig syn!). Även när hon kunde sitta i barnstol så använde vi bumbon för barnstolen kommer ju inte så högt upp och det är svårt för barnet att "vara med" lika bra som i bumbon.

Helt suverän alltså! Jag tror inte på att man ska rusa runt som en skållad råtta och försöka hinna med sysslor hemma medan barnet sover och sedan lägga all fokus på barnet när det är vaket. Jag tror att båda barn och föräldrar mår bättre av att kunna göra saker tillsammans redan när barnet är så litet, och här underlättar bumbon enormt!

• J o E

Vårt Bumbo kostade runt 450 kr om jag minns rätt. Elsa är 1 år nu och vi använder den inte särskilt mycket. Hon sitter inte gärna still så mycket om man säger så.... men hon får fortfarande plats i den

• Lovilja

Vi har haft en Bumbo och jag började sätta dottern i den när hon var 3 månader men vid 6 månaders ålder var hon på väg ur den (och då kunde hon ju sitta själv). Känns inte som det bästa köpet, speciellt inte då man redan har en baby-sitter.

Vi köpte den på nätet men kommer varken ihåg pris (tror det var ca 400 kr) eller vilken adress. De brukade annonsera om den i tidningar typ "Vi föräldrar".

UBJ - jag har för mig att man inte skulle ha Bumbon i vatten. Vet inte varför, kanske var det att materialet tog skada av det.

• annie29

Jag köpte en till min kille när han var runt 6 månader, men han gillade den inte alls!
    För det första så kom han knappt ner med sina fetta lår,sen så blev han väldigt låst och fastklämd i den,så han blev ledsen efter ett tag!

Och nej,jag tror inte man kan ha den tills dem är 18 månader,jag menar min kille var ju nästan för stor för den när han var 6 månader,men han är ju ganska stor!

Och jag tror att man ej kan ha den i vatten,som i duchen och så,för den är så lätt och "flyter",pga matrialet!

Det är min åsikt,men till barn under 6 månader kanske den är bra,men lägga ut 500kr för några månader,nja......

• qatt

love it!

...men hade inte köpt den när barnet var äldre än sex månader. har haft vår sen bebis var tre månader.

• H1980

Vi fick en bumbo i julklapp till vår dotter som då var 1 mån gammal. Jag kan nog säga att vi inte har använt den särskilt mycket. Vi använde den när hon började med smakisar vid 4 mån och sen har jag tagit med den ut några gånger när jag har varit ute i någon park. Bebisen måste vara ganska liten för att de ska kunna använda den efter halvåret för det är med nöd och näppe som barn över nio-tio kilo kommer i den. Min dotter lärde sig snabbt hur man tog sig ur den så jag har inte vågat ha henne på bord, diskbänk etc. Jag skulle ha klarat mig bra utan bumbon. Jag tror att den kostar 425 kr.

• bbb

Min bebis gillar inte att ligga ner alls, och vill alltid vara med mig på det jag gör (såklart) Men ibland orkar man ju inte bära runt bebisen. Bumbo verkar vara ett bra alternativ då.

Vad finns det annars som en tremånaders baby kan gilla att roa sig med? (Upprätt position!) Babygymmet är sådär och hoppgunga & gåstol för tidigt.

• H1980

Babysitter är kanske ett alternativ.

• UBJ

Lovilja - jag trodde man inte skulle ha bumbon i vattnet pga drunkningsrisken (alltså inte lämna barn obevakat vid vatten)?! Vet inte om jag har rätt eller bara har inbillat mig detta. Vet att instruktionen var att inte lämna barnet i bumbon på ett bord eller i en nerförsbacka också. Ganska logiska instruktioner kan man tycka.

Ska nu söka efter info om bumbon och kolla upp detta. Är den förstörd har det inte märkts ännu iaf.

• J o E

Måste bara säga angående att de inte får plats. Elsa är ingen lättviktare!! Har alltid lega högst upp på kurvan. nÄ rhon var runt 6-7 månader så tänkte jag också att "oj nu får hon ju knappt plats längre". Man fick liksom hjälpa benen upp eftersom de "satt fast" (inte så att det blev obekvämt, den är ju designad så). MEn bebisar smalnar liksom av när de blir större! Trot eller ej Nä hon var 9 månader så fastnade inte benen längre (hon är fortfarande stor dock!)

En babysitter är inte ALLS samma sak. Där ligger du ju ner och har inte samam rörelsefrihet att göra saker med händerna som i bumbon. Sittern är också svår att ställa upp på den höjd man själv oftast befinner sig på.

• nofear

Jag kan säga att för oss var det ett onödigt köp, Ida har inte använt den speciellt mycket. Hon använde till o från dom första veckorna men sen var de inte så kul o sitta still i den. Brukar sätta henne i den när jag duchar men kan knappt de ens längre för hon börjar lära sig hur man tar sig ur den. Hon är 7 månader om en vecka. Hon fick sin när hon var 3 1/2 månad.

• H1980

Jag tror inte att det är bra att ställa upp bumbon på den höjd man själv befinner sig på om man inte håller en hand på bebisen för de tar sig väldigt lätt ur den. Det gjorde iallafall min dotter.

• J o E

Hur gammal var hon då??? Elsa har ännu inte lyckats ta sig ur och hon är 1 och ett väääldigt aktivt barn!

Naturligtvis lämnar man inte barnet ensamt på en hög höjd i bumbom! Meningen är ju att ha henne där för att hon ska vara MED mig. Men om man bara vill ha den för att ha barnet i den på golvet så håller jag med om att den är ganska onödig..

Ett annat anvädningsområde: Vi satte Elsa i bumbon i babygymmet - hon älskade det! Istället för att ligga på rygg som en sköldpadda så kunde hon sitta och leka med alla grejer som hängde ner

• UBJ

Detta var vad jag fann på hemsidan: Never leave your baby unattended. Never use on a raised or uneven surface, as a car seat, in a bath or in other water.

Det blir fortsatt dusch-bruk här!!

• H1980

Hon har tagit sig ur den sen hon var 5 månader. Jag trodde inte att hon skulle kunna göra det men hon gjorde det och det har jag hört flera barn som har kunnat.

• bbb

I duschen kan man ju också använda en sån där barnstol i plast som de har på ikea. Det är ju hål i den också, så vattnet rinner ut. I duschen kan det ju vara bra om barnet kommer upp i höjd. Fast då måste han ju kunna sitta förstås.

Att använda bumbon i babygymmet verkar kanon, min son är oftast irriterad för att han inte kan nå alla roliga leksaker som hänger och dinglar... kanonidé!

• väntar o längtar

Jag köpte en sån till sonen för ett antal månader sen. Trodde vi skulle använda den jättemycket. Tyvärr är sonen en riktig liten kräkis och det blev inte bättre i den. Så den har mest stått och samlat damm.

Men jag vet många som har använt sina hur mycket som helst.

Svar på tråden Ni som har Bumbo-stol! Ett bra köp?