• YourSoFine86

Kudden "Len" från ikea?

Hade tänkt att köpa kudden len från ikea till bebis som väntas komma om 1½ månad. Att jag vill köpa från ikea beror mest på att jag sytt egna sängkläder och då, dumt nog, utgått ifrån deras mått. Läste dock att kudden är lämplig från 12 månaders ålder! är det någon som haft eller har den kudden till sin bebbe?

• Svar på tråden Kudden "Len" från ikea?
  • Surkatt

Jag undrar samma sak. Läste att nyfödda ska ha en kudde som är runt 3 cm tjock, och tillräckligt stor för att kunna ha den under axlarna också, och det stämde ju jättebra på ikeas kudde, men när jag köpt den så såg jag också att den rekommenderas från 12 månader.

Nån som vet?

• BumbiB

har ocksa kopt den, men sag precis som ni att den inte rekomenderas innan 12 manader....

Har dock hort att nyfodda inte behover kudde..?

• Lucyinthesky

Vi hade tänkt köpa båda täcke och kudde från Ikea, men ser nu att täcker ochså är rek från 12 månader...

• saris2008

Nyfödda ska ha kudden, dock inte den från ikea då den enligt bvc är för tjock.

• YourSoFine86

Ok, får ta och köpa en i ullared imorgon då kanske. synd bara på de sängkläder jag sytt

• saris2008

YourSoFine86 skrev 2009-01-09 14:28:28 följande:

Ok, får ta och köpa en i ullared imorgon då kanske. synd bara på de sängkläder jag sytt
    De kan du ju använda senare :) Köp sängkläder på ullared också, jätte billigt:)
  • Luella
    BumbiB skrev 2009-01-09 13:37:10 följande:
    har ocksa kopt den, men sag precis som ni att den inte rekomenderas innan 12 manader.... Har dock hort att nyfodda inte behover kudde..?
    Nyfödda behöver kudde eftersom huvudet är så mjukt och lätt "plattas till".
  • the alchemist

jag har sytt sängkläder som du...jag köpte jättetunn vadd stoppning...typ 1-2 cm som jag hade gjort ett örngott till...blev jättebra!

YourSoFine86 skrev 2009-01-09 14:28:28 följande:
  • Blondie85

Jag har köpt IKEA's kudde ändå och kommer använda den eftersom jag vet många som har gjort det och den funkar hur bra som helst. Den är ju sydd i mitten, platt och passar perfekt för en bebis.
    Jag skrev till IKEA och frågade vad dom menade med att den rekommenderas från 12 månader. Då fick jag till svar att dom skrivit REKOMMENDERAS eftersom det där med kudde till bebis ändrar sig hela tiden, och då har dom valt att skriva så.
    Så alltså är det upp till var och en om man vill använda den eller inte.. Förresten så köpte jag en vagnskudde på barnens hus från "Rätt Start" och den kudden var tjockare än den från IKEA. Så låter konstigt om BVC säger att den på IKEA är för tjock..för den är ju plattare än Rätt Start's kuddar.. men sen säger alla olika oxå.. vissa säger att kudden ska vara jätteplatt och andra säger att den ska vara hyffsat platt men ändå lite "fluffig" så huvudet och nacken får stöd på sidorna.
    Så jag tycker man ska göra som det känns bäst för en själv..det blir nog bra ändå!

♥ Gravid i vecka 36 ♥ BF 10/2-09 ♥ maddoxx.blogg.se
  • YourSoFine86

Jag köpte faktiskt kudden på ikea idag. Var först i Ullared och kollade och deras kudde till bebis var tjockare än ikeas så jag valde ikeas. tror att den kommer funka alldeles utmärkt, platt och bra!

• hgf

vi köpte den till dottern och visst fungerade den bra, ett litet tag sen började stoppningen flytta på sig och bilda klumpar i olika delar av den istället. jag skulle rekommendera att köpa någon annan faktiskt :)

• hgf

vi köpte den till dottern och visst fungerade den bra, ett litet tag sen började stoppningen flytta på sig och bilda klumpar i olika delar av den istället. jag skulle rekommendera att köpa någon annan faktiskt :)

• Meah

Jag har inte ngn kudde till vår, nr.2. Hade det inte till vår första heller. Min mor hade sytt en sk platt kudde från ett billigt täcke som jag använde i vagnen.

Annars sover vår son med oss i vår säng (som vår dotter gjorde) och då har vi inte ngn kudde. Fungerar bra.

I spjälsängen har jag bara vikt ett kuddvar eller använder en lite större sk kudde som jag har till vagnen.

• HannaS83

jag har ocksa köpt ikeakudden, sag ej att det stod nagot pa paktet sa hade totalt missat att den rekomenderar fran 1ar.... Men jag testar den nor iallafall...

En liten fraga till er här inne ska man ha kudde och lakan i vagnen med eller?

Jag har en >>"sovsäck" i dun sa täcke behövs ej men ska jag ha lakan o kudde?

• Zessan84

Vi har haft IKEAs kudde till vår son. Nyligen har vi bytt till en tjockare då han hellre ligger högt med huvudet. Sonen är idag 2 år o 4 månader..

Tycker inte IKEAs kudde är för tjock, snarare tvärtom! All stoppning trycks ut i kanterna så den bli nästintill platt där man har huvudet...

• Maria och Måns

jag har både ikeas samt en liknande kudde från rätt start som kostade 160 kr typ, bättre att köpa flera på ikea och kasta när de blir dåliga den dyra håller lika dåligt efter tvätt

• Drömmerdrömmar

En tunn filt/pläd räcker, och en kudde kan du ju ha sålänge bebisen ligger i en liggvagn..

HannaS83 skrev 2009-01-11 00:45:55 följande:
    jag har ocksa köpt ikeakudden, sag ej att det stod nagot pa paktet sa hade totalt missat att den rekomenderar fran 1ar.... Men jag testar den nor iallafall... En liten fraga till er här inne ska man ha kudde och lakan i vagnen med eller?Jag har en >>"sovsäck" i dun sa täcke behövs ej men ska jag ha lakan o kudde?
  • Surkatt

Drömmerdrömmar skrev 2009-01-11 20:22:43 följande:

Den ska du inte köpa om inte barnet är 1 år som sagt.bebisar ska ha kuddar som även axlarna vilar på. jag köpte en jättebra från babyland www.babyland.se/kudde-stnd--sydd-38x55-ratt-s...Den borde du köpa! =)
    Den ser ganska exakt lika dan ut som den från ike, undrar om inte måtten är ca detsamma också? Fast det skiljer en hundring i pris....

Jag håller mej nog till min Ikea-kudde, jag....
Svar på tråden Kudden "Len" från ikea?