Anonym skrev 2009-01-11 12:08:11 följande:
Vi får höra med AC om vad de tror! Efter att ha läst ditt inlägg så funderar jag nästan på om det inte är bättre att vänta tills pricken försvinner. Det blir ju onekligen fler länder att välja mellan då. Var inte det ett alternativ för er? Att vänta tills pricken försvunnit, eller är det jag som tror att det fungerar så, fast det egentligen inte ens gör det?? Grattis till er dotter, vad skönt att det gick så bra!
Det kan ju hända att ni passar in på Sydafrika. Alla är ju inte ateister som vi! Eller så kanske ni får använda det mindre detaljerade utdraget till Indien. Dessutom vet jag inte hur det är med de nya länderna, som Kenya och Nigeria. Men visst är det enklare att vänta. Men kolla framför allt upp Etiopien. Med den kötid ni har så skulle ni få skicka en ansökan dit ganska omgående. Det finns förstås en liten risk att det blir nej och att ni inte får dem att ändra sig (vi fick först nej i Ukraina, men lyckades övertyga deras adoptionsmyndighet genom att ordna en massa extra intyg). Om det verkligen blir nej har ni förlorat en del pengar. Blir det å andra sidan ja har ni vunnit mycket tid. Hur ni väljer beror väl antagligen på er egen ålder, om ni vill hinna adoptera en gång till mm.
För vår del återstod ännu några år. Min man är villkorligt dömd och det räknas som fängelse, dvs pricken finns kvar i belastningsregistret i tio år. Jag har för mig att domen föll när min man var 23 eller 24. Tyvärr tyckte han att det var lite kul att pliktverket hade så svårt att hänga med när han bytte adress, så han låtsades inte om att hans föräldrar och gamla korridorskompisar skickade brev som kom till honom när eftersändningen redan upphört. I och med det kom domen ett par år senare än nödvändigt. När vi startade adoptionsprocessen var min man ännu inte fyllda 30. Om det handlat om att vänta något enstaka år så hade vi kanske valt det, men nu kändes det som för lång tid. Om vi fått medgivande först när pricken försvunnit och sedan skickat in ansökan och fått vänta ytterligare något år skulle vi ha kommit hem med barn runt tre-fyra år senare än vad vi faktiskt gjorde. Särskilt för mig, som är några år äldre än min man, kändes det inte som om vi hade den tiden. Jag var 34 när vi kom hem med dottern och hade inte velat vara 37-38.
Lycka till, hur ni än gör!