• Anonym

v.36, har ej slutat snusa än...

Jag är medveten om alla risker, jag är medveten om att jag gör mitt barn nikotinberoende mot dess vilja och jag är medveten om att barnet kan få tillväxthämningar, men ändå kan jag inte sluta snusa. Jag känner mig så äckligt självisk att jag vet inte vart jag ska ta vägen snart!
    Jag har slutat i perioder, hållit upp t.ex. en vecka då och då men jag faller alltid tillbaks.
    Jag tror att det kan ha att göra med att bebis ej var planerad och jag hann inte förbereda mig på att sluta snusa. Snuset har alltid varit min stora last, har snusat i flera flera år och alltid sagt att när jag blir gravid då ska jag banne mig inte snusa, men lika fullt sitter jag här med en snus under läppen. Ibland får jag panik och kastar ut snusen och håller upp, sedan går jag tillbaks.
    Snacka om dålig karaktär, ja det vet jag att jag har.
    Jag hatar mig själv för det här och jag räknar med att få påhopp, jag kommer inte kunna försvara detta hemska på något sätt, men fortfarande så kan jag inte sluta.

Mitt blodtryck steg otroligt mkt när jag slutat snusa och barnmorskan frågade om jag snusat eller rökt och jag sa att jag är beroende av snus, så sa hon "okej". Jag ville helst höra lite skräckpropaganda från henne för att verkligen förstå hur dumt det är mot mitt lilla barn, men ja, jag vet inte vad jag ska säga längre..

Jag skäms så otroligt, bara min partner vet om att jag fortfarande snusar, han säger att det är MITT val och att han ska stötta mig i vad jag än gör, och jag har sån ångest över att jag skriver detta så långt in på graviditeten.
    Ville bara lätta mitt hjärta lite, få ur lite tankar och frustration över hur svag jag är som människa. Hur har jag kunna utsätta mitt barn för detta? Och vad händer om jag slutar nu?? Hjälper det lite grann i alla fall?

ALLA svar tillåts. Jag förtjänar påhopp, det vet jag och jag ska inte försvara mig på något sätt. Men om någon har varit med om samma sak & vill berätta eller bara helt enkelt stötta så får ni göra det också. Ville bara lätta mitt hjärta lite.

• Svar på tråden v.36, har ej slutat snusa än...
  • Anonym (varit där)

Jag var precis som du fast med rökningen, jag hade skitsvårt att sluta under graviditeten. Jag gjorde flera försök men misslyckades alla gånger.
    När jag sedan skulle på återbesöket på MVC efter förlossningen kom jag på mig själv med att ha slutat röka. Jag glömde bort cigaretterna när jag fick min underbara lilla tös i famnen.
    Hoppas att det går bra för dig med!

Lycka till!

• Anonym (Rökare)

Jag har rökt under båda mina grav. Är nu i grav 3 och röker än. Jag fick höra av läkaren att man ska dra ner så mycket som möjligt men om man e en person som slutar och mår skit av de så stressar de barnet ännu mer o då e de bättre att röka/snusa lite... Vet att de känns förjävligt o man får dåligt samvete. Men det går inte lika lätt för alla tyvärr... Vet att man ses som en dålig människa m.m. Man får försöka ta de och dra ner på skiten istället... *Kram*

• Anonym

Tack för ditt svar.
    Jag hoppas att jag också kan glömma bort snuset när bebisen har kommit, men jag skulle ha velat gjort det för så länge sedan. Inser att det redan är för sen och det kan aldrig göras ogjort. Är något fel på mitt barn kommer jag inte kunna leva med mig själv.. Känner mig så hemsk :(

• mammasgullar

Jag har inte vart i din sits, rökte innan jag blev gravid men slutade tvärt efter grav testet, Men, om du nu är totalt fast vid snus och har snusat långt in på graviditeten kan det vara farligt för barnet att sluta tvärt,

Föräldrar som rökt långt in i graviditeten bes helst inte sluta, utan att minska ner, för om man slutar så mår kroppen dåligt, och vi alla vet ju att mår du bra så mår barnet bra. Mår du dåligt mår barnet dåligt.

jag tycker du ska prata med din barnmorska å se vad hon säger, men du ska inte hata dig själv, det är många som inte kan sluta. Min mamma rökte när hon väntade mig och min syster. Och det är inget fel på oss.

Oroa dig inte för mycket. Det kommer gå bra. :)
    Lycka till.

• Anonym

Anonym (Rökare) skrev 2009-01-09 15:20:06 följande:

Jag har rökt under båda mina grav. Är nu i grav 3 och röker än. Jag fick höra av läkaren att man ska dra ner så mycket som möjligt men om man e en person som slutar och mår skit av de så stressar de barnet ännu mer o då e de bättre att röka/snusa lite... Vet att de känns förjävligt o man får dåligt samvete. Men det går inte lika lätt för alla tyvärr... Vet att man ses som en dålig människa m.m. Man får försöka ta de och dra ner på skiten istället... *Kram*
    Jag har inte ens dragit ner, det är också ett problem. Jag är så fast i skiten att jag inte ens tänker på mitt eget barn. Jag kan varken sluta eller dra ner för jag är så beroende.. Ibland får jag tankar som att jag inte ens förtjänar detta mirakel i min mage, mår så äckligt dåligt av det här och så länge jag mår dåligt så mår bebisen också dåligt, så det är liksom ingen skillnad på om jag slutar eller inte - mår lika skit ändå..
    Tack för ditt svar!
  • Anonym

AronsMamma skrev 2009-01-09 15:23:37 följande:

Jag har inte vart i din sits, rökte innan jag blev gravid men slutade tvärt efter grav testet, Men, om du nu är totalt fast vid snus och har snusat långt in på graviditeten kan det vara farligt för barnet att sluta tvärt, Föräldrar som rökt långt in i graviditeten bes helst inte sluta, utan att minska ner, för om man slutar så mår kroppen dåligt, och vi alla vet ju att mår du bra så mår barnet bra. Mår du dåligt mår barnet dåligt. jag tycker du ska prata med din barnmorska å se vad hon säger, men du ska inte hata dig själv, det är många som inte kan sluta. Min mamma rökte när hon väntade mig och min syster. Och det är inget fel på oss. Oroa dig inte för mycket. Det kommer gå bra. :)Lycka till.
    Tack för ditt svar! :)
    Jag ska prata med min barnmorska och höra vad hon tycker, enligt endel så är inte snus "lika farligt" som cigaretter, men all nikotin skadar ju och det finns ju en anledning till varför man avråds.. Jag ska då absolut inte snusa nästa graviditet, ska se till att ha tagit mig ur det här innan dess..
  • Anonym (Jossan)

Jag har snusat sen jag var 18år!! (34 nu) när jag blev gravid med min första son snusade jag ettan lös och slutatde direkt jag fick veta att jag var gravid!!
    Började sedan om när jag fött honom. inom ett år var jag gravid i gen  å slutade på en gång.. men denna gången var det värre jag snusade portion å det kändes inte som lika "faligt".... men jag drog ner till sånna mini port och det gick bra men började som sagt om igen när andra pojken slutat amma!! Är gravid nu med trean och han helt slutat och denna gång är det inte ens jobbigt!! Jag hade bara sagt att när jag blir gravid så ska jag sluta och det gjorde jag! Trodde det skulle bli super svårt för min sambo snusar åxå!!

Hoppas du mår bra nu fram till förlossningen och tänk bara på våra (min) mamma alla hennes kompisar på 70-80 talet rökte fast dom var gravida inte ens barn morskorna sa till dom att det inte var bra!!

• Anonym (en till...)

jag har också snusat under mina graviditeter. har försökt dra ner och haft uppehåll någon vecka. jag antar att jag har otroligt dålig karaktär men snus är så in i h-vete svårt att sluta med. jag får nästan självmordstankar när jag håller upp med snuset - livet känns fullständigt meningslöst... jag förstår inte hur snus får säljas i Sverige. man får i sig väldigt mkt nikotin hela tiden och beroendet är väldigt svårt att bryta. men jag kämpar på, jag ska vinna över snuset!!!

• Anonym

Jag snusade under hela grav med dottern. Hon är fullt frisk.
    Nu är jag gravid igen och ska verkligen försöka sluta, eller åtminstone dra ner på det. Jag snusar över en dosa om dagen..

• Anonym

Anonym (Jossan) skrev 2009-01-09 15:42:45 följande:

Jag har snusat sen jag var 18år!! (34 nu) när jag blev gravid med min första son snusade jag ettan lös och slutatde direkt jag fick veta att jag var gravid!!Började sedan om när jag fött honom. inom ett år var jag gravid i gen  å slutade på en gång.. men denna gången var det värre jag snusade portion å det kändes inte som lika "faligt".... men jag drog ner till sånna mini port och det gick bra men började som sagt om igen när andra pojken slutat amma!! Är gravid nu med trean och han helt slutat och denna gång är det inte ens jobbigt!! Jag hade bara sagt att när jag blir gravid så ska jag sluta och det gjorde jag! Trodde det skulle bli super svårt för min sambo snusar åxå!! Hoppas du mår bra nu fram till förlossningen och tänk bara på våra (min) mamma alla hennes kompisar på 70-80 talet rökte fast dom var gravida inte ens barn morskorna sa till dom att det inte var bra!!
    Ja min sambo snusar också och jag har så svårt att låta bli dosorna han har när jag hållt upp ett tag. Han brukar gömma dom men jag hittar alltid åt en dosa i alla fall..
    Ska kanske börja med miniportion, eftersom jag högst troligt kommer att snusa under amningen också. Usch vad hemsk jag känner mig!
Svar på tråden v.36, har ej slutat snusa än...