Jag vill bryta med släkten... snälla, behöver råd och hjälp!
Jag har ett problem och jag har verkligen ingen lösning. Jag behöver råd. Vad skulle ni göra??
Det här är mitt problem:
Jag vill bryta med släkten på min mammas sida. Jag har absolut inget gemensamt med dem; varken, socialt, jobbmässigt, intressen/hobbies eller annat. Det känns som att vi inte har något att prata om när vi träffas, inget dem gör intresserar mig och det känns likadant åt andra hållet. Jag tror inte dem är speciellt intresserade av mig och mitt liv heller.
När vi träffas pratar vi sällan. De pratar sinsemellan och jag pratar med min man eller min syster. Möjligen utbyter vi ett ?hej? när vi ses i dörren men det är inte alltid så heller.
De är helt enkelt människor som jag aldrig någonsin frivilligt skulle umgås med privat om det inte vore för att vi är släkt. Jag tycker inte illa om dem, jag har bara inget gemensamt med dem.
Vi träffas minst 17! gånger om året (allas födelsedagar). Däremellan träffas vi också om någon ex: har flyttat och ska visa nya lägenheten/huset, julfirande osv? mao vi träffas OFTA! Alltför ofta för min smak och jag försöker ibland att ge ursäkter som att jag jobbar, träffar en kompis eller liknande.
Men jag känner helt enkelt att jag inte vill träffa dem mer. Jag har inget behov att träffa dem och jag tycker det är onödigt slöseri med tid.
Till problemet hör också min mamma. Hon är till stor del den som sammankallar allting och hon skulle bli otroligt ledsen och arg på mig om jag slutade komma. För henne är släktträffarna ett tillfälle att stå i centrum.
Jag skulle ju kunna bara sluta åka på alla födelsedagsfester och de andra sammankonsterna? men ? när jag fyller nästa gång och inte bjuder dem?
Vad gör jag då nästa gång jag träffar dem? (ex mammas födelsedag som jag kommer att gå på och även dem) så kommer ju dem fråga ?jaha, vi fick ingen inbjudan till din födelsedag? ? vad ska jag säga då?
Snälla, jag behöver hjälp. Vad ska jag göra. Hur ska jag förhålla mig till både min mamma och till släkten? Vad ska jag göra och säga??