• crimson

Hur funkar det med dagis när man har oregelbundna arbetstider?

Min sambo jobbar 7-16 med en timmes resväg till och från jobbet, jag jobbar i butik och har arbetstider mellan 06-22. En dag kanske jag jobbar från 06-15 eller 14-22 eller 12-20 eller 9-18, ja ni hajjar.
    Hur gör man med dagistider?
    Har läst att barnet inte får vara på dagis om en förälder är hemma, innebär det att jag ska lämna henne på dagis kl 13 om jag börjar jobba kl 14. Eller följer man min sambos arbetstider? Det bästa för henne vore ju att hon fick gå ungefär samma tider varje dag.
    Jag bor i stockholm.

• Svar på tråden Hur funkar det med dagis när man har oregelbundna arbetstider?
  • HannaL

Vet ej hur det ser ut i Stockholm. Men vanligast är ju att du skulle lämna henne kl 13.
    På sonens förskola får sonen komma till 11 den veckan sambon börjar 14, så han kan va med å äta å sova. Men så väldigt olika ut.
    Så nog bäst att höra med förskolan ni ska börja på.

• MammaHela

Du får lämna in ditt och sambons arbetsschema och sen så får barnet gå de tider som båda föräldrarna jobabr plus restid till jobbet.

Men om barnet ska börja mitt i lunchen så brukar man få lämna lite innan så att det hinner äta och sen sova. Men ska du börja 14 så får du npg lämna 13-13.30

Stor skithög men ingen ponny
  • Petronilla

Börja med att prata med handläggaren på kommunen! Se vilka regler som gäller för just din kommun.

Sen kan väl det bästa för henne åtminstonne i början vara att ha kontinuitet i sin fsk gång.

Här i Sumpan får vi ha barnen på förskolan, fast vi är lediga. Jag jobbade 12 timmars pass och när jag var ledig fick de gå 8-14 för att ha kontinuitet, men de dagar jag arbetade gick de 8-17 då deras pappa hämtade och lämnade.

Men som sagt jag ringde handläggaren för att få ett bra svar!

• Veladis

Det där är lite olika. beroende på barnets ålder och vanor kan man ibland t ex få lämna före lunch & vila. Min sambo jobbade förut 14-22 varannan veckao ch lämnade då kl 11.

• antispantis

Nej man går inte efter din mans arbetstider. utan hur du jobbar.

Här så får jag lämna pojken till dagis till lunch om jag jobbar kväll och börjar 16. men då jobbar jag till sent på natten och måste få sova en stund innan jag börjar för att klara av det. Pojken sover ju inte så länge på morgonen som jag önskar att han gjorde. Mannen jobbar också samma tider som din och har med 1 timmes resväg

• Leon 2006

På vårat dagis får man inte lämna tidigare bara så man hinner åka till jobbet.

• crimson
    Veladis skrev 2009-01-09 18:32:34 följande:
    Det där är lite olika. beroende på barnets ålder och vanor kan man ibland t ex få lämna före lunch & vila. Min sambo jobbade förut 14-22 varannan veckao ch lämnade då kl 11.
    HannaL skrev 2009-01-09 18:29:01 följande:
    Vet ej hur det ser ut i Stockholm. Men vanligast är ju att du skulle lämna henne kl 13. På sonens förskola får sonen komma till 11 den veckan sambon börjar 14, så han kan va med å äta å sova. Men så väldigt olika ut. Så nog bäst att höra med förskolan ni ska börja på.
    Det vore ju jättepraktiskt om jag skulle ha börjat 14 varje dag i en vecka men det e just att det e så oregelbundet som oroar mig. Ena dagen får hon gå på dagis i 8 h för att dagen efter vara där i 3 timmar och nästa dag 5 timmar och nästa 9h etc etc. Klarar små barn av det tro?
    Eller ska man kanske redan nu förbereda sig på att kanske behöva byta jobb?
  • mammamutilltre

ja så är det, att du får ämna 13 om du börjar 13.30 eller 14.00 beroende på hur långt du har till jobbet.
    Och visst är det bra med regelbundna tider men på samma gång så blir det sena eftermiddagar då ni kanske inte hämtar före 17.00? då kanske det kan vara skönt att ha den tiden hemma på fm så blir det inte så långa dagisdagar.

• crimson
    MammaHela skrev 2009-01-09 18:30:49 följande:
    Du får lämna in ditt och sambons arbetsschema och sen så får barnet gå de tider som båda föräldrarna jobabr plus restid till jobbet. Men om barnet ska börja mitt i lunchen så brukar man få lämna lite innan så att det hinner äta och sen sova. Men ska du börja 14 så får du npg lämna 13-13.30
     Det här med att lämna arbetsschema...Hur långt innan måste man lämna in det. Min chef har nämligen rätt taskig framförhållning, det kanske dem inte har på dagis...
  • mammamutilltre

schema vill man ha in i god tid, men vet man läget så kan man inte göra mkt och ibland kanske chemat är snarlikt?

Svar på tråden Hur funkar det med dagis när man har oregelbundna arbetstider?