• isano

Någon med knep för att känna fosterrörelser?

Håller på bli tokig av längtan efter att känna lillkraken i magen. Är bara i vecka 15 än, men det borde ju inte vara omöjligt. Någon som har knep för hur man ska känna. När känner ni mest, när ni är stilla, rör på er etc? Knep för att framkalla någon liten kick efterlyses. Tack! Kram Isa

• Svar på tråden Någon med knep för att känna fosterrörelser?
  • Carro1

Min bäse rör mest på sig när man själv sitter still. Har inget direkt knep att känna efter, men jag lovar att du känner när det rör sig därinne sen. Ha ingen brådska!!

• hoppaspåmage

Jag kände inget förrän i vecka 19 och då endast kvällstid när jag låg ner på rygg med en hand på magen. Kändes först som försiktiga buffar, nu i vecka 29 är det både sparkar och rörelser,mest när jag är stilla men ibland sparkar Humlan även när jag rör på mig. Jag var också yster i början men ta det bara lugnt, det kommer!!

• öresund

Nu i vecka 24 sprallar den som bara den, oavsett hur jag sitter eller ligger, men första gångerna jag verkligen kände den var nog runt vecka 18 och det var mest när jag låg på rygg och skulle sova eller satt framåtlutad tex. vid datorn så magen "trycks ihop".

• AnneSophie

Njäe...det finns nog inga knep som så. Man känner inte bebisen förrän rörelserna är starka nog att kännas mot livmoderväggen.
    Det känner dom flesta förstföderskor inte förrän kring mitten av graviditeten, ungefär vecka 18-22. Möjligtvis kan man ana att något pågår men att liksom på något speciellt sätt sitta/ligga etc för att känna tidigare finns nog inte. Din bebis är helt enkelt inte "stark nog" ännu.
    Det kommer snart. :)

• isano

Jag får nog lugna ner mig lite. Men man är ju så ivrig att få ett bevis på att det verkligen finns och växer något där inne :)

• Carro1

Ja man längtar o längtar och man blir belönad tillslut =)

• Bidrottningen

Har du varit på ul än? Jag väntade också på fosterrörelser och blev helförvånad när jag såg hur mycket den rörde sig därinne utan att jag kände det... Det var stort, större än de första rörelser jag kände. Och när du känt de första rörelserna och förstått vad det är kommer du att förstå att en del av bubblet du känt de senaste veckorna faktiskt var rörelser från barnet... Det är härligt.

• isano

Bidrottningen - Jag ska på UL i vecka 19, den 29:e augusti. Känns låååångt bort. Blev så orolig efter att en kompis berättade om en tjej i min stad som var på UL i v 12 och det visade sig att fostret inte levde men var kvar i magen. Hon hade inte haft ett tecken på mf. Sånt vill man inte höra, så nu är jag jätteotrolig. Men det hör väl till förståss. Min sambo har försökt yssna efter hjärljud med en toarulle..haha.. men utan resultat. Man är så nojig nu...

• Leilaz

Haha...sätt dig vid datorn

I början sparkade bara min lill* när jag satt vid datorn.

Sparkar bara när man sitter still...har förstått att den vaggas när man rör på sig/går och då somnar och när man sätter sig ner och är still så vaknar den.

Jag kände dock inga starka fosterrörelser förrän i v. 23 så det kan dröja en stund till...men det kommer jag lovar.

Svar på tråden Någon med knep för att känna fosterrörelser?