• Eva S

Nu ÄR ju w faktiskt en egen bokstav i svenska alfabetet.

Här har jag irriterat mig på att barnen får lära sig att w är en bokstav i svenska alfabetet eftersom jag var övertygad om att det inte var det. Men det är visst ändrat sedan 2006 efter vad jag kan utläsa på Wikipedia. Jaha då får väl jag också försöka lära mig att det är 29 bokstäver i svenska alfabetet nu då.

• Svar på tråden Nu ÄR ju w faktiskt en egen bokstav i svenska alfabetet.
  • God Is A Girl

Hur ska man uttala w på svenska måste jag få fråga?
    Ska det uttalas som v eller har det ett eget ljud? isf vad?

• Eva S

God Is A Girl skrev 2009-01-09 19:14:58 följande:

Hur ska man uttala w på svenska måste jag få fråga?Ska det uttalas som v eller har det ett eget ljud? isf vad?
    Jättebra fråga! Kanske småskolelärarna kan svara på den. Kan det inte vara som i wow? Men det låter ju inte svenskt det allra minsta. Vanligt v låter nog bättre.
  • guztav06

Är det här en allvarlig tråd? Jag har då alltid räknat med w ända sedan jag började läsa alfabetet!

Hur ska man uttala w på svenska måste jag få fråga?Ska det uttalas som v eller har det ett eget ljud? isf vad?
  • Eva S

guztav06 skrev 2009-01-09 19:21:57 följande:

Är det här en allvarlig tråd? Jag har då alltid räknat med w ända sedan jag började läsa alfabetet! God Is A Girl skrev 2009-01-09 19:14:58 följande:
    Innan har w inte varit en egen bokstav (i svenska alfabetet) utan räknats som en variant av v. Kolla i uppslagsverk eller orböcker som är äldre än ett par år så ska du få se.
  • AasaC
    guztav06 skrev 2009-01-09 19:21:57 följande:
    Är det här en allvarlig tråd? Jag har då alltid räknat med w ända sedan jag började läsa alfabetet! God Is A Girl skrev 2009-01-09 19:14:58 följande:
    Det har jag också. Jag lärde mig att alfabetet har 29 bokstäver, så jag har alltid räknat med w.
  • korven72

Min son heter Wille och han är MYCKET medveten om W i alfabetet. Han lär bli en liten pain in the as som alltid kommer påpeka detta för sin omgivning. =)

• Cacto

Jag lärde mig att det var 29 bokstäver i alfabetet när jag började ettan 1991. Helt självklart att det är en bokstav, för mig.

• Cacto

Hur ska man uttala w på svenska måste jag få fråga? Ska det uttalas som v eller har det ett eget ljud? isf vad?
    Som enkel-v, väl? Q har ju inte heller något eget uttal.
  • Linda1976

Men sen när blev Wikipedia en tillförlitlig källa?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Eva S

Jag lärde mig det också när jag gick i skolan, men det var fel. NU är det däremot rätt. Jag som hade sett fram emot när Ebba bärjar skolan så man kunde sätta dit lärarna. Nu får det bli något annat i stället.

Svar på tråden Nu ÄR ju w faktiskt en egen bokstav i svenska alfabetet.