• skånetös78

Godaste tårtan?

Ska bjuda mina föräldrar på middag och pappa fyller 65 år så då tänkte jag göra en supersmaksig tårta men jag har inget bra recept! Mamma tåler inte nötter och papa gillar inte smörkräm,men annars är det fritt fram att hjälpa mig med receptförslag! Vill gärna ha någon som ser lite lyxig ut och som är jättegod 

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • Svar på tråden Godaste tårtan?
  • huskysen

Fyllningskombinationen som blivit bäst mottagen här bland mina tårtätare hittills är Ahlgrensbilar fluff och hallonmousse. Jag har hittills alltid "spacklat" med grädde och täckt med sugarpaste (isf marsipan). Kika gärna in i mitt galleri om du har lust. Har du läst i tårttråden här på FL?

Evelina 050226 & Eloise 070521
  • Ziitoo

Mats tårta

125 gr margarin
    2 ägg gulor
    1 dl socker
    1½ dl mjöl
    1 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Rör margarinet och sockret pösigt, tillsätt äggulorna en i taget. Blanda i mjöl, bakpulver och mjölk. Bred smeten i en långpanna (använd smort bakplåtspapper)

Maräng:

2 äggvitor som vispas med 1 3/4 dl socker och 1 tsk vanilj socker till riktigt hårt skum.

Hacka nötter (Hasselnötter) och strö över sockerkakssmeten (Detta kan man givetvis skippa. Lika gott ändå.). Bred marängsmeten över.

Grädda i 180 grader i ca 20 minuter. Dela kakan och lägg samman blandad hallon och grädde. Grädde på toppen och jordgubbar till dekoration. (Om det är rätt årstid. Annars funkar det att riva choklad över och dekorera med annat).

Super GOD tårta! Rekommenderas.

♥ BF 19 Februari ♥
  • skånetös78
    huskysen skrev 2009-01-09 21:24:05 följande:
    Fyllningskombinationen som blivit bäst mottagen här bland mina tårtätare hittills är Ahlgrensbilar fluff och hallonmousse. Jag har hittills alltid "spacklat" med grädde och täckt med sugarpaste (isf marsipan). Kika gärna in i mitt galleri om du har lust. Har du läst i tårttråden här på FL?
    Åh jösses vilka fina tårtor! Har du något recept på "ahlgrensbilar tårtan"?
  • skånetös78
    Ziitoo skrev 2009-01-10 08:15:05 följande:
    Mats tårta125 gr margarin2 ägg gulor1 dl socker1½ dl mjöl1 dl mjölk2 tsk bakpulverRör margarinet och sockret pösigt, tillsätt äggulorna en i taget. Blanda i mjöl, bakpulver och mjölk. Bred smeten i en långpanna (använd smort bakplåtspapper)Maräng:2 äggvitor som vispas med 1 3/4 dl socker och 1 tsk vanilj socker till riktigt hårt skum.Hacka nötter (Hasselnötter) och strö över sockerkakssmeten (Detta kan man givetvis skippa. Lika gott ändå.). Bred marängsmeten över.Grädda i 180 grader i ca 20 minuter. Dela kakan och lägg samman blandad hallon och grädde. Grädde på toppen och jordgubbar till dekoration. (Om det är rätt årstid. Annars funkar det att riva choklad över och dekorera med annat).Super GOD tårta! Rekommenderas.
    Tack så mycket för svaret! Ska höra med gubben vad han tycker men den verkar ju himla smidig och god!
  • Camihlla

vad är det man har i en vanlig prinsess tårta? hallon sylt å vanuíljkräm?

ska göra en till ettåringen

• Mammassaga

Jag gjorde en tårta med vanliga köpta bottnar.
    På första lagret hade jag punchpralinfluff, på andra lagret hallonmousse eller citronmousse (har gjort den 2 gånger. köpte pulvermousse och blandade. Citron va liiiiite godare) och så "spacklade" jag tårtan med nougatfluff och spritsade uppepå kanten på tårtan så det blev som en "mur" sen la jag tinade frysa osockrade hallon på toppen. Det ska vara fullt!
    Hade nobless i hjärtform runt kanten! Super god och väldigt uppskattad! Lite mer "vuxensmak" på

• huskysen
    skånetös78 skrev 2009-01-10 11:15:23 följande:
    Åh jösses vilka fina tårtor! Har du något recept på "ahlgrensbilar tårtan"?
    Ahlgrensbilarfluffen: smält ca 44-60 g (1/3-dels påse) i 3 dl grädde. Obs! låt inte grädden koka. Delar du bilarna i mindre bitar går det snabbare. Låt stå i kylskåpet minst 6 tim, gärna över natten, sedan är det bara att vispa. Blir mer som en kräm än fluff, men jättegodFlört

Denna hallonmousse har jag gjort:
    Hallon - eller jordgubbsmousseav JFL | Tis 18 apr 2006 18:28
    450g hallon eller jordgubbar. (Ca 1 liter.)
    3 msk pressad citronsaft
    4 blad gelantin
    1 äggvita
    1 dl socker
    1 ½ dl vispgrädde

1. Lägg gelantinet i blöt i kallt vatten.
    2. Mosa bären och passera genom en sikt för att få en slät mousse. Vill man ha bitar i så hoppar man över detta.
    3. Ha i 2 tsk citronsaft.
    4. Vispa äggvita, socker och 1 tsk citronsaft till en riktig fluffig smet.
    5. Vispa grädden inte allt för hårt.
    6. Ta upp gelantinet och smält försiktigt i en kastrull tills de lösts upp helt.
    7. Rör ner gelantinet i bärpurén.
    8. Rör ner purén i äggviteblandningen och blanda till en slät smet.
    9. Blanda till sist ner grädden i stora luftiga tag.
    10. Nu ska moussen stå i två timmar i kylen tills den har stelnat innan man kan fylla en tårta.

Jag tror att jag fick med allt....

Lycka till!
    /FruJ

Receptet är hämtat ur JFL:s blogg här på FL och där kan du hitta massor av andra recept oxå

Tror säkert att du oxå kan få till lika fina tårtor, det är bara att öva, öva, övaSkrattande Gjorde min "första" tårta(0708) inför dopet av minsta tösen 070915 sen har det rullat påFlört

Här en sida att hitta inspiration på: Tårttrådens bildtråd, och här finns en massa tips: Tårttråden, läs TS där finns många matnyttiga länkar.

Evelina 050226 & Eloise 070521
Svar på tråden Godaste tårtan?