• ananda74

Kan man banta när man ammar utan att mjölken sinar?

Jag har tyvärr gått upp en del i vikt sen efter förlossningen - har väl ätit för mycket antar jag. Jag undrar om nån vet hur bantning påverkar mjölkproduktionen. Mjukbantning då alltså, inget späkande. Tänkte dra ner på portionerna lite men är orolig för att mjölken ska sina.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-09 21:13
    Kanske inte banta, men dra ner på portionsstorlekarna. Jag äter mer än min man!

• Svar på tråden Kan man banta när man ammar utan att mjölken sinar?
  • Boppi

Jag körde viktväktarna när jag ammade och det gick fint! Men får ju 10 extra points så det blir mkt mat! Jag hade lika mkt mjölk som vanligt!
    Vet inte om det funkar för alla men i viktväktarna får man ju vara med som ammande!

• TvåM

Kroppen utsöndrar gifter när man bantar som går över i mjölken så det är ingen bra idé.

• Joje

Som du säger så ska man ju inte banta när man ammar. Men det är ju bra för både dig och ditt barn om du äter bra och nyttig mat och motionerar! Och kanske hoppa över onyttigheterna!! Så länge du äter dig mätt och mår bra så tror jag inte att mjölkproduktionen påverkas!

Ta upp det på BVC nästa gång så kanske du kan få lite bra tips!!

♥ Mamma till ♂ -07 & ♀ -08 ♥
  • milla89

du kanske kan lägga till mer sallad i maten och försöka dricka vatten istället för annat och kanske äta nyttig mat bara. men banta ja deffinerade det då som du vill. äta nyttigt och banta är inte helt samma sak'

• ananda74

TvåM skrev 2009-01-09 20:49:52 följande:

Kroppen utsöndrar gifter när man bantar som går över i mjölken så det är ingen bra idé.
    Ja men det är väl mest om man hårdbantar. jag tänkte mer skära ner på mina megaportioner mat (äter en skitstor skål gröt direkt innan jag ska lägga mig för att jag inte ska bli vrålhungrid kl 05.00). Jag äter lite i förebyggande syfte på kvällen och egentligen ska man ju äta när man är hungrig och inte innan.
  • enlitenbitkaka

Äsch vad löjligt. Hon ska ju inte svälta sig själv heller. Att äta nyttigt, regelbundet och motionera och på så sätt tappa några kilon är inget som skadar varken henne eller barnet.

TvåM skrev 2009-01-09 20:49:52 följande:
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • TvåM
    enlitenbitkaka skrev 2009-01-09 20:54:01 följande:
    Äsch vad löjligt. Hon ska ju inte svälta sig själv heller. Att äta nyttigt, regelbundet och motionera och på så sätt tappa några kilon är inget som skadar varken henne eller barnet.
    Nej det är väl bara bra men att banta är för mig att äta för lite/för ensidig kost.
Svar på tråden Kan man banta när man ammar utan att mjölken sinar?