• Anonym

Dra tillbaka stämning i v-tvist?? Hur funkar det?

Mitt ex vill försöka komma överens själv med mig angående umgänge med sonen och dra tillbaka den rättsliga processen han startat och inte skriva något bindande avtal via familjerätten heller eftersom han vill vara flexibel i sitt arbete. Men han vill inte göra det förens jag har inkommit med en skriftlig umgängesplan på ungefärliga datum och jag vill inte lämna över en sådan eftersom jag inte kan vara säker på att han dragit tillbaka den rättsliga processen.
    Funderar kanske på att träffas på familjerätten där jag överlämnar en umgängesplan och att vi inte skriver ett avtal, men att han får se att jag menar allvar och att han samtidigt berättar att han drar tillbaka sin stämning!?
    Någon som har några tips?

• Svar på tråden Dra tillbaka stämning i v-tvist?? Hur funkar det?
  • Anonym

Det är bara bra om han vill dra tillbaka sin stämning så om han bett dig göra en plan har du inget att förlora på att göra det anser jag. Jag förstår att han inte vill dra tillbaka sin stämning innan ni har ett förslag på gång däremot förstår jag inte vad du har att förlora på att göra umgängesplanen nu? Gör du det och ni kommer överens blir det ju ingen process. Skippa prestigen nu, det blir bäst för dig själv och barnet.

Det är alltid bäst att lösa saken själv utanför domstol. Men hur flexibel vill han kunna vara pga sitt arbete?? Han måste ju ha ett schema som ni kan göra umgängesschema efter.

Lycka till!

• sophiie

Det är väl jättebra om ni kan komma överrens utan att inblanda tingsrätten.
    Spontant skulle jag personligen inte mötas på familjerätten OM jag inte vill ha denna umgängesplan med eller utan tingsrättens inblandning.
    Skulle det på något sätt inte fungera på familjerätten kommer de (fr)häva att ni kan kommunicera och att umgänge ska delas lika.
    Detta är dock bara min personliga tyckande. har varit i vårdnadstvist 2 gånger, båda gångerna har familjrätten (soc) ställt till det för oss.

Om familjerätten inte är aktuellt kan ni via advokaterna komma överrens.

• Anonym

För övrigt tycker jag absolut att ni ska skriva ett avtal hos familjerätten. Man kan ju avtala in flexibiliteten om du tycker att det är okej att vara så flexibel.

De flesta föräldrar kommer överens innan en domstolsprocess är i hamn så varför inte försöka med det?

• Anonym

Jo, för att om han ljuger nu, och jag lämnar ett förslag så kan det framstås som att vi "kan" komma överens fast egentligen kan vi inte det.
    Han har fått nåt nytt jobb som gör att han tydligen kommer behöva vara väldigt flexibel. Han vet inte riktigt hur han kommer arbeta, utan hans idé är att komma fram till preliminära datum och sedan ändra efter behöv typ.

Anonym skrev 2009-01-09 20:51:36 följande:
    Det är bara bra om han vill dra tillbaka sin stämning så om han bett dig göra en plan har du inget att förlora på att göra det anser jag. Jag förstår att han inte vill dra tillbaka sin stämning innan ni har ett förslag på gång däremot förstår jag inte vad du har att förlora på att göra umgängesplanen nu? Gör du det och ni kommer överens blir det ju ingen process. Skippa prestigen nu, det blir bäst för dig själv och barnet.Det är alltid bäst att lösa saken själv utanför domstol. Men hur flexibel vill han kunna vara pga sitt arbete?? Han måste ju ha ett schema som ni kan göra umgängesschema efter. Lycka till!
  • Anonym

Ja som sophiie skriver kan ni skippa famijerätten och komma överens via advokaterna. Jag och mitt ex har ordnat alla överskommelser och avtal själva efter massa bråk. Det har funkat bra sedan dess.

• Anonym

Nej jag är både för och emot familjerätten, för jag vill inte att de ska lägga sig i, samtidigt som de är ett språkrör till tingsrätten och kan agera vittnen.
    Och jag är också rädd för att de skulle resultera i att vi framstås som mer samarbetsvilliga än vad vi egentligen är.

sophiie skrev 2009-01-09 20:51:40 följande:
    Det är väl jättebra om ni kan komma överrens utan att inblanda tingsrätten. Spontant skulle jag personligen inte mötas på familjerätten OM jag inte vill ha denna umgängesplan med eller utan tingsrättens inblandning.Skulle det på något sätt inte fungera på familjerätten kommer de (fr)häva att ni kan kommunicera och att umgänge ska delas lika.Detta är dock bara min personliga tyckande. har varit i vårdnadstvist 2 gånger, båda gångerna har familjrätten (soc) ställt till det för oss.Om familjerätten inte är aktuellt kan ni via advokaterna komma överrens.
  • Anonym

Jo, men eftersom vi aldrig kommer veta exakt när umgänget blir så känns det dumt att skriva ett avtal som lyder "vi ska ha umgänge men vet inte när, kanske den 17 april, kl 14", typ.

Anonym skrev 2009-01-09 20:56:27 följande:
    För övrigt tycker jag absolut att ni ska skriva ett avtal hos familjerätten. Man kan ju avtala in flexibiliteten om du tycker att det är okej att vara så flexibel.De flesta föräldrar kommer överens innan en domstolsprocess är i hamn så varför inte försöka med det?
  • Anonym

Ok, hur funkar det då?

Anonym skrev 2009-01-09 20:59:08 följande:
    Ja som sophiie skriver kan ni skippa famijerätten och komma överens via advokaterna. Jag och mitt ex har ordnat alla överskommelser och avtal själva efter massa bråk. Det har funkat bra sedan dess.
  • Anonym

Om det är på det sättet med hans jobb skulle ju en domstolsprocess vara det sämsta alternativet för honom själv.

Det framstår inte alls som att ni kan komma överens bara för att du ger honom ett förslag. Du måste inte gå med på att vara så flexibel som han vill heller. Du måste kunna veta när du är ledig för att kunna planera ditt liv.

Anonym skrev 2009-01-09 20:57:42 följande:
    Jo, för att om han ljuger nu, och jag lämnar ett förslag så kan det framstås som att vi "kan" komma överens fast egentligen kan vi inte det. Han har fått nåt nytt jobb som gör att han tydligen kommer behöva vara väldigt flexibel. Han vet inte riktigt hur han kommer arbeta, utan hans idé är att komma fram till preliminära datum och sedan ändra efter behöv typ.
  • Anonym

Som det låter är det ju ingen idé att skriva något avtala eftersom han behöver vara så flexibel - det går ju ändå inte att bestämma någonting. Vad 17 vill han vinna med en process?????

Är det så att han inte får ha umgänge så mycket som han vill? Jag tycker att du ska ge honom förslag vecka för vecka om du tycker att det är okej men tala om för honom att det är lika bra han drar tillbaka sin stämning eftersom hans flexibilitet bara kommer att vara honom till nackdel. Vad står det i stämningsansökan? Vad yrkar han?

Anonym skrev 2009-01-09 21:01:19 följande:
    Jo, men eftersom vi aldrig kommer veta exakt när umgänget blir så känns det dumt att skriva ett avtal som lyder "vi ska ha umgänge men vet inte när, kanske den 17 april, kl 14", typ.
Svar på tråden Dra tillbaka stämning i v-tvist?? Hur funkar det?