• karinkerstin

Ena bröstet på bebisflicka har en knöl

Vi upptäckte häromagen att vår lilla tjej på 5,5 månader har fått en knöl under ena bröstvårtan, den andra är fortfarande platt. När jag pratade med BVC idag, var svaret att det inte var något att bekymra sig över, men hon lät svävande om vad det var och berodde på. Har någon därute varit med om detta? Hoppas verkligen BVC har rätt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 18:15
    Tack för svaren! Att yngre bebisar på några veckor får lite svullnad på båda brösten kände jag till, men det som fick mig att bli lite orolig var att hon ju är nästan halvåret, och att det bara är ena bröstet. Någon som haft liknande som dessa två saker?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 18:17
    En sak till -jag har slutat amma helt för några veckor sedan, har behövt tillägg mer eller mindre hela tiden tills dess. Så egentligen uppkom ju detta när vi slutade amma, och kan ju inte vara amningsrelaterat!

• Svar på tråden Ena bröstet på bebisflicka har en knöl
  • olivia 11

Hej!
    våran dotter hade det den försvann när hon var 1 år kanske. På BVC skickade de en frågan till barnmottagningen, men jag fick till svar av dem att det inte var något att oroa sig för. Inget farligt alltså. Svullna bröstkörtlar tror jag de sa att det var, men som sagt- inte farligt.

• leabus

Min dotter hade (och har lite fortfarande) svullna bröstkörtlar som bebis. Har gått på kontroll och provtagning på barn-kliniken sen hon var ett år. Dom kan tydligen komma i nån tidig pubertet så det är därför hon går på kontroll. Dom tror att det växt bort när hon är 4-5 år.

• Angel73

Hade min bebis, kan även komma vätska ur bröstet inget att oroa sig för, har för mig att det har att göra med hormoner särskilt om man ammar.

• fam kaos

Min son fick så när han var ett par veckor har jag för mig. Vi fick penicilin så gick det bort.

• karinkerstin

Puffar igen. Någon som känner igen sig?

• fam kaos
    Svar på #6
    Funderar lite på vad du vill att folk ska skriva utöver svaren som redan finns i tråden?
  • karinkerstin

Till fam kaos:
    Jo, jag bara undrade om det var någon som hade barn i ungefär samma ålder som fått bara ena bröstet svullet -och fortfarande fått lugnande besked. Men jag är så klart tacksam över alla som svarat, hoppas att det inte framstod som om jag var otacksam! Men nog är jag lugnare nu...

• bebisar

min bebis har också det, upptäckte det igår! TS är det borta på din bebis nu?

• karinkerstin

Hejsan bebisar!
    Nej, det kan sitta kvar rätt länge, fick jag intryck av läkaren som tittade på henne (vanliga 6-månaderskollen). MEN hon sa också att hon aldrig någonsin hört att liknande knölar varit "farliga", så nu har jag lämnat detta på samma hög som smultronmärket, rinnögat och andra saker som ska gå bort "någon gång". Så njut på bara, och lycka till!

• Mamma S

Nu menar jag inte att förstora upp detta... men det finns barn som kommer in i puberteten väldigt tidigt. Alltså riktigt små barn. Det brukar upptäckas när föräldrarna känner knölar i "brösten". Så jag skulle nog prata med en barnläkare om det, för säkerhets skull. Det är väldigt ovanligt, men OM det skulle röra sej om något sådant så finns det hjälp att få.

• karinkerstin

Mamma S:
    Gäller detta även när barnet bara har EN knöl? Det andra bröstet är ju platt och "vanligt".

• Mamma S

karinkerstin skrev 2009-01-29 19:17:44 följande:

Mamma S:Gäller detta även när barnet bara har EN knöl? Det andra bröstet är ju platt och "vanligt".
    Det vet jag faktiskt inte... Om det skulle röra sej om en för tidig pubertet så borde ju bröstkörteln på det andra bröstet också svullna. Men det kanske är bäst att höra med en barnläkare för säkerhets skull?
  • mamma me tre

sådär har båda våra tjejer haft och lääänge iaf till 1,5 år.. Det var ingen fara enligt bvc. Kan vara så speciellt om man ammar.

• JMM

Min dotter som är 6 månader har likadant. upptäckte det idag, bara på vänstra bröstet precis under vårtgården. ringde bvc och hon sa bara attvi ska hålla koll så det inte blir större eller rött eller så.
    undrar också vad det kan vara????

Svar på tråden Ena bröstet på bebisflicka har en knöl