• Pyssilullan

När får katten sin första kull ungar? Ngn bra kattsida?

Skaffade en kattunge förra sommaren men kan inget om katter
    Hon är en busig liten tjej född maj- 08

NÄR kan hon få sin första kull ungar? Redan till sommaren? När blir hon "gravid" isf? Bör en katt få EN kull? Innan man kastrerar eller va det heter.

Ngn som vet ngn bra info sida om katter?
    Kan man MÄRKA sen på henne att hon väntar ungar?

• Svar på tråden När får katten sin första kull ungar? Ngn bra kattsida?
  • lavendeln

Katten kan bli dräktig när hon börjar löpa.. du lär inte missa det
    Men du behöver inte låta katten din få ungar innan du kastrerar henne. Och kastrera henne kommer du nog bli tvungen till om du inte tycker om att lyssna på kattrvrål dygnet runt under löptid.. som kan va alltifrån ett par ggr per år eller som min katt som löpte en vecka varannan vecka.. huaa

Du märker att hon är dräktig efter ca 3 veckor, då blir "tuttarna" röda

• Pyssilullan

Fattar ingenting!
    Min mamma har också katt och flera vänner, men ingen har sagt ngt om kattvrål?
    Löpning, va är det? Iq noll jag vet.. men kan inget om djur

Alltså.. VID vilken ålder årstid får katten sin första kull
    Märks det innan?
    När kastrerar man en katt?
    Har hört att det är bra för en katt att få en kull..

• Havanna82

Du säger det själv "..men kan inget om djur" ;) Då är man kanske inte redo för avel heller?

Nej, en katt behöver absolut inte få en kull innan kastrering. Tänk så många katter det funnits då! Du kan kastrera din katt när den är ungefär 6 månader, eller väger 2 kg.

Annars kan jag tipsa om denna tråd på ett annat forum.

kattforum.se/viewtopic.php&t=59217&start=0&st=0&sk=t&sd=a

• skorpionen80

Och ja, det är en gammal myt om att det är bra för katten att få en kull. Det finns ingen anledning till att en katt ska ha en kull, faktum är att den mår bättre utan, då det sliter på katten både fysiskt och psykiskt att löpa, att vara dräktig och att föda upp en kull kullar.

• Zaria

Det är bara en gammal myt att katten måste fått en kull.
    Är det en huskatt du har skulle jag rekommendera dig att kastrera så fort det går och inte släppa ut katten okastrerad, om det lyckas para sig vet du inte vem pappan är,vilka gener han har eller vilka sjukdommar han bär och för vidare till kattungarna, dessutom finns det 10 000 tals huskatter redan utan hem.

• Pyssilullan

Redo för Avel? Nej det hade jag väl inte tänkt mig heller, men när kan man kastrera en katt?
    och OM hon nu skulle få två ungar är väl inte det nå hemskt.. Är ju bara att se till att dom får det så bra som möjligt

Havanna82 skrev 2009-01-09 22:16:04 följande:
    Du säger det själv "..men kan inget om djur" ;) Då är man kanske inte redo för avel heller?Nej, en katt behöver absolut inte få en kull innan kastrering. Tänk så många katter det funnits då! Du kan kastrera din katt när den är ungefär 6 månader, eller väger 2 kg.Annars kan jag tipsa om denna tråd på ett annat forum.kattforum.se/viewtopic.php&t=59217&start=...
  • Pyssilullan

Vi lever på landet och katten ääälskar att vara UTE UTE UTE Och har ingen låda utan gör sina behov ute.. men blir nog till att kastrera nu!

• Zaria
    Pyssilullan skrev 2009-01-09 22:35:38 följande:
    Redo för Avel? Nej det hade jag väl inte tänkt mig heller, men när kan man kastrera en katt?och OM hon nu skulle få två ungar är väl inte det nå hemskt.. Är ju bara att se till att dom får det så bra som möjligt
    Vad gör du om ungarna fastnar under förlossningen,är du kunnig nog att hjälpa din katt då? Vet du vad din digivande honkatt bör äta? När du skall vaccinera,chippa och veterinärbesiktiga kattungarna? Är din katt försäkrad om inte har du i så fall beredd på att lägga bortåt 20 000 på katten om förlossningen går fel?

Det är MYCKET man bör veta innan man avlar på sin katt,det är inte bara att låta den bli dräktig och få ungar.
  • ming
    Pyssilullan skrev 2009-01-09 22:35:38 följande:
    Redo för Avel? Nej det hade jag väl inte tänkt mig heller, men när kan man kastrera en katt? och OM hon nu skulle få två ungar är väl inte det nå hemskt.. Är ju bara att se till att dom får det så bra som möjligt
    Fast att ta kattungar på sin katt är ju just att avla. När det nu redan finns så många hemlösa och oönskade huskatter så är det väl onödigt att sätta fler till världen för att man tycker att kattungar är "gulliga".
    Kastrera så fort det bara går, är mitt råd.
  • Pyssilullan

Zaria skrev 2009-01-09 22:38:47 följande:

Vad gör du om ungarna fastnar under förlossningen,är du kunnig nog att hjälpa din katt då? Vet du vad din digivande honkatt bör äta? När du skall vaccinera,chippa och veterinärbesiktiga kattungarna? Är din katt försäkrad om inte har du i så fall beredd på att lägga bortåt 20 000 på katten om förlossningen går fel?Det är MYCKET man bör veta innan man avlar på sin katt,det är inte bara att låta den bli dräktig och få ungar.
    OJJOJJ jag pratar visst med en expert!
    Jag är nog inte lika duktig som du.. Jag har haft katt visserligen hela min barndom och alla här omkring har katt men .. jaa du! Ja får väl be om hjälp! Tror inte mina grannar dock har gått "katt förlösnings kurs"
Svar på tråden När får katten sin första kull ungar? Ngn bra kattsida?