• Anonym

Vet någon här hur hemförsäkringen gäller vid stöld av egendom?

Vagnen blev stulen och jag letar på mitt försäkringsbolags hemsida efter info om jag kan få ut en ny på hemförsäkringen. Den stod utanför min dörr till lägenheten. På allrisk-infot står det såhär:

Allrisk gäller hemma och på resor
    Skador på eller förlust av din personliga egendom.
    Resor i hela världen under de första 45 dagarna. Ingen tidsbegränsning inom Norden.

Undantagna skadehändelser
    Skador som består i självförstörelse, till exempel självsprickor, vittring, färg- eller formförändring, slitage eller förbrukning.
    Skador som orsakats av djur eller insekter.
    Stöld av stöldbegärlig egendom, mynt- och sedelsamling, värdehandlingar, frimärken, manuskript eller ritningar ur garage, uthus, källar- eller vindsförråd i flerfamiljshus eller ur resgods som är incheckat eller polletterat.
    Stöld av och skadegörelse på cykel.

Vet någon hur de menar med detta?

Måste man visa kvitto på allt för försäkringsbolaget? Jag har kvar kvittot på vagnen men inte på det som fanns i vagnen. Skötväska, åkpåse, det låg saker under vagnen och i skötväskan..

Detta har aldrig hänt mig förr så jag undrar om någon här har mer koll än jag? Dessutom är min hemförsäkring ganska nytecknad, några månader, och allriskförsäkringen tecknade jag till extra för bara några veckor sedan, kan de neka mig ersättning om jag haft försäkringen för kort tid?

• Svar på tråden Vet någon här hur hemförsäkringen gäller vid stöld av egendom?
  • Pysen

Du får bara något för vagnen om den var inlåst i ett förråd eller om du hade lås på den....

Det har jag lärt mig den hårda vägen...

• Anonym

Pysen skrev 2009-01-09 22:12:12 följande:

Du får bara något för vagnen om den var inlåst i ett förråd eller om du hade lås på den....Det har jag lärt mig den hårda vägen...
    Åh nej, skämtar du??
  • Pysen

Anonym skrev 2009-01-09 22:16:45 följande:

Pysen skrev 2009-01-09 22:12:12 följande:
    Åh nej, skämtar du??
    Min stod precis utanför köksfönstret och vi fick inte en krona för att den inte var inlåst i ett förråd eller låst.... Detta var för 1,5 år sedan (folksam)...
  • Anonym

Pysen skrev 2009-01-09 22:19:00 följande:

Anonym skrev 2009-01-09 22:16:45 följande:
    Min stod precis utanför köksfönstret och vi fick inte en krona för att den inte var inlåst i ett förråd eller låst.... Detta var för 1,5 år sedan (folksam)...
    Jag har också folksam... Vad räknar de som låst, vet du det? Typ cykellås runt hjulet så den inte går att köra eller helt fastlåst i något annat?....
  • Anonym (xxx)

Enklast är väl att ringa och höra med dem? Då får du ju svar direkt på vad som gäller. Svårt att säga för andra kanske vad som gäller i just din försäkring med det bolag du har och ditt område osv.

• Anonym

Men om jag säger att den var låst tänkte jag... Usch... jag vet inte... handlar om väldigt mkt pengar, helt i sjön!
    Ingen som vet om man måste ha kvitto på allt?

• Anonym (xxx)

Anonym skrev 2009-01-09 22:25:35 följande:

Men om jag säger att den var låst tänkte jag... Usch... jag vet inte... handlar om väldigt mkt pengar, helt i sjön! Ingen som vet om man måste ha kvitto på allt?
    när vi blev bestulna på bil med en hel del saker i bagaget så behövde vi inte kvitton men det var på 90-talet och de är kanske hårdare på sånt nu? Jag själv skulle INTE ha samvete att ljuga om något sånt som att den varit låst när den inte var det men det är ju olika såklart.
  • Anonym

Anonym (xxx) skrev 2009-01-09 22:33:20 följande:

Anonym skrev 2009-01-09 22:25:35 följande:
    när vi blev bestulna på bil med en hel del saker i bagaget så behövde vi inte kvitton men det var på 90-talet och de är kanske hårdare på sånt nu? Jag själv skulle INTE ha samvete att ljuga om något sånt som att den varit låst när den inte var det men det är ju olika såklart.
    Usch nej jag vet, det är ju hemskt. Men jag är desperat. Kommer INTE kunna köpa en ny... O är det bara en sådan sak som att säga att den stod i förrådet fast den stod utanför min dörr så tror jag att jag skulle göra det... känns så just nu iaf... Ska de vara fastlåsta i barnvagnsförrådet också? Fans jävla skit vilken mardröm!
  • Anonym (xxx)

Anonym skrev 2009-01-09 22:35:41 följande:

Anonym (xxx) skrev 2009-01-09 22:33:20 följande: Usch nej jag vet, det är ju hemskt. Men jag är desperat. Kommer INTE kunna köpa en ny... O är det bara en sådan sak som att säga att den stod i förrådet fast den stod utanför min dörr så tror jag att jag skulle göra det... känns så just nu iaf... Ska de vara fastlåsta i barnvagnsförrådet också? Fans jävla skit vilken mardröm!
    ingen aning om de måste vara fastlåsta. Vi bor i villa så vi har ju alltid haft våra vagnar i uterummet, garaget eller inne i huset. För cyklar gäller ju att de ska ha varit låsta i alla fall men inte fastlåsta i något, hur det är med barnvagnar vet jag inte. Men det är ju det bolag vi har då som vi fått det förklarat för oss ang cyklar då.
  • Anonym

Du behöver inte ha kvitto, och en barnvagn räknas inte som stöldbegärlig egendom. Sen om den ska vara låst eller har jag ingen aning om. Kan det kanske vara olika villkor om man har en vanlig försäkring och en med allrisk?

Svar på tråden Vet någon här hur hemförsäkringen gäller vid stöld av egendom?