Vet någon här hur hemförsäkringen gäller vid stöld av egendom?
Vagnen blev stulen och jag letar på mitt försäkringsbolags hemsida efter info om jag kan få ut en ny på hemförsäkringen. Den stod utanför min dörr till lägenheten. På allrisk-infot står det såhär:
Allrisk gäller hemma och på resor
Skador på eller förlust av din personliga egendom.
Resor i hela världen under de första 45 dagarna. Ingen tidsbegränsning inom Norden.
Undantagna skadehändelser
Skador som består i självförstörelse, till exempel självsprickor, vittring, färg- eller formförändring, slitage eller förbrukning.
Skador som orsakats av djur eller insekter.
Stöld av stöldbegärlig egendom, mynt- och sedelsamling, värdehandlingar, frimärken, manuskript eller ritningar ur garage, uthus, källar- eller vindsförråd i flerfamiljshus eller ur resgods som är incheckat eller polletterat.
Stöld av och skadegörelse på cykel.
Vet någon hur de menar med detta?
Måste man visa kvitto på allt för försäkringsbolaget? Jag har kvar kvittot på vagnen men inte på det som fanns i vagnen. Skötväska, åkpåse, det låg saker under vagnen och i skötväskan..
Detta har aldrig hänt mig förr så jag undrar om någon här har mer koll än jag? Dessutom är min hemförsäkring ganska nytecknad, några månader, och allriskförsäkringen tecknade jag till extra för bara några veckor sedan, kan de neka mig ersättning om jag haft försäkringen för kort tid?