• Sebluc

När ska man sluta med napp?

Min son är 2 år och älskar sina nappar. Han brukar inte få de under dagen utan bara när han ska sova men på senaste tiden vill han ha de jämt! En i munnen och en i handen.
    Jag som planerade att sluta med napp nu när han fyllt 2år men det känns som han är mer besatt av de än tidigare.

När slutade ni och hur gjorde ni?

• Svar på tråden När ska man sluta med napp?
  • Pysen

Jg slutade med nappen på min äldsta son när han var 3 år på julaftonen, han fick ge dom till jultomten...

• Jennyrockar

Ja efter typ 2 så är det ju inte ett behov dom fyller längre utan det blir mer å mer ett beroende.
    Min 1a son slutade självmant vid 2½ år, jag fattade inget alls!

Min 2a son är heeelt besatt av nappen å jag måste vara stenhård med att han bara får ha den i bilen å på natten annars skulle han ha den dygnet runt!!
    Jag tycker inte det är nån fara så länge han inte har den på dagtid å att talet inte blir påverkat. Tänker nog låta honom ha den iaf till 3 år, sen får man ta det lite i taget lixom!

• Kajee

Enligt min fd svärfar (som är tanregleringsexpert) så bör man sluta med napp senast vid 4 års ålder om man vill att eventuella bettfel ska kunna rätta till sig naturligt.

Mitt äldsta barn slutade vid 4 år.
    Det mellersta vid 3 år och minstingen vid ett halvår. De två yngsta hade inte samma behov som det äldsta barnet.

• mina barn o jag

Mina barn slutade med napp när de var mellan 2 och 3 år. De fick kasta napparna till fiskbebisarna från en båt och sedan fick de en present för att de hade varit så duktiga. Dottern som var precis 2 år när hon slutade skrek i 3 nätter sedan gick det bra. Döttrarna som var 2½ och 3 år och sonen som var 2½ frågade efter napparna men sa inget när vi påminde om att det var slängda.
    Lillkillen var 3 år när han tappade sin napp på en djurpark och vi spann vidare på det och sa att djuren fått nappen, sedan fick han välja en sak i souverniraffären. Han frågade efter sin napp i 5 månader innan han gav upp.
    Jag tror att de gick bättre med hans syskon för dem förberedde vi och pratade med innan de fick kasta sina nappar.

Lycka till

• Cia o krabaten

Väldigt vanligt att de ökar nppanvändandet precis runt 2år.
    Sluta när det känns rätt för er!

• 3 Barnsmamma 06 09 11

vi tänkte sluta till nästa jul,då kommer han vara 3.5år.

• ÄlskadeUnge

En av mina kompisar hade varit hos tandläkaren med hennes son och då hade dom sagt att slutar dom när dom är ca 3 år så gör det ingen skada på tänderna.

• skruttmamman

ja vi tycker att det är dags att sluta med nappen nu Men vår dotter som närmar sig 3 tycker en helt annan sak Hon älskar ju sina nappar och vill helst ha dem hela dagen.

Men hon får den bara när hon ska sova , fast vi har en napp som vi bundit fast i ett element som hon får använda när hon vill.. men det är sällan hon går dit det är ju inte så roligt att sitta där i hallen kan jag tro

• Barletta

skruttmamman skrev 2009-01-09 22:45:47 följande:

ja vi tycker att det är dags att sluta med nappen nu Men vår dotter som närmar sig 3 tycker en helt annan sak Hon älskar ju sina nappar och vill helst ha dem hela dagen.Men hon får den bara när hon ska sova , fast vi har en napp som vi bundit fast i ett element som hon får använda när hon vill.. men det är sällan hon går dit det är ju inte så roligt att sitta där i hallen kan jag tro
    Vilken kul lösning !
  • berta1

Vår 2 årig son slutade med napp på julafton. Han bet sönder nappen och upptäckte själv då att den inte var god att suga på då. Enda gången man märker att han saknar den lite är när han är trött. Så det har gått förvånansvärt bra. För han hade nappen mycket förut.

• skruttmamman
    Barletta skrev 2009-01-10 01:57:20 följande:
    skruttmamman skrev 2009-01-09 22:45:47 följande: Vilken kul lösning !
    ja det funkar rätt bra fast hon testar mig mer än sin far..

vi har oxå funderat på att smeta lite "stopp och väx" nagelack på napparna så att de ska smaka illa.. vi har börjat lite halvt och förbereda henne på att napparna kan smaka illa när hon blir stor tjej

vi får se om det funkar
  • sandra26

Jag kastade bort Viggos nappar på juldagen utan hans vetskap, han är 2,5år. Gjorde ingen stor grej av det.. När han skulle gå å sova på kvällen å ville ha tutten. Förklarade jag bara att han är så stor kille nu så vi har slutat med tutten. Han accepterade det. Men vad som funkar för en behöver ju inte fungera för en annan..

• TereseJörgen

Planerar att min två åring tre i april ska få ge sina nappar till sin nya kussin som kommer till världen i mars.

• juliasÄngel

Nappen ska bort rättså tidigt, Så barnet inte blir så fäst vi den,
    Desto längre man har den, desto mer vill man använda den.
    Desto äldre dom blir desto svårare. Hade bara det i ett år.
    Vad är det för mening med napp när man blir äldre, man suger ändå inte på tutte, och tänderna bli sämre.

• Tigerwoman

Det där med att vilja ha nappen i munnen mest hela tiden går upp och ner, det kommer sådana perioder och sedan försvinner dom ofta. Barn har ett visst sugbehov upp till 3 års ålder, efter det är det enbart vana med napp. Tanktekniskt säger man att nappen ska vara borta då de blir 4 år, annars påverkar den tänderna. Vår son slutade med napp då han var ganska precis 3, det gick nästan av sig självt och var inte särskilt svårt, jag tror att han var mogen att sluta då.

• Tigerwoman

Jag menade såklart tand-tekniskt, inte tank-tekniskt! Jag tycker inte ni behöver hetsa med att få bort den nu, han är ju bara 2 år. Invänta en period då han inte verkar lika beroende av den istället för att kriga med honom om den nu.

Svar på tråden När ska man sluta med napp?