• Mika77

    Röda utslag på magen och brösten..??

    Vad kan detta vara??
    Igår när jag skulle duscha såg jag röda prickar (utslag) på stora delar av magen, brösten och lite på ryggen. De kliar inte speciellt mycket. För några dagar sedan upptäckte jag en mycket större prick ungefär där höger äggstock sitter och den är fortfarande kvar och nu har jag alltså en massa mindre prickar överallt!! Är det någon som varit med om samma sak?
    Vi försöker bli gravida jag och min sambo, och i söndags hade jag mensvärk och igår med men ingen mens kom. Idag har jag nästan ingen mensvärk alls och fortfarande ingen mens. Har läst något om graviditetsklåda men det kan det väl inte vara...? Har lite oregelbunden mens så jag vet inte rikigt om det är dags för mens nu eller ej..
    Tacksam för svar! Kramizar

  • Svar på tråden Röda utslag på magen och brösten..??
  • Mika77

    *knuffar upp*
    Ingen som vet?
    En fråga till; ni som är eller har varit gravida, hade ni mensvärk innan ni fick reda på det och hur kändes det för er?

    Kramiz!!

  • celia04

    hejsan
    jag är nog tyvärr inte så mkt hjälp men har ungefär samma fråga.
    har också fått som röda prickar/fläckar runt bröst och mage.
    hoppas på svar.
    Sniffsan: Hoppas du har ett litet pyre i magen snart :)
    Kramar, Celia

  • swede

    hej! jag har haft några röda prickar på bröst och mage den senaste tiden. (inte massor) men jag har även fått dålig hy i ansiktet så jag tror det är min kropps sätt att reagera på att jag inte äter p-piller längre, trots att det är tre mån sen jag slutade med dem.
    det är nog hormonomställningen för mig.

    men har du mkt utslag kanske det är något annat. har du haft alla barnsjukdomar eller är du vaccinerad? om utslagen sitter på en sida kan det vara bältros men de svider och kliar nog.
    mina ser ut som pyttesmå finnar och går över på två dagar eller nåt.
    kram

  • nonno

    Lustigt. Jag har också fått röda fläckar på bröst och mage. Kliar inte utan är er som torrfläckar. Har inte tänkt på att det kan ha att göra med att jag slutat äta p-piller men varför inte. Allt annat verkar ju ha påverkats.

  • Regnbågsbarn

    Jag har röda prickar på låren... undrar oxå precis som ni...

  • Ace

    Hrm är det prickar el mer som fläckar (typ en 50-öring till enkronas storlek?)? Kan var pityriasis rosea, en variant av psoriasis. Jag har haft det och det är HELT OFARLIGT. Man har ofta en fläck som är lite större än dom andra, det anses vara den första fläcken. Fläckarna (men läser nu i läkarboken att det kan vara prickar också) sitter just på bålen o bröstet (jag hade ett par på låren också). man kan ha riktigt många, så man ser alldeles flammig ut, men jag hade kanske totalt 20 st. Kliar inte, smittar inte, ska/kan inte behandlas med något (typ salva), försvinner av sig självt efter 6-8 veckor. Man vet inte varför man får det... Jag trodde jag hade fått världens mest konstiga sjukdom, men läkaren gick ett varv runt mig o sa "det är ptyhoriasis rosea" jag blev såååååå förvånad att det fanns ett namn...
    Tycker att du ändå för säkerhets skull ska gå till doktorn, KAN ju vara ngt annat... men som sagt, jag tycker det låter som pityriasis rosea...

  • celia04

    Ace, tusen tack =) hur fick du behandling(salva)? vårdcentralen eller ? är ganska nyinflyttad i malmö så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen *ler* om det är till en husläkare eller vart det är?
    Tack för svar!
    Kram, Celia

  • Ace

    Gå till vårdcentralen, men som sagt, det finns ingen behandling mot det! Bara att vänta på att dom försvinner. Läkaren sa till mig att jag skulle komma tillbaka om dom inte var borta efter 6-8 v, men det var dom. Men det kliade ju inte, fast fjällade lite, så man "led" ju inte så särskilt av det.

  • lovebaby

    Konstigt.....jag har oxå några röda prickar över brösten (på mitten). Dessa hade jag inte i går i alla fall. Har smöjt in mig i alla fall så får jag se. Kliar inte eller nåt. Blir inte klok på mig själv längre....

  • Mika77

    Tack för alla inlägg

    Var hos distriktssköterskan idag och två sköterskor tittade på mig mycket konfunderat. Ingen av dem visste vad det var men till slut sa en av dem att det kanske kunde vara "ptyhoriasis rosea". jag tror på det med för symptomen liknar det väldigt mycket. en stor röd "prick", ca 1 cm, som kom för en vecka och nu en massa lite mindre prickar eller utslag på magen, ryggen och brösten. ingen klåda. de sa åt mig att höra av mig om en vecka, hade det inte gått bort då skulle de titta på det igen.

    Hur jag har fått det visste de inte, tydligen något virus eller nåt. Hmm, ja kroppen är konstig ibland
    Kram!!

Svar på tråden Röda utslag på magen och brösten..??