• Dickman

Är det verkligen bäst att vänta med smakportioner till 6 mån ålder?

Ja man rekomenderas ju det nu och jag undrar om det då är svårare att vänja dem vid mat. Många pratar ju om att barn i 4-5 mån åldern har en nyfikenhet som man ska ta vara på och prova mat just då. Min dotter är fyra och en halv mån och jag har inte börjat, men hon börjar titta intresserat på när jag äter. Mitt första barn väntade jag med att ge smakportioner till 6 mån ålder, men hon var 6 veckor för tidigt född. Så nu är jag rätt kluven.. Jag ammar helt. Vad säger ni?

• Svar på tråden Är det verkligen bäst att vänta med smakportioner till 6 mån ålder?
  • Mickis74

Ja, det är senaste rekommendationerna........men sen gör man ju som man själv känner.

• Rödöga

Med mitt första barn väntade jag till 4 månader och min dotter till hon var 4,5 mån lite drygt. Allt beroende på hur intresserade de verkar. Det är bara en rekomendation och man får göra hur man vill. Låt barnet själv avgöra.

• Dickman

Jag har inte brottom, men jag vill ju inte försvåra tillvänjningen.. Varför har man ändrat rekomendationerna exakt, någon som vet?

• gullan bf 05 01

Om hon visar intresse, låt henne smaka!
    Du behöver ju inte gå så fort framåt om du känner dig osäker, men jag tror att man ska passa på när barnet självt verkar intresserad och mogen.

• sundborn

Undrar oxå varför rekommendationerna ändrats...

• Carisma95

Som sagt; känn efter och prova om det funkar för er.
    Vi började ge smakisar när Erik var 4 mån och 1 vecka och det har funkat jättebra från början. Man märker ju snabbt om de inte är redo!

Varför har de ändrat rekommendationerna, någon som vet? Eftersom man har haft 4 mån innan och ingen tycks ha tagit skada... Och som Dickman säger; jag har också hört att de har en nyfikenhet och är "mer mottaglig" för olika smaker vid 4-5 mån...

• Sunniva A

Jag har börjat strax efter 4 månader med båda mina barn (3 år resp 9 mån) för de har varit intresserade av mat när vi andra äter. Smakportioner ersätter ju inte amning så varför inte prova när hon verkar intresserad?? Att man sedan säger att det är OK med enbart amning i 6 månader är ju en tröst för dem vars barn vägrar att prova mat... Det finns ju barn som inte vill ha annat än bröstmjölk väldigt länge... Men vi som har barn som är intresserade tycker JAG ska uppmuntra det intresset.

• Sunniva A

Jag tror att rekomendationen har med WHOs amningsrekomendation att göra. De tycker att man ska amma i 2 år (viktigt i u-länder som inte har rent vatten). Att då helamma i 6 månader och sedan komlettera med mat kan ju vara bra ur hälsosynpunkt. Men vi har ju få mammor i Sverige som ammar i 2 år...

• Dickman

Tror du verkligen det Sunniva A? Jag tror att de är fler än vad vi tror. Det är så jäkla tabu att amma större barn bara..

• Carisma95

Det är säkert fler än man tror. Men inte "tillräckligt" många...

Svar på tråden Är det verkligen bäst att vänta med smakportioner till 6 mån ålder?