• LittleMsSunshine

Ta bort födelsemärken?

Jag har en del födelsemärken som jag vill ta bort, har tagit bort några tidigare och ett av dom har växt tillbaka så det vill jag ha bort igen. Är det någon som vet hur mycket det kostar? Jag vet att jag har gjort det på vårdcentralen en gång och en annan gång hos plastikkirurg men eftersom att jag var under 18 då har jag ingen koll på om det är vanliga pacientavgiften som gäller eller blir det vindyrt, någon som vet?
    Jag skulle vilj ha bort dom så fort som möjligt, tycker det kan vara ganska vidrigt med födelsemärken....

• Svar på tråden Ta bort födelsemärken?
  • Kajee

Går du till vårdcentralen så är det inte mer än vanlig avgift.

• hewi81

Jag tog bort 2 st i somras och jag betalade den vanliga vårdavgiften, 160 kr på min vårdcentral, men det kan variera lite. Vet dock att min sambo fick remiss till ett sjukhus för samma sak och fick då betala 2 patientavgifter, en på vårdcentralen och en på sjukhuset.

• MyFine

Det där har jag funderat lite på.. har ett som jag skulle vilja bli av med. Hur gör man? Ringer man bara till VC och däger "hej, jag skulle vilja ta bort ett födelsemärke"?

• 3 barns mamma84

Födelsemärken är oftast stora och har olika förger och finns bara en av.
    Sen finns det massa små bruna prickar som inte är födelsemärken alls.

• hewi81

Ja eller man ringer och bokar en tid hos läkare för att kolla upp födelsemärken, och så beslutar läkaren om de skas tas bort och tas prover på dem. Jag vet dock att de kan kinka lite med att ta bort i ansiktet om de inte måstes ta bort då man kan få fula ärr.

• LittleMsSunshine

Tack för svaren, då ringer jag till vårdcentralen på måndag och bokar tid.. Jag har ettstämpelkort som jag använder när jag går hos min psykolog, kan man kanske använda det och komma undan med 70:- kanske?

Jag tog bort ett i ansiktet och de var inte alls kinkiga, däremot skickade de en remiss till en plastikkirurg för att ta bort det..

• MyFine

Mitt sitter just innan örat (typ i "polisongen") och är ett såntdär som står ut, leverfläck heter det väl? och det är INTE snyggt för 5 öre. Syns jämt när håret är uppsatt/bakom öronen. Så jag har hellre ett ärr där än den.

• hewi81

Det beror tydligen på hur födelsemärket ser ut och om man har besvär med det, typ kliar sönder det osv, då tar man bort det, men det berättar ju läkaren om, men det var så jag fick det förklarat i alla fall.

• Feffie

Jag tog bort mina på VC. Jag sa att de var i vägen helt enkelt!! Han såg att de var fina fläckar men tog dem ändå.

• Proletariatet

Jag undrar också, hade två på ryggen som de på vc gärna tog bort, men sen har jag ett ganska stort i pannan, så jag fick remiss till hud, men de tog bara bort förändringar. Funderar på att uppsöka en privat plastikklinik för att få det borttaget, men är lite orolig för vad det kan tänkas kosta. Vill inte ha lugg hela livet.

• Mandragora

Jag tog bort ett födelsemärke för ett par år sedan. Det är enda gången som jag har gjort det. Jag hade tid på vårdcentralen för att kolla att de såg bra ut. Jag är himla ljus och kollar hellre upp dem då och då istället för att få ett chockbesked om hudcancer.

Jag vill ta bort ett par stycken till, bara för att jag tycker att det är himla fult, men läkaren menade att det var ingenting som de gärna gjorde. Ärren skiter jag i. Har ändå massa ärr på kroppen efter ett busigt leverne som barn och tonåring. Och dessutom är jag som sagt mycket ljus så ärren lägger man inte märke till direkt.

Jag får väl höra av mig till en annan läkare.

• LittleMsSunshine
    MyFine skrev 2009-01-10 00:20:23 följande:
    Mitt sitter just innan örat (typ i "polisongen") och är ett såntdär som står ut, leverfläck heter det väl? och det är INTE snyggt för 5 öre. Syns jämt när håret är uppsatt/bakom öronen. Så jag har hellre ett ärr där än den.
    Förstår att du hellre har ett är.. Jag har en liten på näsan och en ganska stor i ögonbrynet, den stora är tack o lov hudfärgad men den är fortfarande inte gullig! Det är värt ett ärr som det är ju så smidigt att ta bort också, går fort att göra och läker fort:)
  • LittleMsSunshine

vad synd att det som vanligt mest handlar om tur inom sjukvården, har du tur får du en läkare som tar bort dom och annrs inte.. Det är inte direkt så att man kommer dit och ber om hjärnkirugi...

• suzzit
    MyFine skrev 2009-01-10 00:20:23 följande:
    Ett sådant har jag också! Stor utbuktande och så tror jag att den växt lite också. Känns lite svampig när man trycker på den.
  • LittleMsSunshine
    suzzit skrev 2009-01-10 12:59:18 följande:
    Ett sådant har jag också! Stor utbuktande och så tror jag att den växt lite också. Känns lite svampig när man trycker på den.Har det växt är det nog läge för dig att springa till vårdcentralen och kolla upp det!
    Jag har också några som känns som små svampar, de ska bort:)
Svar på tråden Ta bort födelsemärken?