Blind kanin? Hjälp önskas
Hej hej kaninvänner!
Jag har ett problem som jag gärna vill ha lite rådgivning om.
Det är så att vi har tagit över en kaninhane som skall vara ca 2 år, han kom till oss då vi ville ha sällskap till vår hona, och de som hade honom tyckte mest bara han var i vägen.
Iaf så var det en kompis till min kompis som ägde kaninen och vi tittade aldrig på den innan utan min väninna hämtade honom och lämnade honom hos oss.
Direkt när vi fick honom såg jag att han var grå i ena ögat, Okej, starr, tänkte jag, men andra ögat ser bra ut så jag funderade inte så mycket mer på det.
Men, nu har jag märkt att han verkar inte se något alls utan är nog helblind.
Han får panikattacker av beröring och plötsliga ljud, och då springer han som en tok i hela buren, in i väggar etc, håller på länge sedan lägger han sig alltid alldeles stilla på sidan och ser helt död ut.
När han lagt sig såhär kan man ta upp honom och han ligger kvar, alldeles lelös.
Nu min undran, vad skulle ni gjort med en sådan kanin? Hurdant liv har han egentligen? Jag har läst att en blind kanin kan leva ett nästan normalt liv, men med tanke på hans panikattacker så undrar jag om det kanske är dags att låta honom somna in?
Snälla, hjälp..