• LAV0LINA

Vaccinera innekatt,varje eller vartannat år??

Har en innekatt som senast blev vaccinerad i februari-08 (han var då 7mån och fick sin "andra" spruta som dom ska få en månad efter första vaccination).
    Har hört lite olika nu och från vissa håll hör man att innekatter bara behöver vaccineras vartannat år, andra säger att både inne- och utekatter ska vaccineras varje år.
    Hur gör ni som har innekatt?

• Svar på tråden Vaccinera innekatt,varje eller vartannat år??
  • Petris o Limpan

Vi vaccinerade varje år. Någon som kommer på besök med smittad katt kan föra smittan vidare.

• LAV0LINA
    Svar på #1
    Menar du människor då eller katter?
  • och

Man ska vaccinera mot kattsnuva varje år och kattpest vartannat. Det finns olika vaccin, en del är kombinerade och då ger man varje år.

När det gäller smittspridning kan kattpest smitta även en innekatt, medan kattsnuva kräver kontakt med andra smittade katter. Alltså borde det kunna räcka med en vaccination vartannat år mot kattpest om man har innekatt.

• Petris o Limpan

LAV0LINA skrev 2009-01-10 00:39:59 följande:

Svar på #1Menar du människor då eller katter?
    En människa som har en sjuk katt hemma eller träffat hos ngn annan.
  • Rottis77

Du ska vaccinera din katt 1 år efter den andra sprutan. Dessa 3 sprutorna är viktiga för att dom ska få ett bra grundskydd, därefter beror det på vilket vaccin katten får. Där jag jobbar ger vi ett vaccin där det räcker att en innekatt får det vart tredje år. Däremot en utekatt kan man ge ett vaccin med enbart kattsnuve delen efter 1,5 år, speciellt om man vet att det springer mycket katter med kattsnuva i området.

• SarahA

mina katter är 2 år o har aldrig blivit vaccinerade, kanske dax ? :P vad kostar d?

• skorpionen80

SarahA skrev 2009-01-10 10:09:48 följande:

mina katter är 2 år o har aldrig blivit vaccinerade, kanske dax ? :P vad kostar d?
    Det är olika från ställe till ställe, ring runt och hör. Men ca 200-500 kan man få betala.

Tänk på att försäkringen inte gäller om katten inte är vaccinerad! Ni som vaccinerar vartannat - var tredje år; kolla med ert försäkringsbolag att det är OK.
  • LAV0LINA

Ok,får ringa kliniken och höra mig för vilket vaccin dom använder. Antagligen är det ett kombinerat för då han blivit vaccinerad har han ara fått en spruta.

• Felidae

Om man inte ställer ut katten eller låter den träffa andra katter i andra sammanhang, så blir man kallad varannat år till djursjukhuset för vaccination. Så funkar det i alla fall där jag bor.

• SarahA
    Svar på #7
    skorpionen80 skrev 2009-01-10 11:05:23 följande:
    SarahA skrev 2009-01-10 10:09:48 följande:
    Det är olika från ställe till ställe, ring runt och hör. Men ca 200-500 kan man få betala. Tänk på att försäkringen inte gäller om katten inte är vaccinerad! Ni som vaccinerar vartannat - var tredje år; kolla med ert försäkringsbolag att det är OK.
    jag har inte försäkring så d gör desamma ;)
  • frökenE

På djursjukhuset sa de till mig varannat år för innekatter....Det bästa är nog att ringa och kolla

• Majsan70

Det beror ju på vilket vaccin de använder. Samt på om man skall ställa katterna elelr inte. Vi har valt att vaccinera varje år.

• LAV0LINA

Vi säller inte ut vår katt, han är bara en vanlig bondkatt som är vår sällskapskatt så att säga. Han träffar inga andra katter, inga katter hälsar på oss och han följer heller aldrig med nånstans.
    Däremot har sambons syster en katt som också är ute. Även mina föräldrar har tre utekatter. Även om vår katt aldrig kommer i kontakt med dom så kanske vi kan föra över nån smitta då vi varit och hälsatpå eller vice versa?
    Ska ringa kliniken och höra mig för, beroende på vilket vaccin dom använder. Men det kanske är klokast att vaccinera honom varje år.
    Men ska som sagt ringa och fråga (dom har inte öppet under helger så jag kan inte ringa förräns på måndag).

• Majsan70

LAV0LINA skrev 2009-01-10 17:07:43 följande:

Vi säller inte ut vår katt, han är bara en vanlig bondkatt som är vår sällskapskatt så att säga. Han träffar inga andra katter, inga katter hälsar på oss och han följer heller aldrig med nånstans. Däremot har sambons syster en katt som också är ute. Även mina föräldrar har tre utekatter. Även om vår katt aldrig kommer i kontakt med dom så kanske vi kan föra över nån smitta då vi varit och hälsatpå eller vice versa? Ska ringa kliniken och höra mig för, beroende på vilket vaccin dom använder. Men det kanske är klokast att vaccinera honom varje år.Men ska som sagt ringa och fråga (dom har inte öppet under helger så jag kan inte ringa förräns på måndag).
    Ni för in smitta med era skor!
  • Havanna82

Hur ofta du bör vaccinera beror på vilket vaccin du använder. Vissa räcker i 1 år och andra längre. Om ett vaccin räcker i 2 år finns ju ingen anledning att vaccinera varje år!.
    Själv vaccinerar jag utställning och avelskatter varje år, men kastraterna vartannat år.

Svar på tråden Vaccinera innekatt,varje eller vartannat år??