• DenDär

Sprucken trumhinna?

Har försökt googla lite men hittar inget vettigt om spräckt trumhinna.

Har en fråga om HUR det känns med en spräckt trumhinna. Någon som vet? Gör det ont? Mycket ont?

Jag har lite ont i örat, det kommer som blixtrar en bit in i örat och som sedan vandrar upp i huvudet. Inte I huvudet utan med PÅ huvudet (ungefär som man fått ett slag eller någon dragit mig i håret).

Eller hur känns öroninflammation?

Det gör bara ont i vänstra örat och huvudet.

Någon som har en diagnos?

• Svar på tråden Sprucken trumhinna?
  • Pysen

Varför åker du inte in till sjukhuset? Låter som du behöver medicin....

• Lotta71

Öroninflammation gör jätteont. O sprucken trumhinna är ännu mycket värre   Så det hade du nog vetat om du hade, för då hade du nog suttit på akuten nu

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • Lotta71

Ta dubbel dos alvedon lr liknande, o näsdroppar, även om du inte är snuvig.

Daniel-02 Isac-00 Emanuel-98
  • DenDär

Ok, så ont har jag inte. Det kommer som en blixt då och då bara. Ska testa alvedon. kan vara värt att testa. Har inga näsdroppar och inget öppet apotek i närheten.

Pysen: Anledningen till att jag inte uppsöker vård? har man 8 mil till närmsta nu på en helg så drar man sig lite för det. Om det inte är nåt akut vill säga men det anser jag inte att detta är eftersom det är smärta jag står ut med.

tack för svaren! Då kan jag utesluta 2 saker i alla fall

• fröken argbigga

Var öronbarn som liten och får även öroninhflamationer som vuxen. Brukar oftast inte gå till läkaren, kanske för att jag vet att trumhinnan spricker ganska snabbt på mig? Annars kan det ju vara bra att få antibiotika så att trumhinnan inte spricker, hörseln blir sämre ju fler ärr man får på den.

Öroninflamation gör riktigt ont. Ilande, ihållande värk, som magvärk fast i örat, även utsidan av  örat brukar bli ömt, man kan inte ligga ner på den sidan. Har aldrig fått ont "på huvudet" utan all smärta är koncentrerad till örat, ibland kan det göra ont lite ned mot halsen också.

Men sen när trumhinnan spricker går värken över direkt och det rinner vätska ur örat. Då brukar man oftast höra väldigt skumt på det örat också. Jag känner ibland en liten stegrande smärta innan den spräcks, ibland hörs bara ett knäpp ljud.

Man kan ha hörselgångsinflammation också, känns som öroninflamation light, eller början till öroninflamation. Det går inte över av sig självt utan man måste få örondroppar, tror jag? Jag höll iallafall ut i två veckor innan jag gick till läkaren.

• DenDär
    Svar på #5
    Hm ja jag låter det vara över helgen sen får jag se om det gått över eller ej.
    Kan ju vara början på nåt eller bara nåt tillfälligt.
    Det är ju mycket känsligt det örat just nu. När sonen skriker så gör det ont i örat tex.

Tack för ditt braiga svar
    fröken argbigga skrev 2009-01-10 09:40:35 följande:
    Var öronbarn som liten och får även öroninhflamationer som vuxen. Brukar oftast inte gå till läkaren, kanske för att jag vet att trumhinnan spricker ganska snabbt på mig? Annars kan det ju vara bra att få antibiotika så att trumhinnan inte spricker, hörseln blir sämre ju fler ärr man får på den. Öroninflamation gör riktigt ont. Ilande, ihållande värk, som magvärk fast i örat, även utsidan av  örat brukar bli ömt, man kan inte ligga ner på den sidan. Har aldrig fått ont "på huvudet" utan all smärta är koncentrerad till örat, ibland kan det göra ont lite ned mot halsen också. Men sen när trumhinnan spricker går värken över direkt och det rinner vätska ur örat. Då brukar man oftast höra väldigt skumt på det örat också. Jag känner ibland en liten stegrande smärta innan den spräcks, ibland hörs bara ett knäpp ljud. Man kan ha hörselgångsinflammation också, känns som öroninflamation light, eller början till öroninflamation. Det går inte över av sig självt utan man måste få örondroppar, tror jag? Jag höll iallafall ut i två veckor innan jag gick till läkaren.
  • Blyger
    DenDär skrev 2009-01-10 09:52:21 följande:
    Du ska def. ringa sjukvårdsupplysningen och rådfråga dom!
  • DenDär
    Svar på #7
    tack. Jo jag får nog göra det.
    Blyger skrev 2009-01-10 09:54:48 följande:
    DenDär skrev 2009-01-10 09:52:21 följande: Du ska def. ringa sjukvårdsupplysningen och rådfråga dom!
  • enny signatur
    Lotta71 skrev 2009-01-10 08:57:23 följande:
    Öroninflammation gör jätteont. O sprucken trumhinna är ännu mycket värre   Så det hade du nog vetat om du hade, för då hade du nog suttit på akuten nu
    Sprucken trumhinna gör ont? Man brukar säga att det slutar göra ont när den spricker ju, inte tvärtom.
  • 7 små apor

Öi känns ungefär som att du konstant borrar dig själv i hövve med en slagborr.
    Värken går över direkt efter att trumhinnan spruckit. Har man öi på riktigt är det en välsignelse när det händer.

På din beskrivning låter det som att du är förkyld. Gör valsalvamanövern 20ggr/dagen och använd nässpray.

• Xantippa2004

Har haft det två gånger, dock som barn. Det gjorde ont, jag tappade helt känslan för balans, mådde illa och spydde som  en gris.

• enny signatur

Ingen borrar mig i örat, men jag drömmer våta drömmar om spruckna trumhinnor även om jag vill minnas att det inte var så trevligt efteråt sist även om smärtan gick över direkt (men det var irriterande sen).

Vet ni hur vanligt det är att få som vuxen? 

• Hampus02

Haha väcker liv i en gammal tråd nu :P Men sprucken trumhinna gör jävligt ont! Blev misshandlad i November 2012 så blev min sprucken (ca 5-7 slag på vänstra sida vid örat) och kunde inte sova som jag skulle, Vaknade så fort jag vände mig på vänstra sidan, Fyfan det gör svin ont. Men det tog ca 2 månader för att bli normalt igen (vet jag är sjuk men åkte aldrig in på akuten för att jag hatar sjukhus)

Svar på tråden Sprucken trumhinna?