• SunShe

Ta med bilbarnstol till Thailand?

Någon som tagit med bilbarnstol till sin bebis till Thailand, funkar detta på flyget? Kostar det att checka in? Går den inte sönder?? Finns det bilbälten i taxibilarna i Thailand normalt så att det finns någon vits med bilstolen?

• Svar på tråden Ta med bilbarnstol till Thailand?
  • Maria40

Jag har inte så små barn, men har sett ofta när jag reser att folk checkar in framförallt barnvagnar men även bilbarnstolar och annat vid en separat disk (skrymmande eller nåt).

Taxi-bilarna HAR bilbälten. Dock är bilarna ganska sunkiga och nersuttna, inte alls lika nya och fina som här.
    Kommer ni att åka mycket taxi?

Flygbolaget borde kunna tala om vad det kostar att checka in stolen.

• resemamman

Det brukar inte kosta extra att checka in bilstol. Men dels brukar hanteringen på flyget vara ganska brutal så risken är att den skadas. Och dels är det sällan den finns bilbälten så det blir svårt att använda den. Men det beror såklart på hur och var ni ska resa. I de större turistorterna och i Bkk så finns bättre bilar och har man tur finns bälten. Bättre hotell har ofta någon form av limousine-service (låter finare än vad det är, i praktiken är det hotellets egna bilar med chaufför som man hyr). Dessa brukar oftast vara väldigt bra och ha bälten. Hittar ni en taxi med bälte, ta telefonnumret och ring honom när ni ska någonstans.

Vi reste runt mkt, åkte mycket båt mellan öar, buss, tåg etc. Så bilstolar gick bort... Tyvärr, för olycks- och dödsfallsstatistiken för trafiken i Thailand är INGEN kul läsning.

• SunShe

Vi ska till Phuket, Kata och tänker oss att vi kommer vilja göra lite utflykter och jag känner inte att jag kan åka bil utan bilstol, skulle aldrig göra det i Sverige och att göra det i Thailand känns än mer främmande så vi satsar nog på att ta med vår stol och hoppas på det bästa.

• resemamman

Ta med då! Åker ni charter så har ni ju transport hela vägen, och då är en bilstol inte särskilt jobbig att ta med. Hur gammalt är barnet? Babyskydd är ju mycket enklare, både att montera och bära än en bilstol.

• lilla hej

Vi åkte flyg till Israel o hade babyskyddet med. Vi checkade inte in det utan vårt (är inte ett nytt utan har ett par år på nacken) babyskydd kunde vi få in där man har handbagaget. Vi fällde handtaget till höjd med ryggen på skyddet o vände på det så skyddet låg upp å ner i utrymmet....  Men de nyare funkar det säkert alldeles utmärkt till också

• SunShe

Menade babyskyddet.. :) Tack för tipsen!

• lilla hej

Hade aldrig vågat att checka in det eftersom man inte vet hur de hanterar dem

• mandelblomma

skulle i så fall köpa en lite mindre "fin", kanske på blocket eller så.
    Lite är det ju så att om man väljer att resa med små barn, så blir det ett visst mått av att stryka på den säkerhet man ändå har hemma.

• am76

hmm inte alltid det finns bälten i taxi-bilarna ens.

• MKAsson

När jag har flugit till USA har jag sett familjer som har haft sina barn i bilbarnstol (vanlig, inte babyskydd) på planet. Alltså fastspänd på barnets flygplansstol med barnet sittandes i. Verkade fungera bra. Kanske kan vara bättre än att checka in stolen?

• resemamman

MKAsson - det finns bilstolar som är speciellt godkända för att användas i flygplansstolar. För att detta ska funka måste barnet ha ett eget säte, och det är få som prioriterar detta för barn under 2 år, som ju flyger väldigt mycket billigare i knät på en vuxen.

• MKAsson

Personligen tycker jag det verkar guld värt (eller åtminstone några tusenlappar i alla fall...) att ha barnet i en egen stol, även om det bara är en 1-åring... (Om man skall flyga så långt som till Thailand alltså)

• resemamman

MKAsson - ja, ur ett säkerhetsperspektiv är det bättre. Men bekvämlighet vet jag inte om jag hade betalat så mkt för... jag har flugit massor av långflygningar med ett och två barn, både själv och med mannen. Tycker inte barn i knät är särskilt jobbigt. Värre med alla som låter sina 2-3 åringar springa runt i gångarna (både en säkerhetsrisk och störande för medpassagerare)!

Svar på tråden Ta med bilbarnstol till Thailand?