• barbamama 83

Stearin på linneduk...hur få bort fläcken??

Råd?? Någon??

• Svar på tråden Stearin på linneduk...hur få bort fläcken??
  • ExAnimo

Lägg i frysen i några timmar.

Sedan bryter du loss det mesta av stearinet.

Sedan kan du ta Kaffe filter och lägga i lager över och under duken och stryka på.

Kaffe filtret suger upp det smälta stearinet.

Kan behövas upprepas ngr gånger.

Lycka till.

Min sidfot känns som ett hån just nu. GOD JUL & GOTT NYTT ÅR
  • annlu748

när du pillat bort stearinet så lägger du typ smörplåtspapper på fläcken och stryker. det ska suga upp fettet i stearinet

• barbamama 83

jo, det är gjort... men det är som en fett-fläck där stearinet var... är månne duken förstörd nu el går det att få bort?? duken är ljusbeige, så det syns så bra... :(

• barbamama 83

ok, ska prova! TACK alla! :)

• mimmi 1

fortsätt att stryka så länge som det syns märken efter stearinet. ta dubbelvikt hushållspapper på slutet, det suger bra.
    lägg bara på fläcken och tryck med strykjärnet, flytta papperet hela tiden, så länge som det blir stearin på det...är du bara ihärdig, så tror jag att fläcken försvinner till slut

• Atamon

Stearin: Lossa stearinet, stryk bort de kvarvarande resterna mellan två bitar hushållspapper. Var försiktig med syntetiska tyger eller använd läskpapper istället för hushållspapper (kaffefilter fungerar säkert också)
    eller lägg tyget i frysen och bryt sedan bort det frysta stearinet. Efterbehandla fläcken som är kvar såsom man behandlar fettfläckar.

Ta bort fettfläckar:
    Badda med aceton, ren bensin eller med en blandning av tvål och alkohol (t-sprit) om tyget tål en sådan behandling. Låt verka några timmar och tvätta sedan. Ett vanligt fel man gör när man försöker ta bort fettfläckar är att man använder för mycket vätska som gör att den förtunnade fläcken sugs upp och sprids ut och bildar en ring. Alternativ: Strö potatismjöl på fläcken. Låt ligga över natten. Borsta bort eller tvätta i varmt tvålvatten.

• mimmi 1

det går alldeles utmärkt med hushållspapper...
    läskpapper, kaffefilter, det är ju effekten av att papperet suger upp det smälta stearinet som eftersträvas. så, dubbelvikt hushållspapper funkar fint.

och man slipper biten med aceton,bensin mm. för helt säkert får man upp all stearin om man är ihärdig med strykjärnet

• Atamon

mimmi 1 skrev 2009-01-10 20:00:02 följande:

det går alldeles utmärkt med hushållspapper... läskpapper, kaffefilter, det är ju effekten av att papperet suger upp det smälta stearinet som eftersträvas. så, dubbelvikt hushållspapper funkar fint. och man slipper biten med aceton,bensin mm. för helt säkert får man upp all stearin om man är ihärdig med strykjärnet
    Ja, det är helt sant, jag brukar inte behöva efterbehandla som fettfläck (eller så är jag för lat helt enkelt och bara ställer något över fläcken.. ) Men eftersom TS hade problem med fettfläcken så tänkte jag att det var bra att tipsa om det också.
    Eller om någon annan behövde rådet
  • mimmi 1

ja, visst... men hon har inte problem med fettfläck.. utan stearinfläck.. men ditt råd är bra , om man har fettfläckar...

stearin kan ju se ut som fett, men som jag skrev innan, bara man inte ger upp för fort, så suger papperet upp stearinet helt å hållet..

• barbamama 83

Tack för fina tips! Fläcken är sgs borta nu! :) Jee!!

Svar på tråden Stearin på linneduk...hur få bort fläcken??