• Anonym

hög ränta bolån, hur göra?

Hej, precis innan den finansiellakrisen i höstas skulle vår bundna ränta gå över till rörlig. Jag ringde då min bankman som rådde oss att binda ytterligare 2 år. Vi sitter nu med en bolåneränta som ligger på 6.19(bunden 2 år). Går det att få ner räntan eller måste vi betala så mkt?? Våra bekanta skrattar åt oss och säger att vi blivit såå blåsta! Känner oss dumma och då vår ekonomi inte är såå bra (en arbetslös på fp) så skulle de där procenten verkligen göra mycket för oss.

Om vi skulle vilja byta bank...då måste vi väl betala straffavgifter för att vi bryter kontraktet med vår bank...skulle det kosta oss mycket? Lånet är på ca 700 000

• Svar på tråden hög ränta bolån, hur göra?
  • Anonym

Har ni bundit i två år så även om ni byter bank så måste ni betala räntan ni bundit upp för att kunna lösa lånen....

• Maria40

Ring er bankman och förklara läget.
    Ni kanske kan få rabatt på en del av avgfiten för omläggning för tidigt (det du kallar straffavgift) om ni binder om lånet hos dem. Ni kanske också kan "baka in" omläggningsavgiften i det nya lånet.

• Anonym

Detta är nog det bästa.
    Vi var smarta nog att inte låsa räntan då vi känner en bankman som sade åt oss att på lång sikt tjänar man att inte låsa ränta om inte räntan är superlåg just då

Maria40 skrev 2009-01-10 10:48:33 följande:
    Ring er bankman och förklara läget.Ni kanske kan få rabatt på en del av avgfiten för omläggning för tidigt (det du kallar straffavgift) om ni binder om lånet hos dem. Ni kanske också kan "baka in" omläggningsavgiften i det nya lånet.
  • Jesspa80

Det ni kommer få betala är en ränteskillnadsersättning, detta beror på att er bank har bundit upp pengar i sin tur som de så klart vill ha ersättning för. Vad avgiften blir är svårt att sia på då det är mycket som spelar in. Som redan sagts finns det bara ett sätt att få reda på, ringa banken och fråga.

• Anonym

tack för svar :) Har nu mailat vår bankman och förklarat läget och bett om ett möte...håller tummarna för att de kan vara tillmötesgående

• Anonym (hmm)

Jesspa80 skrev 2009-01-10 10:53:58 följande:

Vad avgiften blir är svårt att sia på då det är mycket som spelar in.
    Det är inte så svårt att sia om hur mycket avgiften blir. Den kallas ränteskillnadsersättning (RSE)och överslagsberäknas enligt

RSE = K x T x R
    K = låneskuld vid lösentillfället
    T = återstående bindningstid (år)
    R = ränteskillnaden (%)
    (www.konsumentbankbyran.se)

Det finns något spännande som kallas google. Över 20000 träffar när jag sökte på säga upp bunden ränta
  • Anonym (stjärnan=))

här är ännu en stjärna som band =) pratade med min bank om det. det gjorde 15000 på ränta på mina 17 månader som jag har kvar på min bindnimg. om jag skulle lösa det skulle jag få betala 19000 så jag valode att ha kvar den höga räntan=) nästa gg ska jag kolla lite bättre=) man lär sig av sina misstag=) har ett lån på 450.000

• Susanne905

Det är ganska många därute som bundit lån till högre nivåer än vad det är idag, man tar alltid en risk när man binder räntorna,men man har säkerheten att veta hur mycket man skall betala varje månad. Trist men så är det. Tror knappast att man kan förhandla om när man själv valt att låsa, men visst kan ni försöka.

Men samtidigt så var det ert val att binda räntorna så... gilla läget.

• Anonym (knepigt)

Anonym (hmm) skrev 2009-01-10 11:51:50 följande:

Det är inte så svårt att sia om hur mycket avgiften blir.
    Jo det är faktiskt ganska svårt Jag räknade ut vad det skulle kosta för oss att lösa ett lån, med den formel du klistrat in i ditt inlägg men hepp - banken kom fram till ett helt annat belopp (70% högre). Det finns parametrar att ta hänsyn till som inte formeln täcker.
  • Anonym

Susanne905 skrev 2009-01-10 13:52:12 följande:

Det är ganska många därute som bundit lån till högre nivåer än vad det är idag, man tar alltid en risk när man binder räntorna,men man har säkerheten att veta hur mycket man skall betala varje månad. Trist men så är det. Tror knappast att man kan förhandla om när man själv valt att låsa, men visst kan ni försöka. Men samtidigt så var det ert val att binda räntorna så... gilla läget.
    gilla läget och vårt val...jag har väl knappast beskyllt någon för att lura oss. Men vi känner oss dumma/blåsta som inte hade bättre koll...klart vi fattar att det får vara som det är om banken säger så. Ville bara slänga ut en tråd här och kolla om någon annan i samma sits hittat någon annan lösning. Nu verkar det inte så..ok!
  • Anonym

Hur göra? Gilla läget ni får skylla er själva.

• Anonym

Anonym skrev 2009-01-10 16:29:20 följande:

Hur göra? Gilla läget ni får skylla er själva.
    nej du...hade fått svar på mitt mail från vår bankman och hon skrev att vi naturligtvis ska kolla och se om inte det går att göra bättre på något vis. Så vi ska dit nu till tisdagen.

Allt går att ordna...bättre fråga än att förbli dum! Tack för alla svar...konstruktiva
  • jordgubbe0812

Jo, t.e.x måste väl planerad amortering in på något vis.
    Jag menar hela lånet kvarstår ju inte hela bildningstiden eftersom man amorterar.
    Dessutom måste man ju veta vilka räntor banken räknar med.

Klart man kan räkna ut det själv om man har tillgång till alla siffror och formler. Eller så kan man ju fråga banken.

Anonym (knepigt) skrev 2009-01-10 15:14:53 följande:

Jo det är faktiskt ganska svårt Jag räknade ut vad det skulle kosta för oss att lösa ett lån, med den formel du klistrat in i ditt inlägg men hepp - banken kom fram till ett helt annat belopp (70% högre). Det finns parametrar att ta hänsyn till som inte formeln täcker.
  • Butterscotch
    jordgubbe0812 skrev 2009-01-10 17:58:26 följande:
    I vårt fall borde det varit ganska lätt att hamna någorlunda rätt, vi amorterar inte på det lånet (och rörliga räntor finns att se på bankens web). Det är helt klart bättre att fråga banken, så att verkligen alla parametrar ingår i beräkningen, och inte bara använda den förenklade formeln och tro/hoppas att det ska stämma, och det var det jag ville säga med mitt tidigare inlägg.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-01-10 17:46:32 följande:

nej du...hade fått svar på mitt mail från vår bankman och hon skrev att vi naturligtvis ska kolla och se om inte det går att göra bättre på något vis. Så vi ska dit nu till tisdagen. Allt går att ordna...bättre fråga än att förbli dum! Tack för alla svar...konstruktiva
    vad bra då behöver ju ingen binda lånen till en hög ränta om det är så lätt att ändra räntan.Så alla ni som har hög ränta ring bara till banken och säg att ni vill sänka räntan så får ni det!
  • Anonym (rse)

Man kan faktiskt inte räkna ut ränteskillnadsersättningen själv! Den kurs som bankerna väljer att jämföra med ändras från dag till dag.(Riksgäldskontorets dagskurs för statsobligationer, tror jag). Petade själv in 13000 spänn i ränteskillnadsersättning när jag sålde lghet nyss. Surt som fan!

• Jesspa80

Det är inte så svårt att sia om hur mycket avgiften blir. Den kallas ränteskillnadsersättning (RSE)och överslagsberäknas enligt RSE = K x T x R K = låneskuld vid lösentillfället T = återstående bindningstid (år) R = ränteskillnaden (%) (www.konsumentbankbyran.se) Det finns något spännande som kallas google. Över 20000 träffar när jag sökte på säga upp bunden ränta
    Som du själv kanske läst i efterföljande kommentarer så är det absolut inte så enkelt som formeln vill få det till. tyvärr.

Bankerna lånar ju pengar på lite olika sätt också antar jag, så det är säkert olika från bank till bank också.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-01-10 17:46:32 följande:

nej du...hade fått svar på mitt mail från vår bankman och hon skrev att vi naturligtvis ska kolla och se om inte det går att göra bättre på något vis. Så vi ska dit nu till tisdagen. Allt går att ordna...bättre fråga än att förbli dum! Tack för alla svar...konstruktiva
    Hur gick det för dig TS? Jag tycker nämligen att det verkar oerhört märkligt om det skulle gå att fixa till en bunden ränta bara så där, så jag tippar på att banken hjälpt dig att räkna på vad det skulle kosta i ränteersättning.
  • Anonym

Förlåt men 6.19% Fixade ni inte ens rabatt?
    Alla banker går att förhandla om det är inte omöjligt att förhandla ner räntan 0.5-1%enheter.

Nästa gång se till att få jävligt bra rabatt om ni ska binda.... (eller BYT BANK!)

Svar på tråden hög ränta bolån, hur göra?