• barnsjuk

Graviditetsdiabetes ...fasteblodsocker

Har fått kost och motionsråd för ett högt blodsocker. Jag undrar hur man kan påverkar fasteblodsockret. Mitt ligger nu 5.5-6.4 innan frukost vilket jag tror är lite högt. Jag är i v 33 nu. Den ev graviditetsdiabetesen upptäcktes för ca två veckor sedan...När börjar man ta insulin?

• Svar på tråden Graviditetsdiabetes ...fasteblodsocker
  • xenaa

Tycxker inte dem värdena är tecken på graviditetsdiabetes.
    Jag hade fastevärdet på 4.7 när jag gjorde sockelbelastningen och efter 2 timmer steg de till 5.4
    Det var så normalt så.

Har du fått göra en sockerbelastning?
    För vad jag tror så är de ingen diabetes. Värdet ska vara högre än så, här ska de överstiga 10 .

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • barnsjuk

Jo, jag har gjort en belastning som var bra. Har ändå haft ett par höga slumpmässiga höga blodsocker vilket gjorde att jag fick träffa en diabetessköterska och blev utrustad med en blodsockerapparat för att kontrollera själv. Det stämmer att värdet ska överstiga 10 efter en glucosbelastning, men på fastande mage ska det ju vara lägre....Men hoppas det är normalt...

• xenaa
    barnsjuk skrev 2009-01-10 11:27:54 följande:
    Jo, jag har gjort en belastning som var bra. Har ändå haft ett par höga slumpmässiga höga blodsocker vilket gjorde att jag fick träffa en diabetessköterska och blev utrustad med en blodsockerapparat för att kontrollera själv. Det stämmer att värdet ska överstiga 10 efter en glucosbelastning, men på fastande mage ska det ju vara lägre....Men hoppas det är normalt...
    Ja fast enligt Bm som tagit sockervärdet vid bm besöken så har jag legat på 4-5 någon gång 5.6. hon har aldrig påpekat något alls.
    konstigt att trots ett bra sockerbelastning att du får kontrollera dig ändå.
  • barnsjuk

Jag hade 9.2 vid ett par tillfällen efter att jag ätit, det var därför...men det är lite märkligt, det verkar som jag ligger på gränsen, behöver inte insulin men behöver tänka lite på vad jag äter och röra mig regelbundet. Diagnaosen Graviditetsdiabetes görs ju på belastningen. Det skadar ju inte att tänka lite mer hälsosamt men det är ju en oro också för barnet. Jag är normalviktig och har ingen ärftlighet för diabetes. Har en tid hos diabetessköterskan på torsdag, får höra vad hon tycker om mina värden som jag kollat sju ggr om dagen...

• xenaa
    barnsjuk skrev 2009-01-10 11:55:04 följande:
    Jag hade 9.2 vid ett par tillfällen efter att jag ätit, det var därför...men det är lite märkligt, det verkar som jag ligger på gränsen, behöver inte insulin men behöver tänka lite på vad jag äter och röra mig regelbundet. Diagnaosen Graviditetsdiabetes görs ju på belastningen. Det skadar ju inte att tänka lite mer hälsosamt men det är ju en oro också för barnet. Jag är normalviktig och har ingen ärftlighet för diabetes. Har en tid hos diabetessköterskan på torsdag, får höra vad hon tycker om mina värden som jag kollat sju ggr om dagen...
    aa ok då förstår jag.
    Men insulin behövs väl inte om sockervärdet är på en jämnnivå.
    Ja precis, det är ju bra att tänka på kost osv
Svar på tråden Graviditetsdiabetes ...fasteblodsocker