• jennys84

Går snett...?

Har en dotter som är 16 månader och precis har lärt sig att gå själv. Tänkte igår på att hon går lite konstigt, hon liksom vaggar fram. Trodde att det berodde på att blöjan satt i vägen och hon inte kunde gå ordentligt pga det. Men imorse innan hon skulle bada fick hon gå omkring lite naken, märkte att hon gjorde precis samma sak då + att hon inte går rakt på fotsulan. Fötterna är vinklade inåt så hon går mer på insidan (kanten) av foten. Är det normalt? Kan det vara att hon inte har lärt sig ordentligt hur hon ska gå riktigt än? Någon mer som har varit med om det här?

• Svar på tråden Går snett...?
  • viseversa

det känner kjag inte igen från när min dotter började gå.Tycker du ska ta upp det med bvc.Är hon hjulbent din dotter?Då kan dom ju vagga lite när dom går.

• jennys84

Ja tänkte ringa bvc på måndag. Men ville höra efter här om någon kände igen det...

Det ser ut som hon är lite hjulbent, men det ser så konstigt ut nere vid fötterna när hon sätter ner dom i golvet när hon går.
    Har tittat lite noggrannare på henne nu när hon går och det ser ut som det ena benet inte riktigt hänger med lika mycket som det andra. Vi får väl vänta och se vad dom säger på bvc och hoppas på det bästa.

• viseversa

ja jag tror inte det är någon katastrof men det är ju bra om någon kolla upp det.

jennys84 skrev 2009-01-10 11:32:33 följande:
    Ja tänkte ringa bvc på måndag. Men ville höra efter här om någon kände igen det...Det ser ut som hon är lite hjulbent, men det ser så konstigt ut nere vid fötterna när hon sätter ner dom i golvet när hon går. Har tittat lite noggrannare på henne nu när hon går och det ser ut som det ena benet inte riktigt hänger med lika mycket som det andra. Vi får väl vänta och se vad dom säger på bvc och hoppas på det bästa.
  • olalala

Haltar hon tror du? Vet att det kan bli så om man har haft obehandlad höftledsluxation. Min dotter (och jag) hade det som nyfödda, men fick en skena från start (ca 3 mån) och då stabiliseras höfterna och så ska det ej bli problem att gå etc. Men vill inte skrämma upp dig, det låter inte riktigt så med din tjej. Min tjej är nu på väg att börja gå o hon går lite som du beskriver, så tror det lika gärna kan vara helt normalt innan de blir säkrare på att gå.

• jennys84

Har pratat med min mamma och sambons föräldrar och alla håller med om att hon går konstigt. Någonting stämmer inte riktigt med vänster ben, hon är lite efter med det och slänger fram det när hon ska gå, tror det är därför det ser ut som hon vaggar fram. Ska ringa bvc imorgon och prata med dom.

• Roxy

Min flickas ena ben ser ut som du beskriver (16 mån), jag måste också ringa BVC. Berätta hur det gick!

• jennys84

Hon jag pratade med på bvc trodde inte det var något fel, men vi ska dit imorgon för hon ville se hur det såg ut när hon gick. Återkommer imorgon när vi kommer hem därifrån :)

• jennys84

Vi fick tid hos en läkare. Hon på bvc höll med om att det såg lite konstigt ut. Ska dit på torsdag igen...

• Roxy

Oj, vill gärna veta vad de säger, lycka till!

• jennys84

Nu har vi varit på bvc igen. Läkaren där tyckte allt såg bra ut när hon gick, men när han klämde och höll på med benet så "klickade" det i höften på vänster sida. Så vi fick remiss för att träffa en till läkare på sjukhuset och göra en röntgen. Så vi får vänta och se vad dom säger...

• dae

min dotter på 14 mån har samma sak som du beskriver... tycker hon går jättekonstigt med sina fötter.. ja tycker hon på innåt lite på insidan av fotsulorna,lite svårt o förklara... ser inte ut som att hon e hjulbent riktigt,känns som att hon belastar insidan att fötterna mer än att hon går rakt.. har pratat med bvc om de och ska dit på måndag för att se vad hon tycker.. om ja ska få en tid till läkare...  klart hon ska få en tid,ja blev så arg,sa till henne,jag är mamma och vet bäst,plus att hon e flicka då e man extra känslig,tänk själva flicka o skeva ben sen när hon blir äldre,,,så ståå på er tjejer,ni vet bäst..
    ja vill absolut ha en tid till en ortoped som kan kika på hennes fötter,kanske hon kan få inlägg som raka upp dom lite....  barn e alltid böjbara när dom e små därför kämpar ja hårt för detta,sen när dom blir äldre så e de svårare att justera..

• Roxy

Pratade med BVC idag, hon tyckte vi skulle avvakta till 18 mån kontrollen, hon menade att det nog skulle stabilsera sig...det var väl ungefär det svar jag väntat mig. Hon sa också att man inte går in och gör något särskilt när de är så små (?), OK vi väntar 2 mån till kontrollen får vi se, förhoppningsvis är det inget.

• dae

ja va på bvc med min flicka... hon tyckte hon gick lite snett speciellt med ena benet så nu har ja fått tid till en läkare på bvc,de eviga väntandet,får se vad den läkaren nu säger,om ja kan få en remiss till ortped. hon sa även till mig att dom säkert inte kan göra nåt för hon e så liten men ja ska inte ge mig,,vet andra dom inte hjälpt o dom barnen har skitfula ben nu.. så nu väntar ja till feb.

• jennys84

Vi väntar fortfarande på att få en tid hos en andra läkare som den första läkaren ville att vi skulle träffa. Dom sa att om det är någonting som är fel så blir hon gipsad för att höften ska "rätta till sig". Så vi får vänta och se vad den andra läkaren säger...

• Beccabecca

Oj, hoppas att allting är bra! Skönt att ni fått kontroll hos en speciallist.

Sonen hade höftledsluxation men det upptäcktes när han var nyfödd. Det är ju en ganska vanlig åkomma.

Lycka till!

• Roxy

Min dotter är nu 18 mån och går "riktigt", det ser helt OK ut, jag antar att det såg konstigt ut för att det var så nytt för henne...!

• dae

vi väntar nu på att få en tid från ortopeden... lång väntetid... tycker de ser snett ut mer när hon går.. speciellt ena foten,blir så orolig att de inte går o justera sen....

Svar på tråden Går snett...?